Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kde a za kolik nabijete elektromobil? Srovnali jsme hlavní možnosti na českém trhu

Stanislav Kolman
Diskuze (97)

Síť dobíjecích stanic pro elektromobily se rozrůstá každým týdnem. Vybrali jsme provozovatele s nejhustšími sítěmi a dali dohromady přehled, který se vám za volantem elektromobilu může hodit.

V poslední době snad není týden, kdy bychom neslyšeli o nějaké nově vybudované rychlonabíjecí stanici pro elektrické vozy. Byť infrastruktura ještě zdaleka není ideální, trend rostoucího počtu dobíječek napříč republikou majitele elektromobilů rozhodně potěší.

Poskytovatelů rychlonabíječek přitom na českém trhu najdeme několik. Dá se říct, který z nich je nejlevnější a u kterého se tedy “upíchnout”? Zdaleka ne. Ceníky jednotlivých provozovatelů totiž nemůžete srovnat tak snadno jako ceny benzinu a nafty u čerpacích stanic. Kromě rozdílného přístupu k placení totiž záleží na mnoha dalších faktorech, zejména na preferencích, velikosti akumulátoru elektrovozu a rozmístění jednotlivých dobíječek. Pojďme se na jednotlivé společnosti zaměřit podrobněji:

ČEZ

Do jara 2020 bylo nabíjení u společnosti ČEZ opravdu výhodné. Za paušální poplatek 544,50 Kč měsíčně jste měli neomezený přístup k jednotlivým dobíječkám a mohli tu odebrat kolik kWh jste jen chtěli. To se však s přechodem na nový systém Driivz změnilo a nyní - stejně jako jinde - platí držitelé čipu dle odebraných kWh.

Cena za dobíjení se přitom odvíjí na základě zvoleného tarifu. Jak můžete vidět v tabulce níže, k dispozici jsou možnosti TAXI, Obchodní cestující a Víkendový řidič. V nich platíte měsíční paušál a máte předplacený určitý počet kWh. Když svůj předplacený “příděl” vyčerpáte, platíte určitou částku za další odebrané kWh. U ČEZu můžete být zaregistrovaní a neplatit žádný paušál, v takovém případě platíte 7,50 Kč/kWh, neregistrovaný uživatel to má o dvě koruny dražší.

Čerstvou novinkou je poplatek za zabírání místa u dobíjecího stojanu. ČEZ tak bojuje proti provozovatelům elektromobilů, kteří ráno píchli svůj vůz na nabíječku a došli si pro něj třeba až pozdě odpoledne. Za každou minutu stání po dobití baterie platí majitel 2 Kč. Stejný poplatek se začne přičítat po 480 minutách u AC nabíječek a 90 minutách u nabíječek DC. A je jedno, jestli je baterie nabitá do plna či nikoliv.

Mapa dobíjecích stanic ČEZ.

ČEZ - ceník za nabíjení elektromobilů Měsíční platba [Kč vč. DPH] Poplatek za odběr [Kč/kWh] Předplacené kWh
TAXI 1750 3,5 500
Obchodní cestující 550 4,5 122
Víkendový řidič 200 5,5 36
Pay as you go 0 7,5 0
Neregistrovaný 0 9,5 0

PRE

O něco jednodušší ceník má společnost PRE u svých veřejných nabíječek - PREpointech. Pořídit lze samostatný čip, případně službu propojit s pražskou Lítačkou. Čtvrtletní poplatek za čip je pouhých 36,30 Kč a dále platíte 3,03 Kč za kWh. Po překročení dvou hodin u stojanu se k této částce začne přičítat ještě 0,24 Kč za každou minutu, kdy je auto k nabíječce připojené.

Společnost PRE dále nabízí možnost jednorázového dobíjení pro uživatele, kteří nedisponují čipem. Skrz QR kód na stojanu si otevřete platební bránu a vyberete dobu nabíjení. Ceny pro neregistrované zákazníky začínají na 60 Kč na nabíječce o výkonu 22 kW. Silnější 50kW dobíjení stojí minimálně stovku, kompletní přehled najdete v přiložené tabulce.

Mapa dobíjecích stanic PREpoint.

PRE - ceník za nabíjení elektromobilů pro neregistrované uživatele
Typ nabíječky 30 minut [Kč] 1 hodina [Kč] 2 hodiny [Kč] 3 hodiny [Kč]
Type 2 Mennekes 22 kW - 60 120 180
CHAdeMO 50 kW+ 100 200 400 -
CCS 50 kW+ 100 200 400 -

E.ON

Jiný přístup k ceníku za dobíjení elektromobilů zvolila společnost E.ON. Od té dostanete po registraci RFID kartu, díky které můžete u dobíječek nabíjet za nižší tarif. Minuty u stojanu se tady neřeší, počítají se jen a pouze odebrané kWh. Poplatek u AC stanice je 3 Kč/kWh, u DC stanice 6 Kč/kWh a u ultrarychlé dobíječky 9 Kč/kWh. Neregistrovaného uživatele to na stejných stojanech stojí 9, 11, respektive 13 korun. Než k některé ze stanic E.ON vyrazíte, koukněte se na mapu dobíjecích stanic. Vybrané stojany - hlavně ty u obchodních center - totiž společnost provozuje zdarma.

Mapa dobíjecích stanic E.ON.

Ionity

Od prosince 2019 najdeme v České republice první rychlonabíjecí stanici společnosti Ionity. Jde o společný projekt předních evropských automobilek, které se tímto způsobem snaží rozšířit dobíjecí infrastrukturu napříč zeměmi. První stanici najdeme u Berouna a měla by umět dobíjet výkonem až 350 kW.

Prvních pár týdnů mohli zákazníci nabíjet za poplatek 205 Kč bez omezení kWh či minut. Od ledna už si ale služba účtuje 21 Kč za každou kilowatthodinu. To opravdu není málo a neregistrovaný zákazník se tak pořádně plácne přes kapsu. Máte-li však elektromobil od jedné z automobilek, které jsou součástí programu Ionity, dostanete zvýhodněný tarif za podstatně lepší částky. Ceny se v tomto případě liší v závislosti od výrobce.

Stanislav Kolman
Diskuze (97)

Doporučujeme

29. 9. 2020 07:45
Re: To se krutě nevyplatí
Nemuset strávit na benzince za měsíc ani sekundu, zrychlení jak u supersportu, jezdit za čtvrtinu na km, každé ráno plný dojezd, 8x menší riziko požáru..
28. 9. 2020 16:17
Re: Firmy, karty, tarify, srance
Pokud počítají skutečnou odebranou energii (jak z nabíječky tak z baterie) tak se ztráty v baterii počítají dvakrát (z nabíječky odeberete 100kWh ale do baterie se reálně dostane třeba 90kWh, Z těch 90kWh se pak reálně odebere třeba 80kWh (ta čísla o účinnosti jsem si vymyslel).
27. 9. 2020 19:28
.........
cipy karty preplatenky....im uz uplne tece na karbid.....

na pumpach neni ziadna predplatenka a blbosti. nech sa prebiehaju konkurencnym bojom....!
27. 9. 2020 19:24
Re: Zlatý diesel
tak tak
lpg=e0
Avatar - Barrichello
27. 9. 2020 03:06
Re: napiseme A ..... nenapiseme B
V Holandsku sem viděl na prodej i Rolls na LPG, takže lidi jsou to schopný dát do všeho