Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Nabíjet, či nenabíjet elektromobil do 100 %? Pravda není univerzální

68 komentářů

Avatar - Horký Rom
Horký Rom
To je, jako kdybyste například tankoval plnou nádrž až po samotné hrdlo, jen abyste měl jistotu, že se tam víc opravdu nevejde.
Avatar - sachs800
sachs800
@Horký Rom Tohle srovnání kulhá na obě nohy. Svědčí o naprostém nepochopení psaného textu.
Avatar - Horký Rom
Horký Rom
@sachs800
Ano, přijímám to.
Avatar - Horký Hrom
Horký Hrom
@Horký Rom 👍👍👍
_Teddy_
@Horký Rom
To tvoje porovnanie je hodne mimo misu! Ekvivalent nabitia baterie na 80% kapacity by u povedzme 50-litrovej nadrze bolo natankovanie len 40 litrov.
Avatar - Horký Hrom
Horký Hrom
@Horký Rom Mělo by se nařídit tankovat jen do 1/4 nádrže. Aby fosilové nemachrovali a dojezdem 👍👍👍
Avatar - Mokrous
Mokrous
@Horký Hrom Hlasuji pro. Kdy bude referendum?
Avatar - Horký Hrom
Horký Hrom
@Mokrous Nebude. Referedum by ohrozilo naši demokracii 👎👎👎
Avatar - Mokrous
Mokrous
@Horký Hrom Sakra! Zase jsem zapomněl. Máš naprostou pravdu. 👍
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Horký Hrom
Souhlas. Ale 10l kanystr by měl být u každé lapmy ve městě, aby jsme mohli spalovák dotankovat kdekoliv.
Avatar - Horký Hrom
Horký Hrom
@rohYpnol 👍👍👍
Trtkal
Na to snad stačí nastavit automatiku, ne?
Asi pořád lepší, než ta magie u spalováků - pozor na krátké trasy, zahřívání motoru, nevytáčet studený, nestát dlouho na volnoběh (hůř maže), dochlazování turba, pozor na kvalitu paliva, nevyjíždět nádrž, kontrola oleje (a jeho ředění palivem), nestát dlouho na spojce, tankovat jen po první cvaknutí ...
ericn
@Trtkal A nebo jsi hlupák, co neumí se spalovacím autem jezdit 😄 Tohle vše co píšeš je zažitá automatika. Je vidět, že EV ničí návyky řidičů. Vy (EV řidiči) to autonomní řízení evidentně potřebujete. Za chvilku už nebudete ani umět točit volantem...😉
johny555
@ericn Zákon pravého petrolheadu: když nevíš jak argumentovat, začni urážet.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
@ericn To je na omluvu, z toho co Trtkal vyjmenoval vyplývá, že žádný hlupák není.
ericn
@KANKUNEN zvláštní, že slovo "omluva" jde zrovna od tebe 😉
Avantime
@ericn To je rovnako komické, ako keby si obhajoval výhody auta bez centrálneho zamykania. Veď pri odchode od auta potiahnuť všetky kľučky pre istotu je zažitá automatika. 😊
ericn
@Avantime Dost mimo...

Btw k tomu dobíjení, pokud jsem u iD3/4 chtěl více než 80%, musel jsem to potvrdit a nastavit, že chci víc a kolik 90 nebo 100% v palubním infotaimentu s tím, že časté dobíjení může poškodit baterii. Tolik k VW, obě auta byla rv 2024...
Avatar - sachs800
sachs800
@ericn Evidentně to neví drtivá většina uživatelů spalováků.
Protože kolem sebe vidím jenom právě toto chování. Potom poslouchám nářky na servisy....jakoby za to mohly.
kyklop
@ericn vymenoval ti všetko čo poškodzuje spalovák, nevyzerá že by nevedel jazdiť s fosilom.
ryccardo
@Trtkal Já teda nevím, ale nic z toho nějak zásadně neřeším. Na krátké trasy není dobrý si koupit velký V6, ale běžná auta zvládají i to. Stejně jako že většina lidí s autem nejezdí rallye, takže vytáčení ani dochlazování turba není nutný a stání na volnoběh autům, jejichž motory nemají konstrukční chybu jako 30 let starý 2,5 TDI, taky nijak nevadí. Píšeš jen kraviny, aby si byl zajímavej.
ericn
@ryccardo přesně tak 😄
Trtkal
@ericn Tak se rozhodni, buď jsou to automatické návyky jak píšeš o příspěvěk výš, a kdo to nedělá je kopyto, anebo nejsou potřeba, jak tady přikyvuješ. 😁
ericn
@Trtkal Hlavně nad tím není potřeba přemýšlet, pokud pokaždý nejedeš pilu (což běžně nejedeš) nebo netankuješ v nějakým JZD 😄 ...
Trtkal
@ericn A o jakých navycích tedy píšeš, když žádné nejsou potřeba?

"Je vidět, že EV ničí návyky řidičů. Vy (EV řidiči) to autonomní řízení evidentně potřebujete. Za chvilku už nebudete ani umět točit volantem...😉 "

btw já EV nemám 😉
ericn
@Trtkal Hmm tak to si mě překvapil, pravda 😉
CRASH BOOM BANG
@Trtkal Velmi trefné shrnutí!
johny555
@Trtkal Bohužel jsi šťouchl do vosího hnízda a už se čertí a urážej. Máš pravdu. Na webu jsou tisíce článků a plná fóra, které řeší, na co by se mělo dávat pozor u spalovacího auta. Naprosto oprávněně. Odrovnat spalovací auto během pár desítek tisíc km není moc složité. Však stačí se kouknout do bazarů, co tam prodávají za šroty. Stejné spalovací auto umí perfektně sloužit 500 tisíc km, ale klidně po 100 tisících může být odepsaný.
ericn
@johny555 Zvláštní, zatím se mi nic z toho o čem píšeš nepovedlo ani u 1.4 TSI po 185tis (rv 2015), stačí jen dodržovat servisní intervaly a jezdit jako člověk 😄

Pak mám doma další tři TSI s 85-135tis km (2018-2020) a ani jedno šrot není a ani jednou motor nevyžadoval opravu. Tj Žádné zvláštní zacházení, jen pravidelné servisky po 15tis km a je klid. To trochu bourá tvůj příspěvek se zdá...
Trtkal
@ericn Je vidět, že TSI ničí návyky řidičů. Vy (TSI řidiči) to autonomní řízení evidentně potřebujete. Za chvilku už nebudete ani umět točit volantem...😉
ericn
@Trtkal jako dobrý pokus, to musím uznat, ale mimo...
Avatar - sachs800
sachs800
@ericn Nene, to není vůbec mimo.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
@Trtkal Všimni si jedné věci i když jsou tvé argumenty přesně trefené, člověka neochotného přijmout něco nového nepřesvědčíš.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@ericn tak jistě, že jsou chronicky špatné motory s mnoha problémy a bylo potřeba kolem nich chodit po špičkách... a stejně to někdy nestačilo.
ericn
@Man Ký No pokud myslíš první generace TSI EA111, tak souhlasím, ale EA211 jsou naopak ty spolehlivé 😄
Avatar - Tomogo
Tomogo
@Trtkal za ty tři tečky bych dodal ještě: DPF u dieselů, nutnost doplňovat ad-blue, jak se chovat k DSG, nepodtáčet, občas protáhnout do vysokých otáček, používat celý rozsah otáček, nenechávat motor točit za studena, přímovstřik se nehodí na krátké vzdálenosti, špinavé ruce od stojanu... A zase tři tečky pro další nápady. 😜
Avantime
Zozačiatku som eletro nabíjal na 100 percent a to kvôli podvedomému strachu z dojazdu. Dnes je to už nezmysel, nabíjačiek je dosť a aj s vyšším výkonom, čiže stačí vždy od 20 do 80 percent a zbytočne netrčať na nabíjačkách len aby človek dotlačil tých 15-20 percent, to sa nijak neoplatí.
gil54
Klasika, jak u blbejch na dvorečku.

