Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dotaz: Zvýšení výkonu motoru dCi ?

neregistrovaný "Michelangelo"
24. 12. 2005 10:42
Zvýšení výkonu motoru dCi ?
Zdravím

Má někdo zkušenost se zvyšením ( přečipováním) motoru 1,9 dCi, plus informace jak se potom motor projevoval ( hluk, spotřeba, závady)?
Rozbalit vlákno
2
neregistrovaný "sportak11"
7. 1. 2006 21:49
Re: Zvýšení výkonu motoru dCi ?
vubec bych se zvysovani nebal,ale musi Ti to udelat spravna firma,Ti co kolem toho maji reci,to slyseli z x-te ruky,ja uz mam cip pres rok a nemuzu rict na to pul slova,ted to jezdi vyborne.

Auto je jen stroj cokoliv se Ti na tom muze podelat i kdyz mas nacipovano nebo ne.Je to taky o tom jak se k tomu chovas.
neregistrovaný "Ultiman"
7. 1. 2006 22:05
Re: Zvýšení výkonu motoru dCi ?
no...jirka cervenka nedavno pouzil v autocaru pardon carautu pekny pojem tzv. "before tuning" od tzv. "after tuningu" se lisi tim ze se provadi jeste nez vam to auto dovezou...spociva to v tom ze objednavku vyplnite tak aby vam vse maximalne vyhovovalo a kdyz to udelate tak uz nemusite delat dodatecne upravy...jak jednoduche lec ucinne >:D
neregistrovaný "bruno1"
24. 12. 2005 19:13
Bez nadpisu
Ono sa to sere aj bez chipu, takže by som na to nešahal... :D
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "IT"
24. 12. 2005 19:56
Bez nadpisu
Funguje to naprosto stejně jako jakýkoliv jiný motor,třeba od VW a jejich TDI-ale čip bych tam nedal.Do žádného motoru.

Buď si koupím auto s výkonným motorem zrovna,pokud není, tak jiný model,ale nečipuji. Moderní motor a příslušenství jsou příliš složité, aby se vše dalo řešit jednoduchým způsobem. Zkusme občas připustit,že výrobce ví,co a proč dělá.

Nebavím se o spojce,brzdách atd. Ty by šly do háje,nebo převodovka.Iluze,že se vše předimenzovává nějak dramaticky je naivní.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "naftero1"
25. 12. 2005 03:32
Bez nadpisu
ahoj, 2,0 HDi, nejakou dobu jsem uvazoval o tom ze tomu dam cip z 90koniku na 120... nakonec jsem si to rozmyslel... nestoji to zato, opotrebeni mototru a jaho casti je moc vysoke... radsi misto 180 budu mit maximalku na 175 a mam klid v dusi... pokud budu chtit vic, koupim si silnejsi auto....
Rozbalit vlákno
2
25. 12. 2005 10:41
Re: Re:
za seba musim povedat, ze na picasso 66kw sme dali pbox, nameranych na brzde 87.5kw. Je to tam od nulteho kilometra, teraz ma auto cez 100.000km, zatial nebola ziadna porucha motora, spojky, turba, ani prevodovky. Ak by aj teraz nedajboze k nejakej poruche doslo, tvrdit, ze sa tak stalo kvoli pboxu by uz bola cira spekulacia.
neregistrovaný "Rob2"
25. 12. 2005 10:59
Re: Re:
Zvýšení výkonu nutně neznamená okamžité zničení motoru, ale jeho životnosti rozhodně nepřidá. Větší tlaky = vyšší teplota, větší namáhání pístů, ojnic, šálů, atd. Každý výrobce se určitě snaží pro svoje jméno vyrobit co nejvýkonější motor danného objemu. Limit? Čistota spalin a životnost (spolehlivost) motoru a dalších komponentů (např. filtr pevných částic) Takže chip je "něco za něco".
neregistrovaný "IT"
25. 12. 2005 13:31
Bez nadpisu
Rob2: Asi tak nějak.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "mařík"
7. 1. 2006 19:06
Bez nadpisu
Každý motor má rezervu, ale zvýšení výkonu by se projevilo na ceně pro zákazníka, a musí motor splnovat hodnoty,a výrobci jsou omezení výkonem..opotřebení je minimální.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "IT"
7. 1. 2006 22:50
Bez nadpisu
Sporťák:ale jistě,čipování je dobrý kšeft-jednak, jak snadno se dá zvýšit Pe+ Mk motoru-že na to nepřišel výrobce,když jej vývoj stojí miliardy,to dost nechápu,ale co,o to nejde...Pak se tím dobře živí ti,co ta čiplá auta opravují.Jistě že to chvíli vydrží,to je jasné. Kamarád z Top Centra Hodonín ,dělají tam VW si to pochvaluje nesmírně-lidi jezdí s čiplými Passaty(zejména) a oni jim to hezky za prašule opravují,fakt si nestěžují na kšefty.Ať to není teda že JPP,ale konkr.servis, Brněnská ulice. >:D Pár lidí už přišlo o záruku, ale to si servis také nestěžuje,zase je kšeft.Stačí si tam brnknout a přeptat se.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "sportak11"
7. 1. 2006 23:19
Bez nadpisu
No jo,vyrobce to nedela protoze trba rozdfil mezi octavkou od urcityho roku je jen ve velikosti vstrikovacu a modifikace ridic jednotky a vezme si o 50tis.vic,ale to je jedno.

