Ferrari F12tdf: Hardcore berlinetta má 780 koní
Příchod ostré verze gétéčkového topmodelu F12berlinetta byl veřejným tajemstvím a kromě rozsahu změn se hodně spekulovalo též o tom, jak se vůz bude jmenovat. Tipy jako F12 Speciale nebo F12 GTO se zdály být vcelku rozumné, jenže v Maranellu zase překvapili a vůz pojmenovali nečekaně F12tdf, přičemž ta poslední tři písmena znamenají Tour de France.
Ne, neděste se, nemá to nic společného s tou divnou kratochvílí, při níž na kost vyhublí muži v pestrobarevných elasťácích jezdí do kopečka a z kopečka na šlapacích strojích se směšně úzkými pneumatikami. Ferrari vzpomíná na automobilový závod Tour de France, na němž v 60. a 60. letech dominovalo, zejména za éry modelu 250 GT Berlinetta.
Důležitější než jméno je ovšem to, co F12tdf přináší, když i značka jako Ferrari vůz označuje jako "extreme road car". Začněme třeba... s motorem. Skvostný 6,3litrový vidlicový dvanáctiválec byl italskými inženýry upraven, takže teď dává 780 koní (574 kW) při stratosférických 8500/min a 705 N.m při 6750 otáčkách. To představuje nárůst o 40 koní a 15 newtonmetrů, což, jak určitě sami uznáte, je u atmosféry působivé zlepšení.
Díky tomu se vůz chlubí litrovým výkonem 125 k/l a můžete jej točit až do extrémních 8900/min. Že 80 % točáku je k dispozici už ve 2500 otáčkách vás hádám asi zajímat nebude. K tomu si přidejte převodovku F1 DCT, která má o 30 % rychlejší přeřazení a o 40 % rychlejší podřazení a musí vám být jasné, že to bude neskutečné svezení. Zvlášť, když došlo ke zkrácení převodů o 6 %. A teď to přijde - zrychlení z nuly na 100 km/h umí F12tdf za 2,9 s, 0-200 zvládne za 7,9 s a maximální rychlost leží za hranicí 340 km/h.
Zkušební trať ve Fioranu pokoří za minutu a 21 sekund, a to pochopitelně i díky brzdám. Od LaFerrari odvozená soustava s jednodílnými třmeny Extreme Design zastaví F12tdf ze 100 km/h na 30,5 metrech a z dvoustovky na 121 metrech. F12berlinetta si velmi zakládala na své karoserii s komplikovanou aerodynamikou a i v tomto ohledu došlo ke zlepšení. Nový přední nárazník se splitterem, přepracovaný Aerobridge, modifikované prahy, větší zadní spoiler, nový zadní difuzor, vylepšené panely pod autem a další úpravy zajišťují autu při rychlosti 200 km/h přítlak 230 kg, o 107 kg více, než má LaFerrari. Jinými slovy - na karoserii není nic samoúčelného nebo dělaného na efekt a přitom je celý komplet tak nádherný...
Hardcore zaměření F12tdf umocňuje kabina, v níž se karbonem rozhodně nešetřilo - najdete jej na tubusech přístrojů, kapličce, středovém panelu, středovém tunelu, výplních dveří i na volantu, kůži na sedadlech vystřídala alcantara. Odlehčovalo se ale i na podvozku, 20" kola by měla být velmi lehká s cílem minimalizovat neodpružené hmoty i přes rozšíření pneumatik na 275/35 vpředu a 315/35 vzadu. Auto má suchou hmotnost jen 1415 kg z čehož je na předku pouze 46 %. Cena nebyla zveřejněna, není důležitá, podstatnější je, že o F12tdf asi bude slušná bitka, protože se vyrobí jen 799 exemplářů.