Článek informuje o problematice nabíjení do 100% a hned první příspěvek - a většina ostatních - polarizuje diskuzi na vedlejší kolej mimo téma článku na "souboj ICE x EV". A nevidím žádný racionální důvod, proč do tohoto tématu spalováky zatahovat.

Přitom stačí u obou kategorií se před pořízením auta seznámit s "návodem k obsluze", něco si k danému autu zjistit a chovat se podle toho tak, aby sloužilo podle představ uživatele. Pokud vlastnosti, nároky na obsluhu a životnost nejsou vyhovující, tak si prostě koupím něco jiného.

Pokud ovšem není mým primárním cílem zažehnout flame na diskuzi, někoho poplivat, napadávat nebo se zde zhádat.
Trtkal
@gil54 On co píše výrobce (pokud vůbec něco) a co znamená reálně dobrou starost o techniku jsou často dvě rozdílné věci. Například longlife servisní intervaly byly (a jsou) také doporučovány výrobci, ale skoro každý řekne "kašlete na to, měňte po 15 tisících". Nebo takový rádce řazení - často jejich poslechnutí vede k podtáčení motoru.
gil54
@Trtkal

Souhlasím.

Asi jsi přehlédl, co jsem napsal. Jako třeba že jsem proto dal návod k obsluze do úvozovek a hned za to jsem uvedl - něco si k danému autu zjistit... . A tím jsem myslel obecně všechny pohony, motory, oleje, druhy baterií a pod.
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
@Trtkal souhlas.
Avatar - Tomogo
Tomogo
Trochu zavádějící nadpis. Univerzální pravda je, že se LiIon baterie pro delší životnost nemají nabíjet do 100% bez rozdílu. Ale jak bylo řečeno, jednou za čas nechat články zbalancovat je taky prospěšné. To ale stále nemění nic na univerzálním pravidlu č.1. 😜
A samozřejmě platí i univerzální pravidlo č.2. že lépe je nevybíjet pod cca 20%. 😉
traveldrive
@Tomogo Tým pádom je bežne udávaný dojazd BEV zbytočný údaj, nevybíjať pod 20%, nenabíjať nad 80%, vpodstate vozíš skoro polovicu baterky (40😖 zbytočne.
Avatar - Tomogo
Tomogo
@traveldrive Pokud nabíjíte doma, tak je vám to fuk. A když jednou za čas potřebujete 100%, tak baterii škodíte jen málo.
Ale v zásadě máte pravdu, jde o to, jestli potřebujete každý den jezdit 400 km a víc. Pokud ano, nekupujte BEV. Pokud vám na běžné ježdění stačí 100-200 km a máte doma wallbox, BEV vás omezovat nebude.
traveldrive
@Tomogo Hej, ale tá zbytočná váha baterky 40% naviac by ma sakra štvala...
Mr.Murphy
Mňo, ono to není žádná věda, stačí o tom autě něco vědět a umět to používat. Dělám to u PHEV a slouží mi skvěle, dělám to u EV a po prvním roce taky velká spokojenost.

Vidím nicméně problém v tom, že já jsem majitel a mám auta rád, tak se starám. Většina lidí to má jako ryzí spotřebák a neřeší absolutně nic. Takže můžeme jen polemizovat, jestli je takový uživatel horší u ICE auta nebo u EV....
Avatar - Michal Opluštil
Michal Opluštil
Vždyť to není tak složité. Běžně do 80%, ale když je dlouhá cesta a vím v kolik cca budu vyjíždět a těch 20% udělá rozdíl zda po cestě nabíjet či nenabíjet, tak to dám na 100%s nabitim cca na čas odjezdu. Nic složitého.
Avatar - Horký Hrom
Horký Hrom
@Michal Opluštil A když nevím, v kolik budu vyjíždět?
Jaroslav Mikuš
Které auto, které hlásí 100 procent opravdu dobije 100 procent fyzické kapacity baterie? Tak nějak bych řekl, že žádné... Ve skutečnosti má každá baterie (LOGICKY) interní ochrany... Takže dobíjení 0 až 100 ve skutečnosti znamená dobíjení 5 až 95,někdy i méně. Já fakt nechápu kde se tyhle nesmysly pořád dokola berou, stejné je to u mobilů... Aneb dobíjet do 100 procent které ukazuje displej auta a s realitou nemá nic společného můžete klidně každý den.
Lubo
Tak je kopec vecí, ktoré môže majiteľ auta spraviť pre predĺženie životnosti, aj u spaľovákov aj u EV.

