Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz - Distribuční doprava: Antos a další

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Mercedes-Benz předvedl komplexní nabídku vozidel pro distribuci, které kraloval nový model Antos.

Nabídka distribučních vozidel stuttgartské značky s celkovou hmotností 1,8 až 26 tun včetně alternativních pohonů byla završena z obou stran. V nejnižší hmotnostní kategorii se v nabídce německé značky objevila malá dodávka Citan, kterou jsme již vyzkoušeli i v silničním provozu (AutoProfi 10/2012). Z opačného pólu celkové váhové kategorie přišla do segmentu rozvážkových vozidel druhá novinka – model Antos. Vzhledově se velmi

podobá vlajkové lodi Mercedes-Benzu Actros, ale pro potřeby distribuce přesně na míru dostal dvě základní koncepce zdůrazňující buď přepravovaný objem (Volumer), či hmotnost (Leader).

Novinka obdržela velmi širokou paletu motorů Euro 6. Nejsilnější, 12,8litrový agregát OM 471 známe z Actrosu, ale méně objemné šestiválce OM 470 (10,7 l) a OM 936 (7,7 litru) jsme zatím představili jen teoreticky z jejich slavnostního odhalení (AutoProfi 4/2012). Řada Antos tak vykazuje obrovsky širokou nabídku šestiválcových agregátů ve výkonovém spektru 175-315 kW, což odpovídá nabídce točivého momentu v rozmezí 1000-2100 N.m. Díky ní lze postavit vozidlo naprosto přesně na míru předpokládanému provozu a maximálně ušetřit náklady na palivo.

S motory je ve standardu spojena osmistupňová automatizovaná převodovka PowerShift třetí generace. Konstrukčně jde o čtyřstupňové ústrojí s dělenou rychlostí a je vhodné do celkové hmotnosti vozidla 26 tun s přípojným vozidlem či bez něj (hmotnost soupravy až 40 tun).

Ovládání vozidla usnadňuje mnoho elektronických pomocníků jako omezovač rychlosti nastavitelný jednoduše tlačítky na volantu. Antos jako první vozidlo distribučního segmentu obdržel do příplatkové nabídky bezpečnostní prvky známé z dálkového provozu – Active Brake Assist třetí generace

schopný omezit rychlost vozidla až do zastavení a hlídání jízdních pruhů. Jednoznačně jde o posun v bezpečnosti dopravy v městských a blízkých oblastech.

Mezi poslední novinky také patří Fuso Canter Eco Hybrid, který kombinuje třílitrový čtyřválec o výkonu 110 kW s elektromotorem o točivém momentu 200 N.m. Úspora nafty v městském provozu, kam Canter patří, dosahuje až 23 procent. Na významném snížení spotřeby se podílí rovněž dvouspojková převodovka Duonic, která téměř eliminuje prodlevy v řazení a snižuje nároky na palivo. Hmotnost akumulátoru o kapacitě 7,5 Ah činí jen 63,5 kg, což užitečné zatížení omezuje minimálně, ale díky rekuperaci kinetické energie během brzdění a jejímu využití pro rozjezd významně snižuje náklady na palivo. Výroba významného modelu s alternativním pohonem byla právě zahájena v portugalském Tramagalu, stejně jako uvedení na západoevropské trhy.

K novinkám Mercedes-Benzu předváděným v rámci akce Distribuční doprava patřila také sedmistupňová automatická převodovka ve Sprinteru. Výhodu tohoto ústrojí tvoří zejména možnost širokého rozpětí jednotlivých převodů, takže například u modelu 316 CDI motor točí při 100 km/h jen velmi ekonomických 2100 otáček. Výrobce se také chlubil, že ústrojí řadí rychleji než dobrý řidič, tedy zvyšuje dynamiku a ve spojení s paketem BlueEfficiency i dlouhým stálým převodem snižuje spotřebu paliva. Dlouhé převody si může dovolit díky širokému rozpětí sedmistupňového ústrojí 4,377-0,728, zatímco původní pětistupňová automatika nabízela rozmezí 3,585-0,831.

Možnost svezení nabízelo také elektrické Vito E–Cell v novém provedení Crewbus s permanentním elektromotorem o výkonu 60 kW (280 N.m) a dojezdem kolem 130 km. Nemohl chybět ani nejmenší užitkový model Mercedes-Benzu Citan. Testovací jízdy s vozidly proběhly v Düsseldorfu, kde se vyrábí například řada Sprinter.

Ladislav Černý
Diskuze (0)