Evropský trh v březnu 2018: Pád o 5,2 %, Škoda mimo top 10
Dlouhodobý růst evropského trhu s novými auty se zastavil. Během letošního března počet v Evropě registrovaných automobilů klesl o 5,2 % na výsledných 1.836.960 kusů. Vyplývá to ze statistik Evropského sdružení automobilových výrobců (ACEA), které eviduje prodeje v 27 státech Evropské unie (bez nedůležité Malty) a trojice států EFTA (bez Lichtenštejnska).
Výsledek ovlivnil hlavně pád britského trhu o 15,7 %, březnové prodeje přitom bývají v Británii obvykle vysoké – kvůli tamějším pravidlům s registračními značkami. Před rokem byly ale rekordní, kvůli tehdy připravovaným daňovým změnám, což meziroční srovnání ovlivňuje. I kvůli nejistotám spojeným s brexitem je však pokles britského trhu dlouhodobá záležitost, za první čtvrtletí roku činí 12,4 %.
Klesly ale prodeje i na dalších důležitých trzích. Německo hlásilo pokles o 3,4 %, Itálie o 5,8 %. Česká republika pak s meziročním poklesem 8,7 % patří mezi nejvíce propadlé trhy, ze sledovaných zemích hůře dopadlo jen Dánsko (-13,2 %), Irsko (-10,7 %) a již zmíněná Británie.
Pád britského trhu je pak znatelný hlavně na výsledcích značek, pro které jsou britské ostrovy důležitým odbytištěm. Březnové prodeje Fordu tak klesly o 14,6 %, Opel/Vauxhall se propadl o 15,9 %, přesto byl nejlepší ze Skupiny PSA – Peugeot byl hned za ním. Špatný měsíc to však byl i pro Fiat (-12,5 %) nebo Nissan (-16,3 %).
Škoda protentokrát vypadla z nejlepší desítky. Její prodeje sice vyrostly o 3,6 % na 76.263 automobilů, přesto mezi značkami obsadila až dvanáctou příčku. Před ní v březnu skončily dvě japonské značky, Toyota a Nissan, a to přestože obě za březen hlásí horší výsledek než před rokem.
Evropský trh v březnu 2018: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 3/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 191.862 | +1,8 | 10,4 |
2. | Ford | 134.770 | -14,6 | 7,3 |
3. | Renault | 128.018 | -7,5 | 7,0 |
4. | Opel/Vauxhall | 109.733 | -15,9 | 6,0 |
5. | Peugeot | 107.092 | +1,4 | 5,8 |
6. | Mercedes-Benz | 102.231 | -1,8 | 5,6 |
7. | BMW | 95.571 | -6,6 | 5,2 |
8. | Audi | 89.084 | -9,3 | 4,8 |
9. | Fiat | 87.774 | -12,5 | 4,8 |
10. | Toyota | 79.358 | -6,3 | 4,3 |
11. | Nissan | 77.741 | -16,3 | 4,2 |
12. | Škoda | 76.263 | +3,6 | 4,2 |
13. | Citroën | 66.539 | -3,7 | 3,6 |
14. | Hyundai | 61.967 | +3,3 | 3,4 |
15. | Kia | 57.492 | +4,5 | 3,1 |
16. | Seat | 49.140 | +9,3 | 2,7 |
17. | Dacia | 48.923 | +10,5 | 2,7 |
- | CELKEM | 1.836.960 | -5,2 | - |
I výsledky za první čtvrtletí naznačují, že je doba růstu prodejů možná za námi. Vedle klesajícího britského trhu může mít na výsledky vliv také nejistota zákazníků ohledně možného zákazu naftových aut v některých německých městech. Od ledna do března bylo na evropských trzích sledovaných organizací ACEA registrováno 4.282.134 aut, o bezvýznamných šest desetin procenta více než před rokem.
Úspěšný vstup do roku však zažívá Peugeot, jehož prodeje letos zatím rostou o 9,4 %. Ještě větší růst hlásí Škoda, jejíž 197.048 registrovaných vozů je o 11,7 % více než před rokem. Po třech měsících mezi značkami každopádně drží 11. místo. Slabší období naopak zažívá Fiat (-9,6 %) nebo Nissan (-10,4 %).
Evropský trh v prvním čtvrtletí 2018: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1-3/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 464.678 | +4,3 | 10,9 |
2. | Ford | 295.877 | -15,5 | 6,9 |
3. | Renault | 287.014 | -2,3 | 6,7 |
4. | Peugeot | 269.788 | +9,4 | 6,3 |
5. | Opel/Vauxhall | 249.756 | -9,4 | 5,8 |
6. | Mercedes-Benz | 228.358 | +0,9 | 5,3 |
7. | BMW | 213.051 | -2,8 | 5,0 |
8. | Audi | 212.347 | -3,4 | 5,0 |
9. | Fiat | 207.859 | -9,6 | 4,9 |
10. | Toyota | 197.385 | +0,4 | 4,6 |
11. | Škoda | 197.048 | +11,7 | 4,6 |
12. | Citroën | 166.368 | +3,6 | 3,9 |
13. | Nissan | 160.057 | -10,4 | 3,7 |
14. | Hyundai | 145.008 | +7,5 | 3,4 |
15. | Kia | 131.434 | +5,2 | 3,1 |
16. | Dacia | 129.257 | +16,3 | 3,0 |
17. | Seat | 118.423 | +15,1 | 2,8 |
- | CELKEM | 4.282.134 | +0,6 | - |