Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren P1: Hypersport v detailech (doplněno video)

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
McLaren P1 je oficiálním nástupcem legendárního modelu F1, vždyť se k němu hlásí i samotný výrobce.

Aktualizováno (17:05) : Doplnili jsme video, rozhovor s A.Sheriffem, ředitelem McLarenu

Jistá podobnost s F1 je patrná hlavně při bočním pohledu, hlavně tvar střechy je takřka totožný. Přední část vychází evidentně spíše z MP4-12C, P1 ovšem bude výkonnější a dražší. Zádi dominuje centrálně umístěná koncovka výfuku, pod ní je umístěn difuzor a originální jsou i uzounká koncová světla z diod. Ta do série přežijí.

V Paříži představená studie postrádá interiér, ale jinak je zhruba z 95 % hotová. P1 je zřejmě hybridním hypersportem. McLaren zatím prozradil, že má specifický výkon větší než 600 koní na tunu. O pohon se postará vidlicový osmiválec 3,8 l s dvojicí turbodmychadel, který má svůj původ v MP4-12C. Předpokládaný výkon se dle zahraničních zdrojů pohybuje mezi 530-662 kW (720-900 k), díky systému KERS může být krátkodobě zvýšen o dalších 119 kW (162 k).

Má se prohánět jak na silnici, tak i na závodní trati, alespoň proto byl zkonstruován. Pilot bude moci zvolit tři režimy nastavení podvozku a tím pádem i světlé výšky. Auto je velice lehké, byť přesnou hmotnost dosud neznáme, je odhadována zhruba na 1000 kg. Karoserie je z tenkých uhlíkových panelů, přední i zadní část jsou pak vyrobeny z jednoho kusu karbonu. Uhlíkové kompozity posloužily i k výrobě základní bezpečnostní buňky, která je částečně vystavena na odiv. Také vstup vzduchu na střeše, který jej přivádí k motoru, je její součástí. Další podobné „díry“ najdeme ve dveřích.

Trojice chladičů je umístěna v přídi. Extrémní teplo od pohonné jednotky je částečně odváděno ven „komínem“, který ústí za kokpitem, o zbytek se postarají otvory v krytu agregátu. Dominantní oranžová metalíza má historické kořeny, Novozélanďan Bruce McLaren používal podobnou, byť světlejší barvu na svých závodních vozech.

A teď pár už oficiálních čísel. Obrovské dvojité zadní křídlo, které zároveň zastává funkci vzduchové brzdy, je na okruhu nastavitelné v rozmezí 300 mm, na běžné silnici jej lze vytáhnout o 120 mm. Může se naklonit až v úhlu 29 stupňů. Součinitel odporu vzduchu karoserie je 0,34, ale celkový generovaný přítlak dosahuje až 600 kg. To je shodná hodnota s GT3 verzí supersportu MP4-12C, oproti sériovému vozu ovšem představuje pětinásobek. Napomáhají mu i klapky před předními koly, jejichž polohu lze měnit v úhlu od 0 do 60 stupňů.

Aerodynamika měla při vývoji konceptu vůbec hlavní slovo, finální tvary byly vybrány ze tří návrhů. Šéfdesignér Frank Stephenson chtěl, aby auto připomínalo závodní prototyp pro Le Mans, což se do jisté míry povedlo, P1 je ale, upřímně řečeno, mnohem hezčí. Stephenson rovněž sdělil, že konečná verze dostane konvenční stěrače, ale může být vybavena i čelním sklem, které odpuzuje dešťové kapky. Stěrače totiž při vysokých rychlostech nejsou příliš účinné.

Další detaily sdělí McLaren na jaře roku 2013. P1 se ale začne vyrábět a prodávat až na jeho konci.

Kolik bude stát? Odhadovaná cena leží mezi 700 a 800 tisíci librami. Pilot ovšem nenajde své místo uprostřed jako v třímístném F1, nýbrž výhradně vlevo. Absence verze s pravostranným řízením je u britského výrobce poněkud překvapivá.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
28. 9. 2012 21:01
Pokud...
to nebude mít sedačku řidiče uprostřed,tak to nelze považovat za nástupce F1,ale jen silnější MP4-12c s jinou karoserií...
Avatar - Hotwire
28. 9. 2012 15:20
no teda
tuto obludu by som sa hanbil predstavit ako nastupcu legendarneho F1 8-s . keby som o tom nemal ziadne info tak na prvy pohlad by som podla designu to auto tipoval ako nejaku azijsku parodiu na supersport typu mitsuoka :no: :no:
28. 9. 2012 09:13
konečně
..konečně auto..co vypadá jak z scifi filmu pred 20 lety >:D teda designem ;)