Technika
Ham.
3
@KANKUNEN Othello má pravdu, článek se tváří jako technicky zaměřený (rubrika technika), takže bych očekával přesnost ve vyjadřování a ne slohové cvičení, které obstojí v rubrice automobil v časopise Vlasta nebo Chvilka pro tebe. Mimo citovaných nepřesností bych očekával daleko podrobnější popis a údaje o popisovaných řešeních (mezní momenty, které to či ono řešení je schopné přenést, údaje o konstrukci mezinápr. diff. u Touaregu, je to stejný diff. jako u posledních generací Audi?, jaké jsou nastavení poměrů mezi zadní a přední nápravou při běžné jízdě, jaké v extrému, nějaká schémata poslední generace spojky, režimy kdy spíná etc.).
Přejít do diskuze
Slušný popis ale obsahuje i pár chyb
V popisu mezinápravového Torsenu autor uvádí, že "...Při prokluzu točivý moment na jednom kole klesne, diferenciál torsen se zablokuje a přenáší točivý moment z motoru na druhé kolo..."
-Za prvé se Torsen neumí zablokovat ale jen v určitém rozsahu mění poměr momentů na svých výstupech.
-Za druhé v tomto případě Torsen nezvyšuje moment na druhém kole ale na celé druhé nápravě, autor přece popisuje mezinápravový diferenciál.
-A za třetí mezinápravový diferenciál nepřenáší točivý moment motoru, ale moment vycházející z převodovky, což je samozřejmě dost zásadní rozdíl.
Dále autor uvádí že aby byl Torsen účinný, vyžaduje alespoň minimální adhezi na každém kole. Vůbec ale nezmínil že tato adheze se běžně v praxi nahrazuje řízeným přibrzděním kola (EDS).
Co se týká zmenšení počtu lamel v "Haldexu", automaticky z toho rychlejší reakce nevyplývá. Na méně lamel musí být větší přítlačná síla viz zmínka o větším pracovním pístu, což si vyžádá větší a tím i pomalejší poměr hydraulického převodu
Tuším že Touareg se mimo zmíněného mezinápravového Torsenu vyráběl i s otevřeným diferenciálem vybaveným řízenou závěrkou. A v článku není žádná zmínka o modelech Amarok, které využívaly dva odlišné systémy pohonu všech kol.
Autor ale vůbec nezmínil zcela zásadní provozní rozdíl mezi popsanými systémy, a sice že modely s mezinápravovým diferenciálem mají skutečně trvale poháněné obě nápravy, zatímco hlavním úkolem haldexových řešení je nechávat zadní nápravu kvůli omezení ztrát co nejvíce odpojenou.
V popisu mezinápravového Torsenu autor uvádí, že "...Při prokluzu točivý moment na jednom kole klesne, diferenciál torsen se zablokuje a přenáší točivý moment z motoru na druhé kolo..."
-Za prvé se Torsen neumí zablokovat ale jen v určitém rozsahu mění poměr momentů na svých výstupech.
-Za druhé v tomto případě Torsen nezvyšuje moment na druhém kole ale na celé druhé nápravě, autor přece popisuje mezinápravový diferenciál.
-A za třetí mezinápravový diferenciál nepřenáší točivý moment motoru, ale moment vycházející z převodovky, což je samozřejmě dost zásadní rozdíl.
Dále autor uvádí že aby byl Torsen účinný, vyžaduje alespoň minimální adhezi na každém kole. Vůbec ale nezmínil že tato adheze se běžně v praxi nahrazuje řízeným přibrzděním kola (EDS).
Co se týká zmenšení počtu lamel v "Haldexu", automaticky z toho rychlejší reakce nevyplývá. Na méně lamel musí být větší přítlačná síla viz zmínka o větším pracovním pístu, což si vyžádá větší a tím i pomalejší poměr hydraulického převodu
Tuším že Touareg se mimo zmíněného mezinápravového Torsenu vyráběl i s otevřeným diferenciálem vybaveným řízenou závěrkou. A v článku není žádná zmínka o modelech Amarok, které využívaly dva odlišné systémy pohonu všech kol.
Autor ale vůbec nezmínil zcela zásadní provozní rozdíl mezi popsanými systémy, a sice že modely s mezinápravovým diferenciálem mají skutečně trvale poháněné obě nápravy, zatímco hlavním úkolem haldexových řešení je nechávat zadní nápravu kvůli omezení ztrát co nejvíce odpojenou.
Othello, ty tomu rozumíš, ale to slovíčkaření o točivém momentu je pitvaní se v ničem. Převodovka převádí točivý moment motoru a kulatozemcům by mělo být jasné, že na jedničku je nejvyšší.
To je zajímavé, co automobilky vyvíjí, terénní schopnosti u aut, které si i v zimě koupíš v showroomu na Continental eco necontact.
@Othello Alespoň to nemusím psát a asi bych to ani tak pěkně nezvládnul. Aly ty bláboly v článku o Torsenu a kole mě zvedly ze židle... Dík
Ono s těmi moto-novináři je to těžké. Když vyšel facelift Karoqu, kde u čtyřkolek byl použit Haldex (vím Othello - BorgWarner) šesté generace, tak někteří novináři psali, že je škoda, že Karoq zůstal u páté generace. Pak jsem si s jedním amatérským odborníkem vyměňoval názory na FB, kdy mi tvrdil, že žádná šestá generace neexistuje a když jsem mu postnul obrázek výrobce, kde se všech 6 generací srovnává, tak stejně dále tvrdil, že to není pravda - takový Petr Fiala.
Každopádně se mi líbí, že šestá generace se zbavila komutátorového motoru, u kterého otěr uhlíků znečisťoval vnitřek a bylo i pár fatálních závad, kdy se motor (komutátor) prostě úplně opotřeboval.
Každopádně se mi líbí, že šestá generace se zbavila komutátorového motoru, u kterého otěr uhlíků znečisťoval vnitřek a bylo i pár fatálních závad, kdy se motor (komutátor) prostě úplně opotřeboval.
@xxc Na 35 prodaných Tiguanů připadá u nás cca jedna ID.4, a dokonce i Touaregů s daleko vyšší cenovkou se u nás prodá 8x víc než ID.4, takže žádné retro.
@kesumb
netuším proč si redaktoři své výtvory po sobě vždy aspoň jednou nepřečtou, zbytečně to sráží úroveň jejich práce
netuším proč si redaktoři své výtvory po sobě vždy aspoň jednou nepřečtou, zbytečně to sráží úroveň jejich práce
@KANKUNEN
No tohle právě hodně lidem jasné není a to včetně odborných redaktorů. Ani u autora článku si nejsem úplně jistý
No tohle právě hodně lidem jasné není a to včetně odborných redaktorů. Ani u autora článku si nejsem úplně jistý