Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Firma v Přerově zkonstruovala létající vozidlo, poptávka už je

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Prototyp létajícího vozidla, které se ve vzduchu vznáší jako vírník a po přistání dokáže jet po silnici jako automobil, zkonstruovala v hangáru na bývalé vrtulníkové základně v Přerově společnost Nirvana Systems.

Futuristicky vyhlížejícího autovírníku, který má potřebné vybavení a certifikaci k jízdě po pozemních komunikacích, hodlá firma vyrobit prvních 40 kusů.

"Je to první certifikované létající auto na světě. Opatřeno je i registrační značkou," řekl ČTK ředitel společnosti Nirvana Systems Pavel Březina. Dodal, že zahraničním konstruktérům se také podařilo vyrobit prototypy létajících vozidel, avšak jejich stroje zatím nemůžou do provozu na silnici.

Březina nedávno v autovírníku vyrazil z Přerova na Václavské náměstí v Praze, kde s přáteli popil kávu. "Přistál jsem na letišti v Letňanech a odtud jsem jel po vlastní ose až na Václavák. Po cestě mě kontrolovali překvapení policisté a vše bylo v pořádku," podotkl Březina, jehož stroj při jízdě Prahou vzbudil velký zájem místních obyvatel i turistů.

Létající stroj dokáže ve vzduchu urazit za hodinu až 180 kilometrů, na silnici za stejnou dobu zvládne ujet až 40 kilometrů. Pilot, který se po přistání promění v řidiče, musí před jízdou po silnici pouze připevnit rotor a umístit na zadní stabilizační křídlo registrační známku. Stroj je totiž vybaven homologovanými světly, blinkry i zpětnými zrcátky.

O autovírník už má zájem několik prvních nadšenců z Česka a firma Nirvana Systems jej představí na dubnovém leteckém veletrhu v Německu. "Uvidíme, jak na novinku bude reagovat trh. Pokud vše klapne, tak bychom letos mohli zahájit výrobu první série 40 autovírníků," řekl Březina. Cena autovírníku je kvůli úpravám o deset až patnáct procent vyšší než u klasického vírníku. "Bude se pohybovat zhruba od 2,5 do čtyř milionů korun podle typu a vybavení," uvedl Březina.

Zkonstruovat létající stroj, který kombinuje vírník a automobil, Březina toužil již dlouho. Při delších letech s vírníkem totiž piloti musí komplikovaně tankovat pomocí doprovodného vozidla, které v místě přistání zajede na nejbližší čerpací stanici a přiveze kanystry s benzinem. "Jednou se nám na výletě po přistání stalo, že jsme museli požádat policii, aby nás na půl kilometru vzdálenou benzinku doprovodila," podotkl Březina. Tyto starosti nyní pilotům autovírníku odpadnou.

Podle Březiny jsou vírníky velmi bezpečné. "Létají poměrně nízko a jsou odolné vůči rozmarům počasí. Nevadí jim vítr, termika, déšť ani sníh," řekl Březina. Firma Nirvana Systems vírníky na letišti v Přerově montuje od roku 2011, kdy je začala dovážet z Německa. Prodává i paramotory a součástí jejího areálu je letecká škola.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
1. 4. 2017 18:11
Re: dojezd?
Chceš říct, že je to s vrtulníkem těžší než s vírníkem? Nejde o to to zvládnout. Existují určitá pravidla pro to, kde smíš přistát. Trikem jsem myslel, že to třeba posadí vedle do pole a dotlačí ho, nebo to nanosí v kanystrech. Tedy že nepřistávají přímo na čerpací stanici (respektive přivaděči pro auta). To už je pro mne za hranou. Tedy v tom smyslu, že bych to sám neudělal. Z hlediska předpisů je problém i to pole. Ale to jsem tu nechtěl rozebírat.
1. 4. 2017 13:23
Je to nezmysel.
Na lietanie slabé, na jazdu úbohé. Nízka rýchlosť vo vzduchu aj na zemi, nulová bezpečnosť. Nebezpečné pre posádku aj pre okolie. Nechcel by som vidieť nehodu na ceste. Na ceste to zrejme pristáť nemôže a neviem si predstaviť pristávanie niekde na parkovisku, odpočívadle alebo súkromnom pozemku niekde mimo cesty. Myslím, že lietadlá patria na letiská, autá na cesty. Toto nie je ani jedno, aj keď sa tvári, že je oboje.
1. 4. 2017 12:08
Re: dojezd?
_MT_, keď to vaši zvládnu na helikoptére, tak vírnik je malina:
[odkaz]
31. 3. 2017 22:42
Re: dojezd?
Smysl to má asi ve chvíli, kdy potřebuješ jeho STOL schopnost (třeba to chceš provozovat z domova) a na vrtulník není. Myslím vírníky obecně.

Co se týče použitelnosti jako auto, ani jsem nic jiného nečekal. Obzvláště při téhle vizáži. Bude to mít "letecký" podvozek, na silnici naprosto nevhodné. Ani nechci vidět, jak by to snášelo otřesy provozu. Ale jak jsem napsal, umím si to představit jako pomocný pohon, aby tě to kousek dovezlo od místa přistání ke stanici a pak kousek od ní.
Avatar - Dinar
31. 3. 2017 22:04
Re: dojezd?
Byl jsem si to už prohlídnout, uvedené hodnoty jsou maximálky, tj. reálně to dokáže jet zhruba třicítkou, navíc jízda je velmi nestabilní, komfort jízdy nulový, letecká část je lepší, každopádně cestovní rychlost je 140, a to už je na cestovní letadlo málo. Smysl v tom nevidím, ultralight za stejné peníze dnes nabídne lepší parametry, jako auto je tenhle vírník v reálu stejně nepoužitelný.