Napr. u spaľováku (hlavne nafta) má zmysel tankovať vždy do plnej nádrže. Plná nádrž znižuje tvorbu kondenzovanej vody a chráni palivo aj systém pred vlhkosťou.
_Teddy_
Sice v nadpise mate "pravda neni univerzalni", ale clanok v podstate dava univerzalnu odpoved, a ta znie "nenabijat na 100%" (a ked uz nabit na 100%, tak okamzite ist). Ide len o to, ze niektoremu typu baterie to skodi viac, inemu menej.

Druha vec je, ze nabitie z 80 na 100% casto trva dlhsie, ako nabitie z 0 na 80%. To sa uz ale u EV radsej "taktne" nespomina...
Ja Prvni a Posledni
@_Teddy_

Díky za stručné shrnutí tohoto článku do slovenštiny, takže už nemusím číst celý text.
Pavel_Kr
@_Teddy_ Píšete nesmysl. U nabíjení AC doma na wallboxu, netrvá nic víc, ani míň. Trvá to stejně dlouho, auto přijímá konstatních 11kW za hodinu. A u Superchargeru, tedy DC nabíjení nabíjí do 100% buď jen blázen anebo ten, kdo to opravdu potřebuje.
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
Ironie: při úplňku když je nad nulou do 100%. Jinak jen do 79%. Za mrazu do 82%. Při extrémním mrazu do 75%.
Nabíjení BEV je složité. Výrobce to řeší v manuálu. Lidi by jej měli číst. 👍👍
Tomáš Klouda
Takže pro ty, kteří o elektřině a baterkách nic neví, ale umí používat spalovák, se to dá přeložit takto: "S nabíjením na 100% je to jako s vytáčením motoru do omezovače. Občas mu to prospěje, ale dělejte to příliš často a dříve se opotřebuje."
Avatar - Horký Hrom
Horký Hrom
@Tomáš Klouda O baterkách vím vše, ale ve fosilech plavu. Co ten opačný extrém? Měli by si fosilové dávat pozor i na nulové otáčky?
Tomáš Klouda
@Horký Hrom ne, můžu vás uklidnit, zastavený motor se nijak neopotřebovává 😉
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Technologické omezení dané fyzikálními zákony se dá přežít, když s tím výrobce počítá a uživateli s tím alespoň umožní nějak pracovat. Teď si ale představte, že třeba u takové Toyoty RAV4 PHEV nelze nijak nastavit, na kolik % se má auto nabít a tato se nabíjí vždy doplna. Přitom má baterii které to škodí jako všem ostatním. Aneb vítejte ve světě japonského software a infotainmentu. 😃
Trtkal
@Barry Lyndon Ony vůbec PHEV ty baterky dost "žerou". Jedním z důvodů je takovéto nabíjení (a případné vybíjení téměř "do nuly" než naskočí spalovák). Další je malá kapacita, která vede k více cyklům než u velkého aku.
A tomu spalováku to asi taky dvakrát neprospěje, zvlášť ve chvíli, kdy je cesta jen o kousek delší, než dosah na baterku.
Tak nějak mi přijde, že PHEV částečně kombinuje nevýhody obou pohonů a nevede zrovna ke větší spolehlivosti. V té má jednoznačně lepší potenciál čistý elektromobil.
kyklop
@Trtkal pozrite si dáta výrobcov a zistíte, že až také zlé to nie je. Zrovna je tu teraz test audi a5.
jenyk103
@Barry Lyndon Baterii má 18 kWh, použitelná kapacita je 14 kWh. Zrovna RAV4 PHEV baterii na 100% nedobíjí nikdy a nikdy ji ani úplně nevybije. Oba limity jsou v autě nastavitelné. Těch 100%, které ukazuje, není údaj plné kapacity baterie, ale využití v daných limitech.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Zásadně nabíjet od 18%, níž je to fakt problém.
A zásadně končit s nabíjením na 69%.
Avatar - lordlord
lordlord
tradičně u služebáku je to jedno, následné problémy řeší další majitel
Avatar - eLzyx
eLzyx
nabíjím a vybíjím tak, jak potřebuji. To je celé.
Jedu na delší trasu? Nabiji přes noc na 100 %.
Využívám zadarmo parkování při nabíjení a zdržím se na obědě, výstavě, sportu? Klidně do 100 %
Jsem na cestách? Nabíjím tak do 80-85 % protože nad tato % to leze jak když to neleze.
Někde zastavím a je tam nabíječka za dobré peníze? Nabiji jen tolik, co stihnu během vyřizování účelu zastávky.
A vybíjení? Snažím se na 10 %, ale častokrát se dostávám na 2-3 %, protože upřednostním výrazně rychlejší jízdu - ušetří více času, než kolik zabere nabití těch 7-8 % navíc. Nemám problém jezdit i na 0 %. S 10 let starou Teslou s 260k km. Predikce funguje pořád perfektně. Baterie se zatím nevypíná. Degradace 11%
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Zacina se to blizit dokonalosti: bateriovym autum nesvedci nabijeni...
Milenius
Všechny tyhle články mají jedno společné - nejsou podloženy žádnou studií o tom, o kolik se ta baterie plným nabíjením zhorší. Našel jsem kdysi jen jednu studii a podle ní byl rozdíl asi 2%, tedy na úrovni statistické chyby, navíc to bylo zase jen tvrzení bez nějakých bližších dat. Další statistický údaj byl u iPhonu, které to umí taky a ten rozdíl byl taky minimální.

