TEST Ford Mondeo Kombi 2,5 Duratec - komplexní péče
Jste zbláznění do nového Fordu Mondeo a hltáte každou zprávu, kterou vám o třetí generaci populárního reprezentanta střední třídy Auto.cz naservíruje? Odtrháváte nervózně listy z kalendáře a čekáte na den, kdy vaše služební auto dosáhne kritického věku, a vy budete mít konečně možnost požádat o nové? Děsíte se toho, že se ten den šéf špatně vyspí a pošle vás k šípku? Pokud ano, tak to asi o novém Mondeu víte hodně.
Asi dobře víte, že tohle třetí pokolení konkurenta Volkswagenu Passat má spoustu předností počínaje prostorným interiérem a skvělou odezvou řízení konče. Asi víte, že jsme na Auto.cz publikovali několik testů, převážně chválili, ale někdy nechápavě kroutili hlavou. Chvály byla a ještě bude spousta, například takový čtyřválec 2,3 Durashift však našeho bývalého kolegu Miro Mihálika počastoval ve verzi kombi takovou spotřebou, že se z toho dlouho vzpamatovával.
ford mondeo testy strednitrida
Maximální výkon 118 kW při 6500 ot./min. výměnou za spotřebu 12,5 litru opravdu není příliš dobrý obchod, zvláště pokud můžete s Fordem udělat mnohem výhodnější byznys. Nemáte-li za šéfa nekompromisního řezače nákladů a tudíž vyznavače jednociferných hodnot spotřeby, zkuste mu v nějaké vhodně chvíli (třeba na firemním večírku) podstrčit specifikaci Fordu Mondeo 2,5 Duratec. Neváhejte obětovat část výplaty na rundu panáků, téhle investice rozhodně nebudete litovat.
P jako pět, P jako přeplňování
Já bych na základě své zkušenosti určitě neváhal. Někdy v polovině loňského roku jsem se totiž relativně krátce posadil za volant Mondea kombi poháněného dvoulitrovým turbodieselem. Nebylo to vůbec špatné svezení, dobře utlumený dvoulitr hezky táhnul a nijak zvlášť nepapal. Takové klasické manažersko-rodinné auto. Pak jsem v rámci testu a video testu Roadlook TV usedl za volant kombi s 2,5litrovým přeplňovaným pětiválcem a můj pohled na Mondeo se trochu změnil.
Turbodiesel šetří vaši nebo firemní kapsu, turbodiesel má dobrý zátah v nízkých otáčkách, ale nikdy se nebude chovat a už vůbec znít jako benzinový motor. To mnohokrát opěvovaný a osvědčený přeplňovaný pětiválec Duratec se zdvihovým objemem 2521 cm3 nejenže nedává prostor k pochybnostem o své síle a kultivovanosti, ale posunuje celkový dojem z auta o stupeň výš. Jinými slovy – dejte do dobrého auta dobrý benzinový motor a dostane klenot.
Takže v čem spočívá krása přeplňovaného pětiválce? Tak za prvé v optimální kombinaci počtu válců a zdvihového objemu, za druhé v lineárním nárůstu výkonu, za třetí v kultivovaném projevu a za čtvrté v rozumné spotřebě. Jednotka dobře známá z dalších koncernových vozů si zaslouží hlubokou poklonu za nesmírně kultivovaný chod v nízkých a středních otáčkách a roztomilé sportovní bručení v otáčkách vysokých. Ať už ručička otáčkoměru ukazuje 3000 nebo 6000 otáček, je pětiválec radost poslouchat.
K přednostem koncernové jednotky počítám rovněž prakticky neexistující prodlevu turbodmychadla a plynulý přechod mezi otáčkami nízkými a středními. Motor nekope, nepíská, nevřeští a neprotestuje, pokud si řeknete o maximální výkon. Mohutné kombi střední třídy s pohotovostní hmotnostní blížící se 1600 kg může působit dojmem zhulené želvy, pokud mu nedopřejete dostatečně silný motor, Mondeo kombi 2,5 Duratec tento problém nemá.
ford mondeo testy strednitrida
Prakticky za všech okolností, ve všech jízdních režimech máte k dispozici dostatečnou výkonovou rezervu, stačí podřadit a někdy pouze sešlápnout plynový pedál a kombi ochotně zrychlí, vyšplhá na prudký kopec, vystřelí z křižovatky nebo přejede z pruhu do pruhu. S chápavou manželkou na palubě nebo v opačném případě bez ní si můžete cestou z práce vystřihnout erzetku á la poslední vydání Playstation hitu Colin McRay Dirt.
Divoká jízda vás bude stát 15 – 16 litrů benzinu na 100 km, s lehkou nohou na plynu vykouzlíte spotřebu okolo 8,0 litrů, ve městě se připravte na hodnoty okolo 12 litrů. V kombinovaném cyklu však raději nepočítejte s hodnotami nižšími než 10 litrů. Ford Mondeo přece jen není žádný drobeček, v testované verzi váží 1586 kg a na délku měří 4830 mm.