Co znam lidi kteri maji taky nachďpovano tak s tim nemaji problemy,ale je to o tom jak se k autu chovas.
Rozbalit vlákno
1
8. 1. 2006 11:26
Re: Re:
sportak: a daval si si po chipe robit testy aj na emisie? Ono ten vyrobca musi splnit podstatne viac noriem, nielen vykon a krutiaci moment pre zakaznika. Kazdy chce co najviac zarobit, nielen vyrobca, ale aj chiptuningova firma. ;-) No a ja mam pocit, ze ti, co chipuju, to akurat maju lahsie. Ziadna normalna zaruka, ziadne plnenie emisiek, nic. Len (bezhlave) vyuzitie rezerv motora. Pisem bezhlave, pretoze nemaju vyskusane, aky dopad na zivotnost motora ma spominany chip. Alebo si kupili par novych motorov, ktore nechali po nachipovani bezat az do rozpadu? ;-)
neregistrovaný "IT"
8. 1. 2006 12:12
Bez nadpisu
SirA: Vyzkoušeno mají,zákazníci s čipem.... V tom uváděném servise si to mechanik na Pašíkovi čipnul a když se mu odporoučely brzdy,tak dal nové a zase to vrátil na původní hodnotu.

Lidé se domnívají,že výrobce dělá a vše předimenzovává na nějaké dramatické nárusty výkonů.Jednak je to omyl a pokud je silnější verze,jsou některé díly drobet jiné,seč vypadají stejně.Lidé nějak nemohou pochopit,že když koupím auto, je to jakýsi kompromis všech požadavků,vč.legislativních,ale i materiálu a pevnosti-myslím pro předpokl.životnost auta. Pokud chci mít silnější motor,musím koupit přísl.verzi modelu.

Iluze,že snadno a rychle udělám např.ze 100kW nějakých 140kW, je iluzí.Přece by to ti výrobci dělali sami a ještě by to byla bezva reklama,jak levně udělají nabušený motor.Snadno a rychle to nejde.Fakta.

Kousek ode mne bydlí majitel VW Multivanu TDI-PD,v záruce to čipnul,dost brutálně a asi po 15 tis km mu praskla hnací hřídel, ozubená kola krásně omačkána(je vidět okem bez měření) a přední kotouče mírně zvlněné. Auto má necelých 40 tis km za sebou.Jinak pohoda.Záruka mu padla,opravu platil ze svého. Ani se nestačil divit.Jinak pohoda. Je to soukromá věc každého. ;-) Je majitelem hospody, vydělá si na to... :D
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "Rob2"
8. 1. 2006 12:33
Re: Re:
IT: Já už na to tady rezignoval. Dle některých jedinců konstruktéři a výrobci své práci nerozumějí, nebo záměrně snižují výkony svých motorů, aby dali možnost konkurenci :D
neregistrovaný "IT"
8. 1. 2006 13:07
Bez nadpisu
Rob2:Asi tak nějak. Máme svobodu,ať si každý čipuje jak chce. Já to nikdy neudělám, protože vím, co dělám a proč. K té Laguně,když je to motor dCi: co vím, tak když hodili silnější 2,2 dCi do Laguny, tyhle jsou drobet poruchovější, než s 1,9 dCi. Jasně že nevím, co po faceliftu změnili a předělali-z pohledu pevnosti materiálu na podvozku,převodech, neb mají silnější motory...příklad:včera jsem slyšel, že na nové M6 je asi 750 konstr.změn.Určitě nejsou všechny vidět okem zákazníka.Auto je fakt složitá věc :'-(
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "sportak11"
8. 1. 2006 14:10
Bez nadpisu
Vyrobce to umi udelat mnohem vyssi vykony to pro nej neni problem,ale je tu mnohem vic veci okolo,ktere to ovlivnuji.Treba marketing.

