Tohle jsou nejprodávanější modely v Evropě za srpen 2018. Dacia má hned dva zástupce v top 10!
Evropské statistiky s registracemi prodejů v srpnu silně ovlivnil zářijový nástup nových emisních norem. Prodejci a automobilky totiž museli na poslední chvíli registrovat zbylá auta homologovaná podle starých pravidel na sebe, aby je mohli ještě uvést do provozu. Evropské registrace kvůli tomu podle analytické společnosti JATO meziročně vyskočily o 30 % na 1,17 milionu aut.
„Jak jsme očekávali minulý měsíc, je zřejmé, že registrace byly v srpnu silně ovlivněny automobilkami, které musely registrovat svá vozidla před zavedením WLTP. Tyto výsledky ukazují, jak umělé registrace mohou být a jak snadno lze s nimi manipulovat,“ komentuje výsledky globální analytik společnosti JATO Felipe Munoz s tím, že srpnové statistiky rovněž potvrdily, jak výrobci nebyli na nová pravidla připraveni. JATO dokonce tvrdí, že za 11 měsíců byla jen pětina stávajících modelů homologována podle nových pravidel.
To, že automobilky a prodejci registrovali auta na sebe, dokazuje hlavně nezvyklý podíl firemních/fleetových registrací. Ve Francii nebo Rakousku takové registrace v srpnu meziročně vzrostly o 54 %, ve Španělsku dokonce o 86 %. Ve Finsku podíl firemních registrací činil minulý měsíc 73 %, v České republice dokonce 76 %. Nutno však podotknout, že u nás je vysoký podíl firemních registrací obvyklý.
JATO si navíc všímá nezvyklého růstu registrací v segmentu MPV. Dlouho klesající kategorie tentokrát zaznamenala dvouprocentní nárůst počtu registrací. Naopak trend klesajícího zájmu o naftu pokračuje. Jestliže před rokem dieselová auta tvořila 42 % všech registrací, letos v srpnu to bylo už jen 35 %. Podíl benzinových aut oproti tomu v srpnu vzrostl z 51 na 57 %.
Neobvyklý měsíc je pak zvlášť patrný na výsledcích jednotlivých modelů. Dacia měla najednou hned dva zástupce v top 10, což se jí ještě nepovedlo. Duster obsadil sedmou příčku s 17.500 registracemi (+84 %), Sandero bylo hned za ním, s 17.415 registracemi (24 %).
Hodně vyskočil také Nissan Qashqai, 24.407 registrací je meziroční skok o 97 %, který jej vynesl na třetí příčku mezi modely. Lépe na tom byly jen Volkswagen Golf a Renault Clio. Zatímco evropská jednička si uchovala vcelku stabilní růst o 11 %, francouzský malý model meziročně vyskočil o 54 %. Vůbec nejvíce si však v srpnu z top 10 pomohl pátý Renault Captur, jehož 20.479 registrovaných kusů bylo o 106 % více než před rokem.
Nejlepší desítku pak uzavírá Škoda Octavia, která byla v rámci měsíce unikátem. Jako jediná z top 10 modelů zůstala na svém, 15.900 registrací je stejná úroveň co před rokem. V nejlepší 25 modelů na trhu jsou pak jen dva, kterým srpnový počet registrací klesl. Jedná se o dvojici Opelu, Astru a Corsu.
Evropský trh v srpnu 2018: Nejprodávanější auta podle modelů | |||
Poř. | Model | Prodej 8/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | VW Golf | 34.659 | +11 |
2. | Renault Clio | 25.734 | +54 |
3. | Nissan Qashqai | 24.407 | +97 |
4. | VW Polo | 21.325 | +69 |
5. | Renault Captur | 20.479 | +106 |
6. | VW Tiguan | 19.356 | +39 |
7. | Dacia Duster | 17.500 | +84 |
8. | Dacia Sandero | 17.415 | +24 |
9. | Renault Mégane | 16.857 | +92 |
10. | Škoda Octavia | 15.900 | 0 |
11. | Seat Leon | 15.209 | +51 |
12. | Ford Fiesta | 15.087 | +88 |
13. | Škoda Fabia | 14.927 | +37 |
14. | VW Passat | 14.519 | +23 |
15. | VW T-Roc | 14.295 | - |
16. | Toyota Yaris | 14.041 | +15 |
17. | Citroën C3 | 14.006 | +24 |
18. | Peugeot 208 | 13.329 | +7 |
19. | Fiat 500 | 12.668 | +18 |
20. | Peugeot 3008 | 12.653 | +41 |
21. | Audi A4 | 12.194 | +40 |
22. | Audi A3 | 12.103 | +19 |
23. | Opel Astra | 11.884 | -2 |
24. | Opel Corsa | 11.755 | -5 |
25. | Peugeot 2008 | 10.838 | +33 |