EU chce drasticky snížit hlučnost automobilů
Poté, co se Evropa stává pomalu, ale jistě peklem pro automobilové výrobce, tlačené ke zdi extrémně přísnými emisními limity, je v plánu další utažení šroubů, byť v trošku jiné oblasti - mělo by dojít k výraznému omezení hlučnosti všech vozidel, přičemž v některých oblastech se naopak plánuje nutnost jejího zvýšení.
První plošná regulace hluku v rámci Evropské Unie vešla v platnost v roce 1970, kdy byly sjednoceny tehdejší regule jednotlivých členských států a od té doby došlo k několika úpravám, přičemž ta poslední platí od roku 2007. Průzkumy ale naneštěstí pro nás ukázaly, že polovina populace EU je vystavena pravidelně hluku, převyšujícím 55 dB, což je hodnota, která může přinášet zdravotní rizika a EU nás tedy chce opět ochránit...
Minulý týden členové Evropského parlamentu schválili nadpoloviční většinou potřebu zpřísnění hlukových limitů, nebylo to ale rozhodně přesvědčivé vítězství - pro hlasovalo 30 poslanců, 27 bylo proti a dva při hlasování chyběli. I tak je ale jasné, že ke změnám dojde. Bylo také doporučeno zavedení hlukového štítkování pro automobily, podobného jako v případě emisí nebo pneumatik a naopak zazněla potřeba učinit hlučnějšími elektromobily a hybridní vozy, které svým tichým provozem pro změnu ohrožují chodce.
O konkrétné podobě nových limitů se bude jednat v březnu 2013 a pokud schválení proběhne, v platnost přijdou o šest let později. Podle některých jsou ale tyto plány příliš ambiciózní a budou mít za následek zejména to, že tohle odvětví průmyslu, které v současnosti neprožívá zrovna nejlepší období a současně patří v EU ke klíčovým, dostane další těžký zásah.
Na tomto místě bych si dovolil menší zamyšlení - které nové, sériové auto vás v poslední době obtěžovalo hlukem? Daleko větším problémem je dle mého skromného názoru hlučnost pneumatik, respektive výsledek jejich interakce s různými povrchy silnic. Nedávalo by větší smysl zaměřit se právě na tyto oblasti?