Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Do konce příštího roku 90 km nových dálnic za 40 miliard

Ondřej Láník
Diskuze (23)
Ředitelství silnic a dálnic ČR staví současně na šesti dálničních tazích. Většina z rozestavěných kilometrů bude uvedena do provozu již v příštím roce, část dokonce ještě letos.

Ředitelství silnic a dálnic ČR staví současně na šesti dálničních tazích. Většina z rozestavěných kilometrů bude uvedena do provozu již v příštím roce, část dokonce ještě letos.

V roce 2005 první dva úseky

Řidiči se již v říjnu tohoto roku mohou těšit na novou část dálnice D1 v délce 17,6 km, která bude pokračovat v trase Vyškov - Vrchoslavice (směr Zlín a později i Ostrava). V závěru roku se otevře i 16 km dálnice D11 u Chlumce nad Cidlinou. Zde se ale pro letošek počítá s obousměrným provozem v jedné polovině dálnice. Rok na to se již bude jednat o plnohodnotnou dálnici až k Hradci Králové.

2006: 72 km nových dálnic

Příští rok bude, co se týče přírůstku nových dálničních úseků, na poměry v České republice skutečně výjimečný. Dohromady 72 km tvoří tyto tři stavby:

- 3,5 kilometry dlouhá střední část plzeňského obchvatu, která zahrnuje mimo jiné 380 metrů dlouhý tunel Valík a 445 metrů dlouhý most přes řeku Úhlavu. Tím se zcela dokončí obchvat Plzně a i celá dálnice D5 v délce 150 km (Praha - Plzeň - Rozvadov). Ještě v roce 1989 končila tato dálnice na 29. kilometru.

- 23,4 km dlouhý úsek dálnice D8 z Ústí nad Labem na německou hranici u Petrovic. Tato část dálnice přes Krušné hory bude zdolávat 482 metrů převýšení a její součástí bude, kromě tunelu Libouchec i tunel Panenská, který se svou délkou 2 km stane nejdelším dálničním tunelem v zemi. K dokončení celé D8 z Prahy až do Německa pak bude scházet již jen pasáž Lovosice - Řehlovice v délce 16,4 km přes České středohoří. Na naši D8 bude navazovat německá A17 do Drážďan.

- 45 km dlouhý celistvý úsek dálnice D11 mezi Poděbrady (dnešní konec dálnice) a Hradcem Králové. Před krajským městem bude muset být postaven provizorní sjezd z dálnice kvůli nevypořádaným pozemkům posledních čtyř km trasy.

2008: dokončení D47

Ve výstavbě jsou i zatím nejmenované dálnice D3 a D47. Severně od Tábora byl v roce 2004 otevřen nový úsek budoucí dálnice D3, na který se v současné době navazuje s výstavbou dalších 8,7 km. K jejich zprovoznění by mělo dojít v roce 2007. Velká část trasy dálnice D47 je již rovněž ve výstavbě. Celá dálnice by měla veřejnosti sloužit od konce roku 2008.

Je logické, aby národní dálniční tah spojující tři největší města země (Praha, Brno, Ostrava) nesl označení D1. Vzhledem k historickému vývoji byly trasy D1 i D47 změněny, ale tím vzniklý souvislý dálniční tah by měl mít pouze jedno označení. Proto bude dálnice D47 od uvedení do provozu označena jako dálnice D1. Ta bude v budoucnu mezi Prahou a polskou dálnicí A1 dosahovat délky 377 km.

Rozestavěné dálnice na území ČR
Dálniceúsekdélka úsekuorientační cenaplánovaný termín zprovoznění
D1*Vyškov - Vrchoslavice17,6 km6,0 mld. Kč2005
D3Mezno - Chotoviny8,7 km2,5 mld. Kč2007
D5stř. část plzeňského obchvatu3,5 km2,5 mld. Kč2006
D8Ústí n.L. - Německo23,4 km19,0 mld. Kč2006
D11Poděbrady - Hradec Králové48,3 km15,0 mld. Kč2006
D47**Lipník n.B. - Ostrava - Polsko80,2 km57,0 mld. Kč2008

* Týká se i stavby obchvatu Kroměříže 3 km 1,5 mld. Kč

** Týká se zatím staveb 4704, 4707, 4708, 4709.1 a 2 či jejich součástí (cca 44 km).

Ondřej Láník
Diskuze (23)