Pohodlný a upovídaný
Kdyby to neznělo tak divně, pojmenoval bych Mondeo – Univerzální továrna na zábavu. Ford Univerzální továrna na zábavu se ale vážně špatně vyslovuje, navíc se tenhle název nevejde na billboardy, nehledě na to, že růst nákladů na výrobu pochromovaných písmenek na zadní část by přivedly Ford na buben. Takže zůstaneme u Mondea. Tou univerzální továrnou na zábavu jsem chtěl říct pouze tolik, že Mondeo mistrně kombinuje dvě zdánlivě neslučitelné vlastnosti – praktičnost a požitek z řízení.
Opel Zafira, Volkswagen Sharan, Mazda 5, Renault Espace jsou nesmírně praktická auta, ale z řízení těchto autobusů si nic zvláštního neodnesete. Podobně jsou na tom mnohá velká kombi. Ne tak Ford Mondeo 2,5 Duratec. Špičkový podvozek fantastický tlumí podélné i příčné nerovnosti a přitom zabraňuje náklonům a drží auto v zatáčkách. Špičkový podvozek eliminuje nedostatky koncepce motor vpředu – náhon na přední kola a zachovává dlouhému kombi dlouho neutralitu.
Nedotáčivost se dostavuje skutečně ve vysokých rychlostech a prudkých zatáčkách, ve kterých většina lidských bytostí vykazuje známky pokročilé hysterie doprovázené povolováním močových svěračů. Ford se přitom nespokojil s výborným podvozkem, ale přidal přesné řazení s krátkými drahami a precizní řízení s fantastickou zpětnou vazbou. Stejně jako v případě BMW 3 se musíte s volantem na parkovišti trochu prát, ale za ty bicepsy a hlavně jízdní zážitek to stojí.
ford mondeo testy strednitrida
Mondeo dostalo dále do vínku ostré brzy s rychlým nástupem brzdného účinku a nevadnoucí charakteristikou, kteréžto opakovaně zvládají brzdění z vysokých rychlostí do úplného zastavení. Interiér nového Fordu Mondeo prodělal důkladnou prohlídku v starších testech, můj příspěvek k tomuto tématu bude tedy stručný. Nuže plasty prošly tradiční evoluční proměnou. Jsou zase o malinký kousek kvalitnější, měkčí, hezčí a lépe zpracované.
Nikdo není dokonalý
Interiér nicméně vykazuje známky pokročilého Alzheimera, který se v auto světě projevuje například tím, že osázíte interiér desítkami tlačítek v několika různých druzích provedení. Hezké ovladače v horní části středové konzoly tak v novém Mondeu doplňují o poznání méně vzhledná tlačítka vyhřívání sedadel nebo elektrického ovládání oken spolujezdce a pasažérů vzadu, další druh ovladačů najdete na volantu a vedle něj.
Drobného přehmatu se uvnitř Fordu Mondeo dopustili odborníci na ergonomii a estetiku. Utnutí mistrů ergonomie spočívá v špatně přístupných ovladačích elektrických oken na dveřích řidiče, nápad zasunout tlačítka pod madlo dveří skutečně neměl dospět do fáze realizace. Odborníci na estetiku zase měli včas zamítnout zanesení světlého „dřeva“ do nabídky dekorů. Věřte mi, že všechno bude vypadat na středové konzole lépe než právě tenhle dekor.
ford mondeo testy strednitrida Ford Mondeo ani ve své třetí generaci nepřišel o schopnosti stěhovacího vozu. Obrovský zavazadelník můžete jednoduchým sklopením sedaček proměnit v objemný přepravní prostor vyzbrojený navíc rovnou ložnou plochou. Spousta místa čeká cestující vzadu, místo přebývá ve všech měřených oblastech - tedy u kolen, hlavy i ramen. Fordu se velmi povedly sedačky. Zvládnete v nich i dlouhou obchodní cestu, dobře se sedí vpředu i vzadu, vyhovuje rozsah nastavení sedačky a také volantu.
Nejlepší s pohonem předních kol
Když odhlédneme od drobných nedostatků interiéru, které snad už patří k folklóru vozů s modrým oválem, zůstane nám vynikající auto střední třídy, které dokonale kombinuje požitek z jízdy s praktickými vlastnostmi. Ford Mondeo se zvláště s přeplňovaným 2,5litrovým pětiválcem výborně řídí, je s ním zábava, přitom vás nepřipraví na hrbolatých českých vozovkách o zdraví a pokud bude potřeba, ochotně a rád se ze sportovně laděného kombi změní v dokonalé rodinné auto s velkým kufrem.
První cena vozu | 599.990,-Kč (Mondeo 1,6 Duratec 4DV, 81 kW, Core) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 897.990,-Kč (Mondeo 2,5 Duratec 4DV, 162 kW, Titanium X) |
Základní cena testovaného vozu | S výbavou Ghia není v ČR tato motorizace v prodeji |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | S výbavou Ghia není v ČR tato motorizace v prodeji |
Plusy
- Sympatický design
- Vynikající přeplňovaný benzinový motor
- Přesné a komunikativní řízení
- Výborné jízdní vlastnosti
- Vynikající tlumení nerovností
- Prostorný a variabilní interiér
- Přesné řazení a ostré brzdy
Minusy
- Drobné nedostatky ve zpracování interiéru
- Tlačítka elektrického otevírání oken zastíněná madlem dveří