Pro vybrobce je mnohem jednodussi udelat motor a udelat tri vykonove verze,rozdili jsou max. ve velikosti vstrikovacu a turba(nebo intercooler),mluvim o naftakach.

A kdyz chces vetsi vykon tak si priplat.A toho se vyuziva.

S tema emisema,jeste jsem na nich nebyl,ale meri se to na volnobeh,naftak si pokuruje az v tahu.

Jen tak mimochodem,lidi maji predstavu,ze kdyz mas nafouknuty auto takze to huli jak stara liazka,omyl i kdyz tomu dam do tela tak nic za mnou neni videt.Odfoukne si to ale to je normalni.

A ze odkouril brzdy,hm tak to je jeho problem a ne cipu.Kdyz budes davat cocku i seriovym faru tak si ho taky po par tisic zrusis.

No a jen tak mimochodem,jak mu zjistili ze to mel nacipovany?Se jim priznal?Ja byl na diagu a nic tam neukazal,ze by tam bylo neco jinyho.

Jak to zjisti?Ted se to dela pres kabel a tak zadny letovani tam nebylo.

Pokud je vadna ridici jednotka tak se meni kus za kus a stara se vyhazuje.

A ze si nejak borec to nechal nacipovat na obrovskej vykon to je taky jeho vec.Ja si myslim,ze nejaky 22kW navic na auto je v pohode.

Ty jses stejne rozhodnutej,ze cip do auta nikdy,ale ja zase jo!.o)

Pokud se me neco cipem pos... taky bych na to nadaval.

Ale auto je jen stroj.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "bigbejk"
8. 1. 2006 18:51
Bez nadpisu
z vlastní zkušenosti s Fábii RS mohu říct, že problémy během 40.000km nejsou a zvýšení výkonu (hlavně krouťáku) je brutální. Nechal jsem to čipnout v 0km na stupeň 2, tj. 190Hp a hlavně 420Nm. Zkusil jsem to provětrat a dalo to 240. Vzhledem k tomu, že začal plavat zadek, užíval jsem si zrychlení ze 160 na 200. Je to neuvěřitelný rozdíl, snad jen ten černý mrak po každém sešlápnutí plynu... Vřele doporučuji jako alternativu k 911.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "sportak11"
8. 1. 2006 19:19
Bez nadpisu
to by chtelo uz turbo ze 150konovky a nekourilo by ti to pri tomhle vykonu.

Takyj sem jednou jel v RS fabii nachipovany a byl to masakr,jen ten podvozek nebyl nejlesi,kdyz to strovnam s RS octavkou.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "vpz"
8. 1. 2006 20:34
cipovani
Ja bych cipovani kazdemu doporucil. Ale za nasledujicich podminek:

a) vyrobce musi komercne vyrabet mechanicky stejny motor s vykonem, na ktery chci zvysit vykon, aby mel sanci zvyseny vykon "prezit"

b) "preladeni" ridici jednotky musi delat odbornik, ktereho mi doporuci prodejce, kde jsem auto koupil, aby nebyl problem se zarukou

c) zadne podvodne D-boxy. "Cipovani" by melo v principu byt preladenim RJ na stav, ktery vyrobce (koncernovy) pro tento typ motoru normalne pouziva

d) precipovani motoru sleduje zvyseni aktivni bezpecnosti auta - zejmena pruznejsi predjizdeni. Dlouhe jizdy po dalnici "co to da" motoru skodi.