A informace o tom, že baterii vadí vyšší napětí je už vyloženě lživá - při nabití na 80% je napětí na článku už maximum 4.2V, pak se dobíjí konstantním napětím a jen klesá dobíjecí proud, proto je u posledních 20% dobíjení pomalé. I když záleží na dobíjecím proudu - při velmi vysokém dobíjecím proudu se dosáhne maximálního napětí dříve, třeba už při 60%, těch 80% platí pro dobíjení proudem cca 1C.

Je to stejné jako ty články "Vědci zjistili...", doplňte za to jakoukoliv blbost, co Vás napadne. Jeden den vědci zjistili, že sklenička vína každý den je strašně zdravá, druhý den zjistí, že i minimální množství alkoholu Vás zabíjí. A s tím dobíjením je to stejné.
Avatar - eLzyx
eLzyx
@Milenius nevím jak u ostatních, ale u Tesly je 4,200V 100 % a dále nenabíjí. Jakmile toho dosáhnou první články, tak se něco snaží vybalancovat, ale pokud by mělo dojít k přesáhnutí 4.201V, tak vypne nabíjení. I za cenu toho, že ostatní nejsou nabity plně.
Milenius
@eLzyx Doporučil bych si něco přečíst o dobíjení Li-Ion aku, například zde: https😐/makingcircuits.com/…ctly-and-safely/
Psal jsem to i ve svém příspěvku - dobíjí se maximálním proudem až do dosažení napětí 4.2V, to je cca 80% a poté se drží napětí a automaticky klesá proud až k nule, kdy je 100%, většinou se končí trochu dřív. Další věc je balancing - články jsou zapojené v sérii a ty, které jsou na vyšším napětí, než ostatní, jsou vybíjeny na napětí nejmenších článků. Není to optimální, ztrácí se energie, ale je to lepší, než rozbalancování. Navíc ten článek s nejvyšším napětím má většinou nejmenší kapacitu a my ji ještě snížíme. Navíc se to dělá bez zátěže, aby se eliminoval vnitřní odpor, protože ten to také celé rozbíjí. Metod je víc, ale jde i o cenu, takže se používá ta nejjednodušší metoda - vybíjení do odporu. Nemá cenu to víc rozebírat, stejně to tu málokdo pochopí...