Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kauza Volkswagenu a konec ve WRC: Co to pro svět rallye znamená?

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
Odchod značky Volkswagen z mistrovství světa v rallye a konec Audi v Le Mans zacloumaly světem motoristického sportu. Bude zemětřesení pokračovat? Co je jeho příčinou?

V září 2015 vypukl skandál německého výrobce zvaný Dieselgate. Americká agentura (US EPA) zveřejnila informaci, že Volkswagen vybavil auta se vznětovými motory TDI speciálním softwarem. Ten snižoval množství vznikajících oxidů dusíku (NOx) během laboratorních testů výfukových plynů, aby vozy splnily zákonný limit.

Peněz mají dost

O třináct měsíců později oznámila nejvýznamnější značka koncernu VW odchod z mistrovství světa v rallye, kterému vévodila čtyři roky. Od sezony 2013 až do letošní získala tituly mistrů světa v hodnocení jezdců a týmů. Vedení automobilky vydalo prohlášení jenom několik dní poté, co úřadující šampion Sebastien Ogier otestoval vůz připravený podle nových předpisů pro rok 2017.

Rozhodnutí pravděpodobně ovlivnil federální soud USA. Ten totiž vyslovil souhlas s vyrovnáním mezi Volkswagenem a částí postižených v aféře Dieselgate. V rozhodnutí je 10 miliard amerických dolarů (250 miliard korun) určených na zpětný odkup „postižených“ aut. Dalších 4,7 miliardy (115 miliard korun) má být využito na projekty „zelené“ dopravy od výzkumných a vývojových prací až po výstavbu infrastruktury pro elektromobily.

Dále musí Volkswagen zaplatit dvě miliardy dolarů (50 miliard korun) na různé poplatky a kompenzace právníkům, prodejcům a jednotlivým federálním státům. Celkové přímé finanční dopady kauzy Dieselgate by mohly dosáhnout úrovně minimálně 25 miliard dolarů, ale může to být až třicet.

Podle informací z Evropského parlamentu uvádí oficiální průběžná finanční zpráva koncernu Volkswagen AG k 30. září 2016 čisté peněžní toky automobilové divize koncernu 8,2 miliardy a velmi robustní čistou likviditu ve výši 34,2 miliardy dolarů.

Podobné dokumenty velkých koncernů jsou bludištěm řady provázaných a často tvůrčím způsobem zpracovaných ukazatelů. Pro tuto chvíli se můžeme spokojit s konstatováním, že nehrozí bezprostřední dramatické nebezpečí pro existenci koncernu. Zároveň je však zjevné, že nejbližších deset let nebude jednoduchých. Hledání úspor se stane vedle „elektromobilizace“ hlavní disciplínou všech úrovní Volkswagenu a bude se nepochybně týkat i motoristického sportu.

VW stáhl kalhoty

Když se má začít v německé firmě šetřit, nastoupí odbory. Při vyjednávání kolektivní smlouvy musely totiž přinést jisté oběti a pokračování programu

WRC v rallye se pro ně stalo jedním ze symptomů zbytečných investic. Tlak na redukci výdajů nabral někdy až neuvěřitelně groteskní formy. Tovární tým VW letos například výrazně omezil finance na pohoštění a reklamní předměty, za což nebyl ušetřen uštěpačných poznámek především ze strany novinářů.

Podle komentátora britského internetového magazínu Motorsport Monday Jerryho Williamse dosáhl loňský roční provoz týmu v rallye hranice 70 milionů eur (1,9 miliardy korun), což je ve srovnání s výše uvedenými výdaji směšná částka. „V historii rallye získaly pouze Lancia a Citroën více titulů mistrů světa v jedné řadě. Volkswagen by měl vzdorovat jednomu inženýrskému selhání (má tím na mysli kauzu Dieselgate) a křičet do světa, jaké dělá skvělé vozy, které vyhrávají. Místo toho utíká z boje. Wolfsburg by se měl za tak zbabělou reakci stydět,“ tvrdí mimo jiné Jerry Williams a drsně dodává: „VW si stáhl kalhoty a naplácal si na vlastní zadek.“

Rychlí kluci se chytí

Pro samotné zaměstnance Volkswagen Motorsportu se příliš nezmění. Nadále budou pracovat v Hannoveru na adrese Ikarus strasse 1, ale čekají je zejména zákaznické projekty. Automobilka tak doufá, že místo investic se naopak dostaví zisky. „Kromě vozů Golf GTI TCR pro okruhové závody a Beetle GRC pro rallyekros bychom rádi i v oblasti soutěžního sportu nabízeli zákazníkům produkty nejvyšší úrovně. Za tím účelem vyvineme nové polo podle předpisů kategorie R5, aby mohl být tento vůz nabídnut zákazníkům začátkem roku 2018,“ uvedl Frank Welsch, člen představenstva VW zodpovědný za technický vývoj.