e) brzdy zustavaji stale stejne a zvysenim vykonu motoru se brzdy vice opotrebovavaji, pokud bychom chteli jezdit "na doraz"

Za takovych podminek jsem si kdysi nechal precipovat Oktavku ze 66 na 85 kW. Auto jsem prodal, kdyz na nem bylo 180 tisic. Dnes ma na nem kupce 260 tisic, tu a tam se uz neco sype, ale motor je stale jako zvon.
Rozbalit vlákno
7
neregistrovaný "Mitsi"
9. 1. 2006 09:41
Re: cipovani
Zhruba před 3-4 roky nechali z jednoho německého motoristického časopisu inkognito načipovat Golfa IV. TDI 66 kW od asi 6-7 renomovaných německých čipařů, přičemž auto podrobili detailnímu měření "před" a "po". Výsledky byly velice pofiderní: s žádným čipem to ani náhodou nedosáhlo deklarovaných parametrů, pouze v jednom případě došlo k výraznému zlepšení maximálky ("zrušením" omezovače) i zrychlení, ale zase to neprošlo testem kouřivosti.

Zaujal mne však jeden údaj: v sérii dosahovalo turbo max 190 tis. ot./min. (nikde nebylo napsáno, jak měřili), po čipu až 300 tis. ot./min. Ať mi nikdo nevykládá, že tohle nemá na životnost (přinejmenším onoho turba) žádný vliv!
neregistrovaný "sportak11"
9. 1. 2006 12:58
Re: cipovani
to mi nerikej,ze nedoshali od renomovanych firem deklarovanych vysledku.

Ja s tim byl na brzde a opravbud to melo co meli na webu,mozna trosku vic,ale jen o 1kW zalezi jak mas zajety motor.(Ze zvedavosti jsem tam sel i kdyz to stoji 1200Kc)

Hele turba,odchazeji i kdyz nemas nacipovano,musis ho nechat dochladit kdyz jedes ostreji,je mazany od motoru.Aspon 1minutu na volnobeh a pak Ti vydrzi fakt furu km.

Pokud nechces cipovat tak si najdes milion duvodu k tomu,abys to nedelal.

Mam znamyho,pres ktery jsem si to nechal delat cip a ma Superba a delal cip v 15tis.km a kdyz to prodaval melo to 250tis. a nemenil nic na aute.
neregistrovaný "Mitsi"
9. 1. 2006 14:00
Re: cipovani
sportak: Nejde o to, jestli chci nebo nechci čipovat. Je mi to totiž úplně jedno, neboť turbodiesela nemám a dokud tyto motory nebudou mít alespoň takovou charakteristiku, jakou má 2,2 od Hondy (tj. blížící se benzínovému motoru), tak ani mít nebudu!

Jsem tedy svým způsobem v roli nezainteresovaného pozorovatele a pouze reprodukuji, co jsem si přečetl a co jsem věnoval svému kamarádovi, který je naopak silně zainteresovaným zastáncem koncernových TDI-ček.

Ať tomu věříš či ne, žádný čipař nedosáhl toho, co sliboval. Kromě toho měl motor "již v základu" o dost lepší než deklarované parametry, což ještě více zpochybňuje efekt čipování. A rozhodně nešlo o nový, ještě nezajetý motor: Pokud si to dobře pamatuji, tak měl najeto cca 60 tis. km a byl starší dvou let.

Ano, auto je jenom stroj. Ale jako modeláři mi připadá 32 tis./min., v nichž "třiapůlka" (tj. 3,5 ccm) mé buginy 1:10 dosahuje 2 PS (!) prakticky těžko představitelných, nemluvě o 300 tis. ot./min. turbíny turbodmychadla. Ano, možná srovnávám nesrovnatelné, ale nějaké fyzikální zákonitosti přece zůstávají v platnosti i pro načipovaný motor, nebo snad ne?

