Které úseky českých dálnic jsou rizikové? Řidiče na ně upozorní Portál nehod
Cesty autem o prázdninách, ale i v dalších obdobích roku, většinou znamenají také desítky či stovky kilometrů ujetých po dálnicích. Dálnice a rychlostní komunikace přináší komfort vyšší rychlosti, pohodlněji a rychleji umožňují dosáhnout cíle a za běžné situace představují menší riziko vzniku kolizních situací. Přesto jsou na nich místa, kde se často bourá. Kde taková místa jsou najdou řidič na novém Portálu nehod.
Užitečným a praktickým nástrojem při prevenci rizika během cest autem nejen na dovolenou je Portál nehod, na jehož vzniku se podílela i Česká kancelář pojistitelů. Řidiči si díky interaktivní mapě rizikových míst mohou dohledat riziková místa své plánované trasy. Portál nehod a jeho interaktivní mapa také ukáže, kde jsou nejrizikovější místa na českých dálnicích.
Dálnice sice patří v porovnání s ostatními typy pozemních komunikací k těm bezpečnějším. Nicméně přesto jsou právě kvůli chování mnoha řidičů na nich typická kritická místa. „Analýza Portálu nehod ukázala, že se to týká zejména úseků, které procházejí rekonstrukcí – například na dálnici D1, dálničních křižovatek a také vjezdů a výjezdů u dálničních odpočívek nebo čerpacích stanic. Dá se říci, že nejrizikovější jsou místa, kde se z nějakého důvodu mění tempo provozu na dálnici,“ uvádí Jan Chalas, ze společnosti Data Friends, která stojí za vznikem Portálu nehod.
D8 vévodí celému žebříčku
Cesta po dálnici tak může znamenat na řadě míst vysoké riziko vzniku kolizních situací. Z hlediska nehodovosti totiž v žebříčku Portálu nehod kraluje úsek dálnice D8 u Zdib v okrese Praha-východ. Jedná se o dálniční křižovatku s frekventovanou silnicí směr Líbeznice, Neratovice a Mělník - poblíž logistického areálu a obchodního centra. V minulém roce byla křižovatka rekonstruována, což způsobilo další nepříjemné komplikace v již vytíženém místě dálnice. Při dlouhém čekání v koloně tedy není divu, že se řidiči plně nevěnovali situaci na dálnici, a proto zde docházelo k četným nehodám. Za sledované období zde došlo ke 100 nehod za částku převyšující 8 milionů Kč.
Riziková D1, a to zejména v okolí Prahy
V posledních letech prochází dálnice D1 rozsáhlou opravou. Proto asi nikoho nepřekvapí, že hned pět úseků na dálnici D1 se v žebříčku Portálu nehod zařadilo mezi deset nejrizikovějších dálničních úseků v celé ČR. Z pohledu počtu nehod dominuje nájezd na dálnici D1 u obce Mirošovice na 21. km. Zde byla v říjnu roku 2018 zahájena rekonstrukce. Doprava zde byla svedena do dvou jízdních pruhů, což zkomplikovalo i nájezd na dálnici. „Jde o úsek nedaleko Prahy a velmi často se zde tvoří kolony. Jako nejčastější příčina byl udáván způsob jízdy vzhledem k hustotě dopravy. Celkem se na tomto úseku stalo 89 nehod v celkové škodě téměř 9 milionů Kč,“ upřesňuje Jan Chalas.
Pozor si dejte i na ostatních dálnicích
Podobně je na tom také dálnice D10. U Liberce se eviduje 66 nehod, ke kterým docházelo převážně před dálniční křižovatkou na Jablonec nad Nisou, jež je také v rekonstrukci. Hlavní příčinou byl i v tomto případě způsob jízdy. V okolí Prahy je komplikovaná i D5 nedaleko Rudné, která kraluje žebříčku z pohledu výše škody. Za 24 měsíců se zde stalo 88 nehod, ale celková výše dosáhla téměř 12 milionů Kč.
Nebezpečné úseky dálnic, kde je lepší ubrat plyn | ||||
Okres | Dálnice | Počet nehod | Celková škoda | Nejčastější příčina |
Praha – Sever | D8 | 100 | 8 010 000 Kč | Způsob jízdy |
Praha – Východ - Mirošovice | D1 | 89 | 8 844 000 Kč | Způsob jízdy |
Praha – Západ | D5 | 88 | 11 855 900 Kč | Způsob jízdy |
Liberec | D10 | 66 | 5 388 100 Kč | Způsob jízdy |
D1 křížení s Pražským okruhem | D1 | 64 | 6 770 500 Kč | Rychlost |
Praha – Východ | D1 | 63 | 9 069 000 Kč | Způsob jízdy |
Kunice – D1 | D1 | 58 | 12 861 000 Kč | Rychlost |
Praha – Východ | D1 | 52 | 2 973 500 Kč | Způsob jízdy |
Praha – Sever | D8 | 50 | 6 224 200 Kč | Způsob jízdy |
Mladá Boleslav | D10 | 37 | 2 935 000 Kč | Rychlost |
Zdroj: www.portalnehod.cz |
Portál nehod vznikl za podpory Fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která i portál provozuje.