Dodávková vozidla 4x4: Volkswagen
Německá automobilka se na pohon všech kol hodně soustřeďuje, a proto u všech modelů kromě Crafteru používá vlastní systém s mezinápravovou spojkou Haldex nazvaný 4Motion. Pohon všech kol najdeme od vozu Caddy s nákladovým prostorem o objemu 3,2 m3 přes velmi širokou řadu T5 až po model Crafter spadající do kategorií N1 i N2. Na největší model není možné kvůli velkému točivému momentu použít mezinápravovou spojku Haldex, proto zde nacházíme spolupráci Volkswagenu s rakouskou firmou Achleitner. Specialista na pohon všech kol byl založený v roce 1932 a zabývá se vedle užitkovými vozidly také vojenskými a pro záchranné sbory.
Stálý pohon
Řada Crafter s celkovou hmotností až pět tun je robustním mechanismem 4x4 koncipován pro provoz v extrémních podmínkách. Kvůli vyšší hmotnosti Crafteru a požadavku na mimořádnou průchodnost je systém 4Motion od firmy Achleitner vybaven redukčním převodem s poměrem 2,5:1. Pohon v základním uspořádání rozděluje hnací sílu motoru mezi obě nápravy v poměru 50 : 50. Standardně je dodávaná uzávěrka mezinápravového diferenciálu v rozdělovací převodovce a uzávěrka toho zadního. Na přání lze objednat také uzávěrku pro přední nápravu.
Při aktivaci všech uzávěrek může jedno kolo teoreticky přenášet až sto procent točivého momentu. Mezi nejnápadnější modifikace vozu firmou Achleitner patří zesílené pružiny s delším zdvihem, tužší tlumiče s progresivní charakteristikou a zesílené stabilizátory. Výsledkem těchto úprav je zvýšení světlé výšky až o 280 mm v závislosti na zvoleném typu silničních či terénních pneumatik.
Pohon obstarává nejvýkonnější jednotka 2.0 BiTDI vyladěná na výkon 120 kW. Dvoulitrový agregát přeplňovaný dvěma turbodmychadly poskytuje již při 1800 min-1 mohutný točivý moment 400 N.m. Jde o dost velkou sílu na to, aby byl i plně vytížený Crafter s celkovou hmotností 3,5 t nebo pět tun schopen na jedničku a redukční převod vyjet prakticky cokoliv.
Crafter s pohonem všech kol a uzávěrkami diferenciálů míří zejména do energetických a stavebních společností, záchranných služeb i hasičských sborů. Největší evropský Volkswagen s pohonem 4x4 se dodává ve všech karosářských variantách jako například kombi, furgon, valník či podvozek k nástavbám.
Třicetileté zkušenosti
První Transporter s pohonem všech kol byl k vidění již v roce 1985. Poslední dvě generace T4 a T5 tohoto vozidla upravila firma Auto Seikel. Zatímco T4 se upravovala v německém působišti firmy Seikel v Freigerichtu, poslední generace T5 4Motion vyjíždí přímo z továrny Volkswagenu s mezinápravovou spojkou Haldex poslední generace.
Automobilka tímto převzala záruku na celé vozidlo, což je pro majitele výhoda. Transporter Van lze spojit s pohonem 4Motion u motorů 2.0 TDI CR/103 kW, 2.0 BiTDI/132 kW a zážehového 2.0 TSI/150 kW. S jednotkou o výkonu 103 kW spolupracuje šestistupňová přímo řazená převodovka, turbodiesel s dvěma turbodmychadly BiTDI může dostat jak přímo řazené, tak i dvouspojkovové ústrojí DSG o sedmi stupních. Zážehový čtyřválec TSI dostal výhradně převodovku DSG. Systém 4x4 tvoří spojka Haldex poslední generace. Případné přibrzďování kol pomáhá rozdělovat točivý moment i v rámci jedné nápravy. Jde samozřejmě o omezené možnosti, které nemohou nahradit uzávěrku zadní nápravy.
Majitel T5 4Motion může počítat se zvětšenou světlou výšku a na přání dodávanou uzávěrkou zadního diferenciálu. Kombinace skříňové dodávky a pohonu 4x4 slouží výhradně k nastolení lepší průchodnosti užitkového vozidla. Pohon všech kol lze samozřejmě získat také u osobních verzí Multivan či Caravelle.
Drsňák
Do náročného terénu je připraven speciální upravený Transporter 4Motion nazvaný Rockton. Kromě standardně dodávané uzávěrky zadního diferenciálu obdržela mnoho ochranných prvků v podvozku včetně masivních trubek těsně pod bočními prahy. Rockton vybavený mezinápravovou spojkou Haldex čtvrté generace a mechanickou uzávěrkou zadního diferenciálu zvládá velké nástrahy terénu.
Do pěti metrů
U řady Caddy či Caddy Maxi lze získat pohon všech kol s motorem 2.0 TDI CR o dvou výkonových provedeních 81 a 103 kW. Se slabší verzí se pojí šestistupňová přímo řazená převodovka. Silnější motor s krátkou verzí Caddy používá dvouspojkovou převodovku DSG se šesti stupni. V nabídce je i sedmistupňové ústrojí DSG, které lze dostat výhradně u delšího provedení furgonu Maxi a motoru 2.0 TDI/103 kW.
Caddy dostalo poslední, čtvrtou verzi tohoto ústrojí, u kterého není potřeba k sepnutí mezinápravové spojky prokluz předního kola. Haldex čtvrté generace pracuje se signály od snímačů otáček motoru, polohy plynového pedálu, otáčení kol a natočení volantu. Stabilizační systém ESP tvoří nezbytnou součást Haldexu poslední generace. Toto zařízení využívá dat od snímačů příčného a podélného zrychlení. Díky tomu se již při rozjíždění přenáší větší část točivého momentu na zadní kola, protože tlak působící na lamely spojky reguluje elektromagnetický ventil na základě pokynů řídicí jednotky spojky Haldex. Po sešlápnutí pedálu plynu mezinápravová spojka reaguje a přenáší větší točivý moment na zadní kola, což je důležité například i při tažení přívěsu. Po nastartování se zapne elektrické čerpadlo, které do zásobníku natlačí olej potřebný k sepínání a vypínání mezinápravové spojky, takže její reakce je okamžitá.