O chleba by neměli přijít ani tovární jezdci. „Nemám obavu, že by vítězové rallye nesehnali práci,“ tvrdí český jezdec Martin Prokop, který má zkušenosti ze 118 podniků světového šampionátu. „Být na místě šéfa jakéhokoliv týmu, raději zaplatím pokutu za zrušený kontrakt jiného závodníka a vezmu Sebastiena Ogiera, který je čtyřnásobným mistrem světa,“ míní Prokop.

Ogiera chtějí všichni

Pokud je řeč o francouzském jezdci, mohl by se vrátit po šesti letech k Citroënu. „Když Ogier zavolá, telefon mu samozřejmě zvednu,“ prohlásil Yves

Matton, šéf továrního týmu. Ten však má tolik másla na hlavě, že by měl raději nosit ochrannou přilbu.

Nejprve nedokázal v mistrovství světa v rallye srovnat Ogiera se Sebastienem Loebem v jednom týmu a prvně jmenovaný odešel po sezoně 2011 k Volkswagenu. Loni dal bez sebemenšího slova rozloučení Loebovi najevo, že o něj nestojí. Devítinásobný světový šampion teď dělá slávu Peugeotu v rallyekrosu a na Rallye Dakar. Mattonovo jednání má v danou chvíli jediné reálné vysvětlení: Citroënu chybějí peníze.

Nelze se divit, že o čtyřnásobného mistra světa je zájem i jinde. Svědčí o tom slova Daniho Sorda, který má smlouvu s Hyundaiem. „Odchod Volkswagenu není dobrou zprávou pro WRC. Můžeme být německé automobilce vděčni za vše, co pro rallye udělala. Mluvil jsem s lidmi z našeho týmu, neměli by problém postavit další auto pro Ogiera,“ tvrdí španělský jezdec.

Do hry se nečekaně zapojil také Malcolm Wilson, šéf společnosti M-Sport, která provozuje v mistrovství světa vozy Ford. „Jsem přesvědčen, že pro Seba Ogiera máme auto, s kterým vybojuje pátý titul mistra světa. Udělám vše, co je v mých silách, aby mi nepláchl,“ tvrdí Wilson.

Zájem o francouzského závodníka má i Tommi Mäkinen, jenž se chystá v roli šéfa továrního týmu Toyota na vstup do mistrovství světa 2017 s Yarisem WRC. „Zajímají nás dva nejrychlejší piloti – Ogier a můj krajan Jari-Matti Latvala,“ uvedl Mäkinen.

Třetí z jezdecké party Volkswagenu Nor Andreas Mikkelsen už také pracuje na dalším angažmá. Bližší podrobnosti bychom se měli dozvědět v nejbližších dnech.

Švýcarský web Speedweek.com přišel minulý týden se zvěstí, že výrobce energetických nápojů Red Bull hodlá odkoupit tovární tým Volkswagen a zůstat s ním v mistrovství světa v rallye. Rudý býk udělal podobný krok ve formuli 1. Z Jaguaru se stal Red Bull (2005) a z Minardi Toro Rosso (2006).

Rakušané však spekulaci o koupi stáje Volkswagen Motorsport vyvrátili. „Tyto myšlenky jsme nikdy neprobírali a ani naši partneři nás v tomto směru nijak neoslovili,“ uzavírá prohlášením Red Bullu Speedweek.com svou úvahu.

Ekström dělá reklamu

Audi oznámilo odchod ze závodů sportovních vozů jen několik dní před prohlášením významnějšího koncernového bratra. V tomto tisíciletí ovládlo

slavný závod 24 hodin v Le Mans, který vyhrálo třináctkrát! Ponechá si aktivity v seriálu cestovních vozů DTM, kde se stále častěji diskutuje o změně pravidel a nasazení hybridů. Největší důraz však klade na účinkování v seriálu elektrických formulí E.

