Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus ST: sportovní srdce

Libor Zezulka
Diskuze (89)
O čem se delší dobu pouze spekulovalo, stalo se skutečností. Ford definitivně potvrdil, že představí na mezinárodním autosalonu v Ženevě nový Focus ST.

Nový Focus ST se podívá na svět mnohem dříve, než tomu bylo u předchozí generace. Ford ukáže veřejnosti nejvýkonnější variantu sériového focusu nedlouho poté, co uvedl na evropské trhy základní modely, do prodeje se Focus ST dostane dokonce už v průběhu tohoto roku. Na třídveřového „ďábla“ s oranžovým přehozem je automobilka soudě podle oficiálních vyjádření velmi hrdá a má s ním velké plány i mimo běžné vozovky.

„Rychlé uvádění nových modelů ze stádia vývoje do sériové výroby je jedním z hlavních efektů kombinace práce sportovních specialistů automobilky Ford a divize připravující výkonné sériové verze,“ řekl Jost Capito, šéf divize Ford Team RS. „V minulosti se verze ST představovaly zhruba v polovině životního cyklu základního modelu. Nyní ale dokážeme lépe koordinovat práci a více využívat synergických vývojových efektů, takže můžeme zákazníkům předávat vysoce výkonné produkční modely mnohem dříve po uvedení základního modelu řady.“

Atraktivní design

Design sportovního hatchbacku navazuje na ostatní ST sourozence a tím představuje dokonalou základu pro stavbu závodní alternativy. Pozornost přitahují kromě zářivého oranžového laku vytažené prahy, přepracovaný, podstatně agresivnější přední nárazník s mlhovkami lemovanými leštěným hliníkem a nepřehlédnutelným otvorem nasávání vzduchu. Přední část se těmito úpravami proměnila z klidné kočky na dravou šelmu.

Zadní část vyšperkovaly mlhové světlomety zdobené hliníkovou lištou, dvojice naleštěných koncovek výfuku a výrazný spoiler nad zadním oknem, který dokonce mírně zastiňuje zadní světlomety. Chris Clemens podává vysvětlení: „Pro zlepšení aerodynamiky jsme potřebovali zvětšit šířku vozu, proto jsme přetáhli spoiler až přes světla.“ V designérský celek dotvářejí Focus ST kliky dveří, boční ochranné lišty a spoilery v barvě vozu.

Také interiér Focusu ST avizuje sportovní ambice. Jedním z prvních detailů, které zaujmou už při nastupování, je přídavný přístrojový štít umístěný na horní straně přístrojové desky. V tomto přídavném panelu jsou umístěny ukazatele přetlaku turbodmychadla, teploměr oleje a tlakoměr oleje. Do základního přístrojového štítu jsou vsazeny rychloměr (cejchovaný do 260 km/h), otáčkoměr, teploměr chladicí kapaliny a ukazatel zásoby paliva v nádrži.

Všechny přístroje mají novou grafiku, sjednocujícím prvkem je opálová barva jejich hliníkových rámečků. Kůží obšitý volant mí silnější věnec a speciálně tvarované boční partie pro lepší uchopení. Tři ramena volantu jsou přizdobena leštěným hliníkem. Do středu volantu je vsazeno rudé logo „ST“. Kůží čalouněná je také hlavice řadicí páky, její vrchní část z leštěného hliníku nese schéma řazení šestistupňové převodovky.

Focus ST dostal speciální anatomická sedadla, která jsou čalouněná kombinací kůže a oranžového textilního materiálu. Výrazné tvarování sedadel zlepšuje oporu těla především v příčeném směru. Kvalitní kůží jsou částečně čalouněné také dveřní výplně, pocit exkluzivity zvyšují kryty dveřních prahů z leštěného hliníku. Z lehkého hliníku jsou rovněž sportovní pedály.

Silný motor

To nejzajímavější z nového sporťáku zakrývá oranžová skořápka. Focus ST je poháněný přeplňovaným zážehovým pětiválcem Duratec ST o objemu 2,5 l (tentýž motor používá Volvo), jehož výkon (162 kW/220 koní) přenáší na vozovku šestistupňová manuální převodovka. Automobil stojí na 18palcováých kolech z hliníkové slitiny, které obouvají nízkoprofilové pneumatiky 225/40. Ford ujišťuje, že přes sportovní úpravy zůstává Focus ST praktickým rodinným vozem.

„Při vývoji Focusu ST jsme používali stejné postupy jako v případě přípravy modelu Fiesta ST,“ říká Jost Capito. „Díky tomu se nám podařilo připravit mimořádně výkonný vůz s neskrývanými sportovními ambicemi, který se bez nejmenších problémů vyrovná s rolí rodinného vozu pro každodenní použití. Focus ST je skvělý na dálnicích, ještě větším požitkem je jeho řízení na zatáčkovitých okresních silnicích… testovali jsme jej i na závodním okruhu Nürnburgring a naši zkušební piloti byli doslova nadšení! Focus ST prostě nadchne každého, kdo má automobily jen trochu rád!“

Libor Zezulka
Diskuze (89)