Fiat, Mini a Smart: První 3 značky, které pokořily hranici 130 g oxidu uhličitého na km
Z množství emisí CO2, produkovaného běžícím motorem automobilu, se stala ostře sledovaná veličina, která rozhoduje v řadě případů o výběru konkrétního modelu. Právě emise CO2 jsou totiž na řadě velkých trhů ukazatelem čistoty a šetrnosti k životnímu prostředí (bez ohledu na produkované množství CO, HC nebo NOx), který lokální předpisy v dotčených zemích zvýhodňují různými slevami z poplatků za provoz nebo dokonce příspěvkem na nákup takového automobilu. V prvním pololetí vrcholily dotační programy šrotovného v řadě zemí, což podpořilo obnovu vozového parku a obvykle motivovalo zákazníky nakoupit co nejmenší automobil s relativně nižší spotřebou.
Podle firmy JATO Dynamics, která sleduje jednotlivé národní trhy s automobily v Evropě, se letos v prvním pololetí meziročně snížily emise CO2 v průměru o 6,2 g/km. Čísla ukazují, že malá snížení emisí u modelů prodávaných ve velkých objemech jsou pro celkové průměry značek nyní důležitější, než velmi nízké hodnoty u hybridních vozů nebo elektromobilů, které se zatím prodávají v mnohem menších objemech.
Evropská legislativa předepisuje výrobcům dosažení flotilového průměru emisí CO2 na úrovni 130 g/km od roku 2015. Jedná se o vážený průměr, který zohledňuje to, které konkrétní motorizace se skutečně prodávají. Pro výrobce to tedy znamená, že nestačí velmi úsporný model nabídnout, ale zákazníci jej musí také skutečně koupit, aby se nižší hodnota v průměru projevila.
Značky Fiat, Smart a Mini se do limitu vešly již v letošním prvním pololetí, zejména díky specifickému složení jejich modelové nabídky. To neplatí doslova pro Fiat, který má na rozdíl od Smartu a Mini v portfoliu také vozy nižší střední a střední třídy nebo velká MPV, resp. osobní modely odvozené z lehkých dodávek.
Značkou s největším zlepšením průměru je Alfa Romeo (-19,9 g/km), ale i v jejím případě je tento výsledek ovlivněn rozšířením modelové škály o nový model MiTo, který se stal objemovým modelem v nabídce.
V následujícím přehledu je zahrnuto pouze 25 největších značek na evropském trhu. Podobně jako Alfa Romeo získala na rozšíření portfolia, tak Škoda zaznamenala naopak mírný nárůst flotilových emisí na 149,9 g/km díky růstu prodeje nového velkého modelu Superb. Ostatní sledované značky dosáhly snížení.
Vážené průměry emisí CO2 u vozů 25 nejprodávanějších značek v Evropě | ||||
Značka | Prodej v EU [ks] | Flotilový průměr CO2 [g/km] | Flotilový průměr CO2 [g/km] | Změna meziročně [g/km] |
Období | 01-06/2009 | 01-06/2009 | 01-06/2008 | - |
FIAT | 535590 | 129,1 | 134,3 | -5,2 |
MINI | 65559 | 129,7 | 133,9 | -4,2 |
TOYOTA | 358982 | 132,9 | 146,5 | -13,6 |
LANCIA | 61776 | 134,1 | 136,1 | -2 |
PEUGEOT | 500880 | 134,5 | 138,5 | -4 |
HYUNDAI | 168260 | 138,8 | 151,6 | -12,8 |
CITROEN | 437781 | 138,8 | 141,7 | -2,9 |
RENAULT | 517783 | 138,9 | 142,7 | -3,8 |
FORD | 664582 | 140,4 | 148,4 | -8 |
CHEVROLET | 95564 | 141,6 | 156,8 | -15,2 |
SEAT | 166110 | 142,4 | 146 | -3,6 |
SUZUKI | 134014 | 144,9 | 158,3 | -13,4 |
HONDA | 132360 | 146,5 | 154,5 | -8 |
KIA | 128296 | 148,9 | 153,4 | -4,5 |
OPEL | 434218 | 149,5 | 150,5 | -0,9 |
ŠKODA | 245471 | 149,9 | 149,3 | +0,7 |
MAZDA | 108429 | 151,2 | 161,4 | -10,2 |
VAUXHALL | 122019 | 152,3 | 155,8 | -3,5 |
DACIA | 95036 | 152,4 | 153,1 | -0,6 |
VOLKSWAGEN | 838117 | 152,5 | 159,4 | -7 |
BMW | 285023 | 158,4 | 160,7 | -2,2 |
NISSAN | 159311 | 158,9 | 164,5 | -5,6 |
AUDI | 323256 | 162,6 | 177 | -14,4 |
MERCEDES-BENZ | 298491 | 178,8 | 185,6 | -6,8 |
VOLVO | 99726 | 179 | 180,4 | -1,4 |
CELKEM | 6976634 | 146 | 152,3 | -6,2 |