PS: Pro úplnost dodám, že v zájmu utajení (aby čipař nepojal žádné podezření...) tam vždy byla šoupnuta ŘJ v "původním stavu". Na druhou stranu je pozitivem, že každá z oslovených firem na tom opravdu zapracovala, na rozdíl od pouhého "poškrábání šroubků", jak se tomu někdy děje v českých krajích...
neregistrovaný "Rob2"
9. 1. 2006 21:23
Re: cipovani
Ha! Mitsi modelaří! Tak to zdravím kolegu! Jenom malá poznámka. 3,5 ccm motory jsou v modelech v měřítku 1:8. Jak buggy, tak silnice. All: Výkon je opravdu přes 2HP, ale tyto motory mají životnost v řádu hodin!!! A to mají tyto motory tvrdě chrom. plochu válce a píst vysoce kvalitní (někdy i s použitím keramiky) Mitsi jistě potvrdí, že tomu tak je. A jsme zase u onoho: "Něco za něco".
neregistrovaný "Mitsi"
10. 1. 2006 08:09
Re: cipovani
Rob2: Máš plnou pravdu! Upsal jsem se - 1:10 používají 2,5ccm. Ale do těch 1:8 se cpou i větší motory (až 4,6cc,, ale viděl jsem i 7,5ccm!), samozřejmě pokud se s tím nesoutěží (což je můj případ). Ale ono se stejně soutěží hlavně s 1:10.

Jen pro zajímavost: původně to byla 2WD, ale z důvodu totální přemotorovanosti se s tím vůbec nedalo jezdit, a to se jedná o motor střední úrovně ladění (špičkové 3,5ccm mají 2,7-2,8 PS při nějakých 38-39 tis. ot./min.). Po přestavbě na 4WD už OK. Životnost motoru neposoudím, zase tak moc s tím nejezdím, ale několik hodin celkového provozu to už má za sebou... >:D Zato kola v diferácích jsem ale měnil už 2x. :(
neregistrovaný "bigbejk"
9. 1. 2006 21:33
Re: cipovani
Jen pro zajímavost mám taky 2,2Common Rail Honda CR-V, ale co se týká kultivovanosti, musím říct, že Fabia RS je na tom mnohem lépe co se týče rychlosti reakce na sešlápnutí plynu a taky nesviští turbo jako hnízdo sršňů. Prodleva při akceleraci 0,75s je KO. Jinak motor nenýtuje, nekouří a nežere. Ale oproti benzínu, třeba BMW 530i, to je hodně vzdálené. Vím, spotřeba je Ok, krouťák taky ale.... Jedu to čipnout, tak uvidíme co se změní s plněním turba.....
neregistrovaný "Mitsi"
10. 1. 2006 08:15
Re: cipovani
bigbejk: Zřejmě máme zcela odlišné představy o kultivovanosti a "příjemnosti" charakteristik těchto dvou motorů. Já bych je totiž postavil právě na zcela opačné protipóly spektra toho, co se dnes na trhu běžně objevuje!

PS: Předpokládám, že v případě Fabie RS hovoříme o 1,9 TDI 96kW. Jezdil jsem s ním v Audi A4 a silně pochybuji, že Fabia RS ho má lépe utlumený, byť s lehkou Fabkou pochopitelně "cvičí" mnohem snadněji než s podstatně těžší A4. 1,9 TDI 96kW totiž osobně považuji za přímo otřesný "vyvíječ točivého momentu" a ne motor...
neregistrovaný "IT"
9. 1. 2006 11:15
Bez nadpisu
Mitsi:Alespoň další,kdo nevěří (protože o autě víš víc, než že má kola,volant,motor... ;-) ) pohádkám o snadno,rychle,levně.Není tomu tak. Takže jsme už tři, kdo je zdrženlivý. :'-(
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "AC1"
9. 1. 2006 17:16
Bez nadpisu
sportak: Trochu jako oblíbený slogan kuřáků: "Kouřil - umřel. Nekouřil - umřel také". Podle Tebe prostě chip nemá na nic vliv. Tak v tom žij dál. "Hodně štěstí s tém pertinaxem!"
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "bigbejk"
10. 1. 2006 16:38
Mitsi:
No, já taky hodně čtu na portálu auto.cz, ale je to pořád jen první dojem toho kdo to hodnotí a potom to v provozu může být odlišné. Až do nedávné doby jsem byl benzíňák (rozuměj Hondista a Bavorista). Je jasné, že se nedají srovnávat benzínové a naftové motory, stejně jako čtyřválce a šestiválce. Ale od motoru očekávám, že když vydám povel zrychli, tak že poslechne a ne až za 0,75s. Ne každý den jezdím jako na Valašské rally, 500 otáček pod omezovačem, abych měl natlakovaný turbo. Po skvělých recenzích na 2,2CDTi od Hondy jsem byl moc zvědavý, ale nadšení se nekoná.

