Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dunlop Drivers Cup 2005: České finále aneb zimní hrátky bez sněhu

Ladislav Čermák
Diskuze (1)
Při příležitosti národní kvalifikace na pneumatikářské závody firmy Dunlop jsme se zúčastnili zajímavých testů zimních plášťů.

Dunlop přichází na trh s novinkou - zimním plášťem M3, jehož schopnosti jsme si za poněkud nestandardních podmínek vyzkoušeli na okruhu v Sosnové v sobotu 15.1.2005. Pořadatelé počítali se sněhovou nadílkou, místo ní však krajinu hojně zalilo bledé sluníčko. Díky němu jsme ovšem dostali např. šanci porovnat vlastnosti patnácti- a sedmnáctipalcových kol na stejném typu auta a okusit, že moderní zimní pneumatiky se - pochopitelně s jistými omezeními - hodí i pro jízdu v rozbahněném terénu.

Na startu dva kombíky Audi A4 1,9TDI, oba obuté do plášťů M3, jeden na kolech 15", druhý na 17". Krátká technická trať, vedená několika zatáčkami sosnovského autodromu, a v jedné z nich klouzací folie. Porovnáváme dosažený čas a chování vozu a teprve při takto názorné ukázce si uvědomujeme, jak velký rozdíl udělají pouhé dva palce na průměru každého kola. S menším průměrem se Audi chová jako rozvážný kočár, disponující dostatkem rezerv na plavné překonání každé nerovnosti. V zatáčkách za to ale platí značnými náklony a menší jistotou od deformujících se plášťů s vyšším profilovým číslem. Nejmarkantnější je poněkud ospalá reakce na pohyb volantem a driftování zádě při slalomu. Při přechodu na větší rozměr se vše mění; rodinnou vlídnost střídá chladná preciznost a citelné kopírování každého výstupku trati. Za to se ovšem Audi odměňuje dramaticky zlepšenou poslušností, která se v porovnání s předchozím případem pocitově blíží sportovnímu autu. Také zvládání řízeného smyku se usnadňuje - je rázem prosté záludností a nečekaných náklonů. Takže konstatujeme - peníze, přidané na koupi větších kol, zlepšují požitek z jízdy a aktivní bezpečnost daleko více, než jsme odhadovali.

Další trať a na ní připravená nová Octavia 1,6 FSI, se kterou jsme se mj. touto cestou setkali premiérově. Bohužel, smykovací elipsa o délce několika set metrů neposkytuje dostatek prostoru pro bližší seznámení, přesto jsou ale útržkovité první dojmy pozitivní - nárůst ochoty k vytáčení proti dvouventilovému MPI je markantní a nárůstem výkonu v horní polovině otáček vyvíjí daleko více adrenalinu. Na rozdíl od slabší šestnáctistovky jsme rozjezdy označili za dynamické. Více se nám líbil i zvukový projev, stejně jako v případě TDI i při srovnání s vnitrokoncernovými spoluplatformisty; o pár decibelů hlasitější, než by se nám líbilo, ovšem sytý a příjemný.

Zde jsme si opět ověřili, že při zachování chladné hlavy a správném použití ruční brzdy se dá např. nebezpečný nedotáčivý smyk změnit na daleko lépe zvládnutelný přetáčivý. I na kluzkém povrchu má smysl se pokusit o změnu směru; i když otáčení neodpovídá natočení kol, dá se získat několik centimetrů, nutných k minutí překážky. Naše doporučení - několik tisíc za kvalitní smykový kurz Vám může zachránit daleko více, než jen plechy na autě. Mnoho dobrého také zmůže ESP, ovšem jen pokud na něj nespoléháte jako na všemohoucí spasení.

A nakonec trocha svezení řídkým bahnem s kvalitním off-roadem. I když se jednalo spíš o čirou zábavu, jedno doporučení přeci jen máme - s běžným SUV to raději vůbec nezkoušejte, ne vždy bude nablízku někdo, kdo vás vyprostí. Nás od uvíznutí několikrát ochránily pouze uzávěrky diferenciálů, redukční převodovka a silný motor. Zimní pneumatiky zpočátku plnily svou roli na jedničku, ovšem relativně úzké drážky se rychle zaplnily bahnem a pozitivní vlastnosti ustupovaly. Takže do bahna raději bahenní vzorek.

Ovšem zima si stejně jako pokaždé říká o speciální obutí. Ačkoliv většina řidičů už to pochopila, stále je vidět hazardéry na nepříliš kvalitních univerzálních, či letních pláštích. Pro ně máme radu - změřte si brzdnou dráhu na suchém asfaltu v mrazu a porovnejte ji s tímtéž za letního tepla. Víte, co může znamenat těch několik metrů navíc?

Ladislav Čermák
Diskuze (1)