Až dosud reprezentoval značku v tomto šampionátu soukromý, avšak zkušený tým Abt. Nyní se do toho vloží čtyři kruhy plnou vahou. Otázkou je, zda cesta za hybridními technologiemi bude finančně výhodnější. Jenom doufejme, že se tímto směrem nepřesune i formule 1.

Sportovně nejúspěšnějším představitelem značky je aktuálně Švéd Mattias Ekström, který získal titul mistra světa v rallyekrosu. Společně s Finem Toomasem Heikkinenem usilují také o prvenství v soutěži týmů.

Češi zůstanou nedotčeni

Zasáhne situace kolem VW také aktivity týmu Škoda Motorsport? „Nepřísluší nám komentovat kroky značky Volkswagen. Příští rok nebude žádné

omezení,“ uvedl Zbyněk Straškraba, který má ve Škodě Motorsport na starosti komunikaci. Jinými slovy se Škodě radikální řez (zatím) vyhnul.

Značka by měla i napřesrok bojovat se speciály Fabia R5 v mistrovství světa o korunu krále třídy WRC2 a startovat i v Asijsko-pacifi ckém seriálu, který letos ovládl Ind Gaurav Gill. Pravděpodobný je start Jana Kopeckého v domácím šampionátu, kde obhajuje tituly z posledních dvou let.

Významná vítězství koncernu VW od roku 2007

AUDI

MS ve vytrvalostních závodech: Jezdci: André Lotterer, Benoît Tréluyer a Marcel Fässler (2012), Allan McNish, Tom Kristensen a Loic Duval (2013) Značky: 2012 a 2013

MS v rallyekrosu: Jezdci: Mattias Ekström (2016) Značky: 1. místo (jeden závod do konce MS 2016)

DTM: Jezdci: Mattias Ekström (2007), Timo Scheider (2008 a 2009), Martin Tomczyk (2011), Mike Rockenfeller (2013) Značky: 2007, 2011, 2014 a 2016

24 hodin Le Mans: Vítězné posádky: 2007, 2008, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014

VOLKSWAGEN

MS v rallye: Jezdci: Sebastien Ogier (2013, 2014, 2015 a 2016) Týmy: 2013, 2014, 2015 a 2016

Rallye Dakar: Jezdci: Giniel de Villiers (2009), Carlos Sainz (2010), Nasser Al Attiyah (2011)

PORSCHE

MS ve vytrvalostních závodech: Jezdci: Timo Bernhard, Mark Webber a Brendon Hartley (2015), Neel Jani, Marc Lieb, Romain Dumas (1. místo před posledním závodem MS 2016) Značky: 2015 a 2016

24 hodin Le Mans: Vítězné posádky: 2015, 2016

ŠKODA

Intercontinental Rallye Challenge: Jezdci: Juho Hänninen (2010), Andreas Mikkelsen (2011), Andreas Mikkelsen (2012) Značky: 2010, 2011, 2012

Mistrovství Evropy: Jezdci: Juho Hänninen (2012), Jan Kopecký (2013), Esapekka Lappi (2014)

SWRC (nyní WRC2): Jezdci: Juho Hänninen (2011)

Asijsko-pacifické mistrovství: Jezdci: Chris Atkinson (2012), Gaurav Gill (2013), Jan Kopecký (2014), Pontus Tidemand (2015), Gaurav Gill (2016) Značky: 2012, 2013, 2014, 2015, 2016

Jihoamerické mistrovství (Codasur): Jezdci: Gustavo Saba (2013)

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
Avatar - Emel
21. 11. 2016 11:47
Re: Seat
Seat je natolik provázaný s koncernem, že bez něj nemá žádnou hodnotu.

Když už by se mělo něco prodávat, tak vidím kandidáty na opačné straně spektra - Lamborghini vedle Porsche a Audi je trošku navíc, Bentley... Bentley hezky nastupuje tam, kde Audi končí, ale auta se mi vesměs nelíbí. A nakonec, ani Bugatti VW nutně nepotřebuje (je otázka, jestli někdo jiný ano).
Avatar - Hittman
21. 11. 2016 06:21
Seat
Čekám ještě prodej seatu cinanum.