Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se mění ceny oblíbených modelů: Auta = zboží bez inflace

Svět motorů
Diskuze (0)
Porevoluční doba Čechy naučila, že existuje jakási věc, která většinu zásadního zboží a služeb stále zdražuje: od vody přes pivo, cigarety a jízdenky až ke kadeřnicím. U aut jako by však inflace neplatila.

Češi si nežijí špatně. Jak jste si mohli přečíst na předchozí dvoustraně, měsíční náklady na auto mají nejnižší v Evropě. A moc dobře pro ně dopadá i cenová analýza cen nových aut.

Dnešní vozy jsou vybavenější, bezpečnější – a mnohdy přitom výrazně levnější než před deseti lety. Vůbec nejvíc Češi vydělávají na rodinnějších modelech: stačí se podívat na vůbec nejžádanější auto. Škoda Octavia Combi začínala před desetiletím na půl milionu, dnes na ni nepotřebujete ani čtyři sta tisíc.

Její konkurenti kombi na tom nejsou jinak: Renault Mégane je levnější o sto dvacet tisíc, Opel Astra o sto třicet a tak bychom mohli pokračovat.

Tenhle trend samozřejmě znamená, že se tuzemští motoristé výrazně odklonili od mini a malých vozů, jichž se před deseti lety prodávalo mnohem víc – kvůli ceně. Snad aby na ně Češi úplně nezanevřeli, mnohá mini a malá auta jako Panda, Rio, Swift či Logan s cenami poslední měsíce vůbec nehýbají. Nebo dokonce zlevňují, což ukazuje příklad Citroënu C1 nebo menších peugeotů.

Jenže jejich větší konkurenti včetně oblíbených SUV dál útočí: během roku šli dolů a dostali se tak na nejnižší cenu v našem trojitém srovnání: namátkou C-Max, X-Trail nebo RAV4.

Srovnaní cen nových aut během 10 let Před desetiletím Loni Letos
Citroën Berlingo 396 900 Kč 324 900 Kč 339 900 Kč
Citroën C1 236 900 Kč 239 900 Kč 199 900 Kč
Citroën C3 244 900 Kč 239 900 Kč 244 900 Kč
Dacia Logan 199 900 Kč 169 900 Kč 169 900 Kč
Fiat Panda 189 900 Kč 211 900 Kč 211 900 Kč
Fiat Punto 219 900 Kč 219 000 Kč 219 000 Kč
Ford Ka 209 990 Kč 184 990 Kč 186 990 Kč
Ford Fiesta 239 990 Kč 222 990 Kč 235 990 Kč
Ford Focus kombi 462 900 Kč 359 990 Kč 366 990 Kč
Ford C-Max 519 900 Kč 430 990 Kč 401 990 Kč
Hyundai Getz/i20 199 900 Kč 239 990 Kč 239 990 Kč
Hyundai Santa Fe 664 900 Kč 839 990 Kč 899 990 Kč
Kia Picanto 189 980 Kč 199 980 Kč 214 980 Kč
Kia Rio 279 900 Kč 229 980 Kč 229 980 Kč
Mazda 6 Wagon 629 900 Kč 659 900 Kč 667 900 Kč
Nissan Micra 249 000 Kč 194 990 Kč 199 900 Kč
Nissan X-Trail 634 000 Kč 599 900 Kč 563 900 Kč
Opel Corsa 269 900 Kč 219 900 Kč 229 900 Kč
Opel Astra kombi 475 400 Kč 324 900 Kč 344 900 Kč
Peugeot 107/108 236 900 Kč 243 900 Kč 233 900 Kč
Peugeot 206/208 259 900 Kč 251 000 Kč 245 000 Kč
Peugeot 307/308 kombi 465 000 Kč 412 000 Kč 390 000 Kč
Renault Twingo 199 900 Kč 214 900 Kč 214 900 Kč
Renault Clio 224 900 Kč 229 900 Kč 229 900 Kč
Renault Mégane kombi 460 000 Kč 294 900 Kč 339 900 Kč
Seat Ibiza 259 900 Kč 241 900 Kč 264 900 Kč
Subaru Forester 665 800 Kč 569 000 Kč 699 000 Kč
Suzuki Swift 5dv. 259 900 Kč 236 900 Kč 236 900 Kč
Škoda Fabia 224 900 Kč 234 900 Kč 239 900 Kč
Škoda Fabia Combi 292 900 Kč 262 900 Kč 267 900 Kč
Škoda Octavia Combi 499 900 Kč 372 900 Kč 384 900 Kč
Toyota Aygo 259 900 Kč 209 900 Kč 219 900 Kč
Toyota Yaris 249 900 Kč 259 900 Kč 259 900 Kč
Toyota RAV4 599 900 Kč 659 900 Kč 594 900 Kč
VW Polo 269 900 Kč 241 900 Kč 246 900 Kč
VW Golf Variant 445 500 Kč 397 900 Kč 402 900 Kč
VW Passat Variant 665 100 Kč 663 900 Kč 680 900 Kč
VW Touran 623 300 Kč 461 900 Kč 555 900 Kč

