McLaren P1: Hypersport v detailech (doplněno video)

 

McLaren P1 je oficiálním nástupcem legendárního modelu F1, vždyť se k němu hlásí i samotný výrobce.

Aktualizováno (17:05) : Doplnili jsme video, rozhovor s A.Sheriffem, ředitelem McLarenu

Jistá podobnost s F1 je patrná hlavně při bočním pohledu, hlavně tvar střechy je takřka totožný. Přední část vychází evidentně spíše z MP4-12C, P1 ovšem bude výkonnější a dražší. Zádi dominuje centrálně umístěná koncovka výfuku, pod ní je umístěn difuzor a originální jsou i uzounká koncová světla z diod. Ta do série přežijí.

V Paříži představená studie postrádá interiér, ale jinak je zhruba z 95 % hotová. P1 je zřejmě hybridním hypersportem. McLaren zatím prozradil, že má specifický výkon větší než 600 koní na tunu. O pohon se postará vidlicový osmiválec 3,8 l s dvojicí turbodmychadel, který má svůj původ v MP4-12C. Předpokládaný výkon se dle zahraničních zdrojů pohybuje mezi 530-662 kW (720-900 k), díky systému KERS může být krátkodobě zvýšen o dalších 119 kW (162 k).

Má se prohánět jak na silnici, tak i na závodní trati, alespoň proto byl zkonstruován. Pilot bude moci zvolit tři režimy nastavení podvozku a tím pádem i světlé výšky. Auto je velice lehké, byť přesnou hmotnost dosud neznáme, je odhadována zhruba na 1000 kg. Karoserie je z tenkých uhlíkových panelů, přední i zadní část jsou pak vyrobeny z jednoho kusu karbonu. Uhlíkové kompozity posloužily i k výrobě základní bezpečnostní buňky, která je částečně vystavena na odiv. Také vstup vzduchu na střeše, který jej přivádí k motoru, je její součástí. Další podobné „díry“ najdeme ve dveřích.

Trojice chladičů je umístěna v přídi. Extrémní teplo od pohonné jednotky je částečně odváděno ven „komínem“, který ústí za kokpitem, o zbytek se postarají otvory v krytu agregátu. Dominantní oranžová metalíza má historické kořeny, Novozélanďan Bruce McLaren používal podobnou, byť světlejší barvu na svých závodních vozech.

Historie McLarenu F1

A teď pár už oficiálních čísel. Obrovské dvojité zadní křídlo, které zároveň zastává funkci vzduchové brzdy, je na okruhu nastavitelné v rozmezí 300 mm, na běžné silnici jej lze vytáhnout o 120 mm. Může se naklonit až v úhlu 29 stupňů. Součinitel odporu vzduchu karoserie je 0,34, ale celkový generovaný přítlak dosahuje až 600 kg. To je shodná hodnota s GT3 verzí supersportu MP4-12C, oproti sériovému vozu ovšem představuje pětinásobek. Napomáhají mu i klapky před předními koly, jejichž polohu lze měnit v úhlu od 0 do 60 stupňů.

Aerodynamika měla při vývoji konceptu vůbec hlavní slovo, finální tvary byly vybrány ze tří návrhů. Šéfdesignér Frank Stephenson chtěl, aby auto připomínalo závodní prototyp pro Le Mans, což se do jisté míry povedlo, P1 je ale, upřímně řečeno, mnohem hezčí. Stephenson rovněž sdělil, že konečná verze dostane konvenční stěrače, ale může být vybavena i čelním sklem, které odpuzuje dešťové kapky. Stěrače totiž při vysokých rychlostech nejsou příliš účinné.

Další detaily sdělí McLaren na jaře roku 2013. P1 se ale začne vyrábět a prodávat až na jeho konci. Kolik bude stát? Odhadovaná cena leží mezi 700 a 800 tisíci librami. Pilot ovšem nenajde své místo uprostřed jako v třímístném F1, nýbrž výhradně vlevo. Absence verze s pravostranným řízením je u britského výrobce poněkud překvapivá.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo odsouhlasilo obří želežniční stavbu za miliardy Ministerstvo odsouhlasilo obří želežniční stavbu za miliardy

Železniční trať v úseku Veselí nad Lužnicí – Doubí…

Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie

U hlavního vchodu do závodu největšího tuzemského výrobce…

Online: Babiš už hlasoval. Volil ANO a kroužkoval Online: Babiš už hlasoval. Volil ANO a kroužkoval

S úderem čtrnácté hodiny se v Česku otevřely volební…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Výkladní skříň inovací a technologií: McLaren P1 slaví pět let existence Výkladní skříň inovací a technologií: McLaren P1 slaví pět let existence

Britské hyperauto s označením P1 debutovalo v roce 2012.…

Mini Stig začíná testovat elektrický McLaren P1 (+video) Mini Stig začíná testovat elektrický McLaren P1 (+video)

Slavný ochočený závodník Stig z pořadu Top Gear televize…

 



 
Mercedes-Benz X prozradil české ceny. O kolik je stuttgartský pick-up dražší než Navara?

Mercedes-Benz X prozradil české ceny. O kolik je stuttgartský pick-up dražší než Navara?

Dnes 13:50

Nový pick-up s trojcípou hvězdou na přídi je zatím dostupný výhradně se čtyřválcovými motory. Na šestiválec si počkáme do léta.




Blesk.cz

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku zastřelil, pak zabil i sebe

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku…

Měla před sebou zářnou budoucnost, talentovanou zpěvačku San Sreylai (†23) ale připravil o život její žárlivý…

Změny na Vltavské: Dělníci opravují schodiště, zmizí nevyužívaná lávka

Změny na Vltavské: Dělníci opravují schodiště, zmizí…

Okolí Vltavské se začíná měnit. Začala více než měsíční rekonstrukce schodiště, navazovat se bude likvidací…

 

iSport.cz

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s Muguruzaovou i Venus

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s…

Tenistka Karolína Plíšková se na Turnaji mistryň utká v Bílé skupině stejně jako před rokem se Španělkou Garbiňe…

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky, je to jako rakovina

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky,…

Před dvěma týdny skončil Miloš Říha ve Slovanu. Důvody? Podle slovenských médií docela vážné. Zastaralé metody.…

 

Reflex.cz

7 důvodů, proč jít letos volit

7 důvodů, proč jít letos volit

Podeváté v moderní demokratické historii od roku 1989 jdeme dnes a zítra volit své poslance. O každých volbách…

Zeman a Ovčáček jsou chodící koláže, Česko je továrna na debilno, říká grafik TMBK

Zeman a Ovčáček jsou chodící koláže, Česko je…

Někdy za hranou, ale vždy prudce aktuální. Takové jsou koláže grafika Tomáše Břínka, který na internetu…