Re: Fabia. Nedám na ten motor po načipování dopustit a je to super vyvíječ krouťáku 420Nm. Je hlučný, na světlech to třepe při volnoběhu celým autem, jako všechny TDi od WV. Ale to je ten rozdíl mezi benzínem a naftou. Ideál je atmosférický benzín 6l jako v M6 a všechny ostatní motory jsou pak jen kompromisy. Takže tak.
Rozbalit vlákno
4
neregistrovaný "IT"
10. 1. 2006 18:13
Re: Mitsi:
Ta prodleva 0,75 sec byla nějak exaktně změřena, nebo je to jenom subjektivní pocit? :roll:
neregistrovaný "Mitsi"
10. 1. 2006 20:39
Re: Mitsi:
Taky si myslím, že ona prodleva je způsobena neroztočeným turbem. Ale nikoli v důsledku malých otáček motoru, nýbrž záměrným pouštěním výfukových plynů obtokem mimo turbo při jízdě ustálenou rychlostí, aby se šetřila ložiska turba. Tomu by odpovídala i výrazná změna zvukového projevu motoru hned poté, co se turbo znovu "chytí". Toť můj čistě subjektivní názor na základě empirického pozorování. Ostatně velmi podobný pocit mám u koncernového motoru 2,0 TDI 103 kW.

Jinak já jsem spíš na motory, které tzv. "mají vršek". A to se o koncernových TDI rozhodně říct nedá. Kupodivu (a k mému velkému překvapení) chybí vršek i koncernovému 1,8T v základní modifikaci, tj. 110 kW (minulý týden jsem s ním najezdil cca 1000km). A příznivci BMW mě asi ukamenují, když totéž prohlásím o šestiválci 2,0 110 kW v BMW 320 (nějaký čas jsem ho měl jako služební). Tyhle poslední dva motory bych označil jako mimořádně příjemné, nicméně postrádající sportovní šťávu: točit je nemá smysl a pokoušet se s nimi "závodit" mi připadá dokonce jako "trápení neviňátek".
10. 1. 2006 21:56
Re: Mitsi:
ale to, ze motor nema vrsek nieje chyba. je to len jeho charakteristika, ktora napr mne vyhovuje. lebo ten trojliter v C5 ma presne takuto "bezpohlavnu" charakteristiku.
neregistrovaný "Tom69"
21. 1. 2006 16:34
Re: Mitsi:
panove mozna by vas mohla zajimat tahle diskuze o problemech s motory [odkaz]
neregistrovaný "Rob2"
22. 1. 2006 22:44
Bez nadpisu
To69: Když já se učil ve škole povinně ještě německy :(
Rozbalit vlákno
1
22. 1. 2006 23:10
Re: Re:
buď rád aspoň za to,já rusky ;-) >:D
neregistrovaný "Tom69"
23. 1. 2006 15:13
turbo
jestli jsem tomu dobre rozumel popisuji problem s hlucnym turbem - piskavy zvuk ? sam mam benzin takze nedokazu posoudit :roll:
Rozbalit vlákno
0

Nejnovější příspěvky v diskuzích

Název diskuse
Vytvořil(a)
Poslední reakce
Reakcí
mfilip
15. 12. 2004 09:42
1364
Eve Cage
8. 2. 2024 11:11
503
petko Baco
25. 12. 2023 11:44
1356
anonymous
30. 1. 2021 00:01
4
anonymous
5. 8. 2021 17:44
77
Andy_Kaufman
28. 5. 2006 20:57
2797
VilemSin
24. 9. 2021 09:59
1219
PetrS12
11. 8. 2021 11:10
1207
PetrS12
26. 7. 2021 13:40
19
KarelPetrasek
27. 5. 2021 18:10
1077
alitero
15. 3. 2021 13:12
5
PaKe
2. 2. 2021 08:46
4
Midlosek
31. 1. 2021 11:20
57