Jak se projevují změny cen nových aut na bazarové vozy?

„Mladší ojetiny reagují na korekce cen nových aut mnohem rychleji než pětileté kusy,“ říká Jindřich Topol ze společnosti AAA Auto, s nímž jsme analyzovali vliv cen nových aut na bazarový trh.

Padají ceny u ojetin hned se zlevňováním nových aut, nebo až s odstupem let, kdy dorazí tyto vozy do bazarů?

Trh nových aut je s ojetinami úzce propojen a je logické, že to platí zejména u mladých ojetin, které jsou v poslední době v Česku stále žádanější. Čím novější ojetina, tím více její tržní cena závisí na situaci trhu nových vozů. Obecně tedy platí, že při oceňování ojetého auta do dvou let stáří – pokud je daný model stále prodáván i jako nový – se pracovník v bazaru neobejde bez přehledu o aktuálních ceníkových cenách daného modelu, běžně dosažitelných slevách u dealerů a stavu skladových zásob na trhu.

A použije to opravdu při ocenění auta na ploše?

Co mu zbývá? Je časté, že zákazníci v tržním segmentu zánovních aut porovnávají ceny úplně nových, předváděcích i ojetých aut. Bazaristovi se tak může velmi snadno stát, že mu zůstane na place ležet hned několik mladých ojetin, které se krátce po výkupu staly neprodejnými, protože dealeři nových aut vyhlásili slevovou akci nebo výprodej nejetých skladovek. Z toho vyplývá, že ceny mladých ojetin musí na změny na trhu nových aut reagovat prakticky okamžitě. A zlevnění v jednom segmentu se pak samozřejmě postupně přenáší i do všech ostatních tržních kategorií.

Jak je to se staršími auty?

U ojetých vozů – zhruba pětiletých a výš – to už tak horké není a na vývoj cen nových aut reagují méně. Spíše se zde dá říci, že čím byl daný vůz levnější coby nový, tím pomaleji pak klesá jeho cena na trhu ojetin. Například nižší výbavové verze fabií či octavií drží ve vztahu k původní pořizovací ceně hodnotu lépe než bohatě vybavené kusy, za jejichž výbavu si už zájemci o ojetinu v bazarech prostě nejsou ochotni připlatit zdaleka tolik jako

původní majitel u nového auta.

Mají ceny ojetin nějaká specifika?

Faktorů promítajících se do správného ocenění ojetiny je samozřejmě mnohem více. A ne všechny lze jednoznačně popsat, leckdy totiž rozhoduje i celková atraktivita konkrétního kusu. To je hledisko, pro něž musí mít pracovník bazaru nejen znalosti a přehled o trhu, ale také určitý cit odhadnout: co bude na daném autě pro cílovou klientelu ještě přitažlivé – a tudíž za to připlatí – a co už nikoliv?

Co zvyšuje cenu při prodeji auta?

  • Motorizace
  • Nízký stav najetých kilometrů
  • Klimatizace
  • Nadstandardní výbava: jako xenony, kožená sedadla, litá kola
  • Automatická převodovka
  • Skvělá historie auta: privátní majitel, nekuřák, nové v ČR, pravidelný servis
  • Platná záruka od výrobce
  • Pěkný a zachovalý interiér
  • Metalický lak
  • Náhradní sada pneumatik

Co snižuje cenu při prodeji auta?

  • Stáří vozu
  • Vysoký stav najetých kilometrů
  • Malá výbava
  • Absence klimatizace
  • Poškozený nebo opotřebovaný
  • interiér
  • Neatraktivní barva
  • Poškození karoserie
  • Špatná historie auta: firemní majitel, vůz používán jako taxi či v autoškole, absence servisní knihy
  • Každá mechanická závada

svetmotoru svetmotoru

Svět motorů
Diskuze (0)