Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren letos oslaví 50 let existence

David Bureš
Diskuze (6)
Britská značka za půlstoletí své existenci vyrobila minimum sériových aut. Její historie je totiž spjata spíše se závodními okruhy.

Britský výrobce supersportů a stáj ve formuli letos oslaví 50 let své existence. Společnost McLaren (tehdy pod názvem McLaren Motor Racing Ltd) byla založena 2. září 1963.

Dnešní McLaren Group zaměstnává přes 2000 lidí a zaměřuje se i na výrobu supersportovních aut. Historie firmy je ale spjata především se závodními okruhy, a to primárně se šampionátem Formule 1. Stáj McLaren je v této sérii historicky velice úspěšná, vždyť od Grand Prix Monaka v roce 1966 v ní vyhrála 182 závodů, což ji v tomto ohledu činí druhou nejúspěšnější značkou. Lepší je jen Ferrari s 219 vítězstvími.

Za McLaren jezdili mnozí slavní jezdci, kteří s monopostem této stáje vyhráli celkem dvanáct titulů mistra světa. Mezi ně patří Emerson Fittipaldi, James Hunt, Niki Lauda, Ayrton Senna, Mika Häkkinen a Lewis Hamilton.

McLaren nahlédl také do severoamerické série CanAm, ve které získal pět titulů mezi lety 1967 a 1971. Britská značka do tohoto šampionátu nasadila vlastní speciály, M6 a později M8, které byly poháněny vidlicovým osmiválcem Chevrolet. McLaren rovněž třikrát zvítězil v závodě 500 mil Indianapolis.

Vozy pro běžný silniční provoz začal McLaren vyrábět až třicet let po svém založení, v roce 1993, kdy se k zákazníkům dostaly první exempláře legendárního hypersportu F1. Ten je dodnes považován za nejrychlejší produkční automobil světa s atmosférickým motorem.

Na začátku třetího tisíciletí McLaren spolupracoval s automobilkou Mercedes-Benz na vzniku modelu SLR, který byl vyráběn mezi lety 2003 a 2009 v továrně britské značky.

Dnes už si McLaren opět vyrábí sám vlastní sériové vozy, tentokrát i se svými motory (dvanáctiválec v F1 pocházel od BMW). Jeho nabídka čítá dva modely – kupé MP4-12C a od něj odvozený otevřený MP4-12C Spider. Ještě v letošním roce pak bude představena produkční varianta hypersportu P1, alias nástupce F1.

McLaren není jediným automobilovým výrobcem, který letos slaví kulaté výročí. Aston Martin v polovině ledna oslavil 100 let své existence, Lamborghini chystá v květnu oslavy 50 let od svého založení.


David Bureš
Diskuze (6)
Avatar - 3_diamanty
22. 1. 2013 14:41
Re: F1
samozrejme na vrchole je vzdy u mna mclaren :yes: ale fandim aj mercedesu, sauberu, paci sa mi aj FI :yes:
Avatar - SCHROJF
22. 1. 2013 11:22
Re: F1
Musis si vybrat,fandit teamu,alebo uprednostnit jazdca...ja fandim FERRARI,a je mi jedno,ci tam sedi Schumi,Alonso,Kimi,alebo Vettel...Este tyzden,a uvidime aspon nejake nove monoposty... ;-)
22. 1. 2013 10:23
Re: křídlo
Chceli ich dostať do "čistého" vzduchu, menej ovplyvneného prúdením od kolies a podobne - je tam lepší aerodynamický účinok.
22. 1. 2013 09:59
křídlo
Nikdy jsem nepochopil proč na ty formule dávali ze začátku ty křídla metr nad auto na takovejch nestabilních tyčkách. Neví někdo jestli to má nějakej aerodynamickej důvod nebo je prostě nenapadlo, že by to šlo dát i níž?
Avatar - 3_diamanty
22. 1. 2013 09:44
Re: F1
tak lahke to nebude veru a este prave teraz ked im hamilton odisiel do mercedesu.... to je pravda....

ako fanusik mclarenu a hamiltona ale zaroven fanda mercedesu ( aj beznych aut s hviezdou na kapote) to budem mat pestre.... fandim naraz obom timom :yes: