Letos přibude v ČR 72 km nových dálnic
ŘSD dostaví ve čtvrtém čtvrtletí celých 72 kilometrů nových dálničních úseků za cca 36 miliard korun. Dokončené úseky mají výrazně ulehčit dopravní situaci na mnoha místech země a usnadnit a zrychlit jízdu řidičům.
Nejvíce nových dálnic v jednom roce přibylo v roce 1977, kdy se zprovoznil 54 km dlouhý úsek dálnice D1 Mirošovice - Loket a v roce 1997, kdy bylo uvedeno do provozu 63 km dálnice D5 mezi Plzní a německou dálnicí A6. Rok 2006 bude ovšem se 72 kilometry rekordní. Výstavba probíhá současně na šesti dálničních tazích a je neustále rozestavěno přes 100 km dálnic.
Úseky s plánovaným dokončením v roce 2006
* Očekávaný obchvat Plzně - poslední část celé dálnice D5 - se konečně dočká kompletního dokončení. V říjnu 2006 bude zprovozněno 3,5 km dálnice ve střední části plzeňského obchvatu. Stavba mj. zahrnuje 445 metrů dlouhý most přes řeku Úhlavu a 380 metrů dlouhý tunel Valík. Ve stejný termín bude na německé straně zprovozněna další část dálnice A6 a dojde tak ke kompletnímu dálničnímu propojení obou zemí.
* V prosinci 2006 se dokončení také dočká stavba 23,4 km dlouhého úseku dálnice D8 z Ústí nad Labem na německou hranici u Petrovic, kde se na ni bude napojovat německá dálnice A17. Řidiči jedoucí po D8 zde budou překonávat převýšení 482 metrů přes Krušné hory. Součástí tahu budou dva tunely, Libouchec a Panenská, přičemž druhý z nich se se svými dvěma kilometry stane nejdelším tunelem v Česku. K úplnému dokončení 92 km dlouhé dálnice D8 bude chybět po konci roku už jen 16,4 km dlouhý úsek mezi Lovosicemi a Řehlovicemi přes CHKO České středohoří.
* Nejdelší celistvou stavbou v tomto roce je pak dokončení 45 km dálnice D11 mezi Poděbrady (kde dnes D11 končí) a Hradcem Králové. K úplnému dotažení dálnice do krajského města pak bude chybět už jen 4 km dlouhý úsek, kde trasa vede přes pozemky s doposud nevypořádanými vlastnickými vztahy. Prozatím zde bude vybudován provizorní sjezd.
Aktivitou v roce 2006 činnost ŘSD nekončí. Ve výstavbě jsou i dálnice D1, D3 a D47 a další rychlostní silnice. Dálnice D1 se buduje v okolí Kroměříže, D3 severně od Tábora. Zde by dalších 9 km mělo přibýt v roce 2007. Dálnice D47 je z více jak z poloviny rozestavěna a letos by se měl začít stavět zbytek. První úsek v podobě průtahu Ostravou a úsekem po Bohumín bude otevřen rovněž již v příštím roce. V rámci sítě rychlostních silnic jsou rozestavěny úseky především na R6 u Prahy a Karlových Varů a R48 mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem, během několika měsíců se začne se stavbou R1 neboli Pražským okruhem v jeho jihozápadní části.
Dálniční síť je plánovaná v délce přes 1 000 km, přičemž v provozu je nyní zhruba 560 km, koncem roku to bude již 630 km. Síť rychlostních silnic je plánovaná v délce cca 1 100 km, v provozu je asi 330 km. Délka silnic I. třídy je přes 6 400 km a délka celé silniční sítě je přes 55 500 km. Rozestavěny jsou dálnice D1, D3, D5, D8, D11 a D47, celkem se jedná o výrazně více jak 100 km.
Zdroj: ŘSD