Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GLK 320 CDI - Absolut Mercedes

Libor Zezulka
Mercedes si zamiloval hrany a žádné jiné auto tuhle skutečnost nepotvrzuje víc než nový model GLK. Co se ukrývá pod krabicovitým designem jsme zjišťovali s nejsilnější naftovou verzí 320 CDI.

Ještě před rokem si troufl předpovídat prodejní výsledky té či oné značky, třídy nebo modelu kdekdo. Stačilo se mrknout na čísla v předchozích letech, připočítat standardní předpoklad (resp. požadavek) růstu a vystřelit nějaké hausnumero, které se kupodivu nakonec příliš nelišilo od reálného výsledku. Předpovídejte však někomu budoucnost, když netušíte, co bude za měsíc, zda Evropa a svět úderem nového roku ožije nebo se ponoří hlouběji do bažiny recese.

Hádat v takové situaci prodejní výsledky Mercedesu, Audi, Fordu, Chevroletu no kohokoliv žádá povahu dobrodruha a hlavně obrovskou křišťálovou kouli nejlépe s připojením na internet. V takové situaci se proto o to víc cení, že na světě, jak se zdá, existují momentálně dvě jistoty. Celkem jistě můžeme prohlásit, že zítra ráno vyjde nad obzorem slunce, no a jakou druhou jistotu spousta lidí v automobilkách vidí, že segment kompaktních luxusních SUV poroste.

Myslí si to Audi, myslí si to BMW, myslí si to Mercedes a myslí si to asi spousta dalších výrobců, kteří v posledních měsících vtrhli na zachmuřený trh se svými novými produkty. Někdejší poněkud skromná nabídka luxusních kompaktních SUV se tak během krátké doby k nemilosti BMW rozšířila o dva prvotřídní kousky. Na smetišti, na němž se v příštím roce narozdíl od většiny jiných budou zřejmě rozdělovat velké peníze, tak poskakuje místo jednoho či dvou hned několik kohoutů. A teď je otázka, kdo z nich bude nejsilnější.

Hrany, všude samé hrany

Až se zítra probudíte, bude všechno hranaté. Hranatá bude ona životadárná žhnoucí koule na obloze, hranaté budou kopce, lidské hlavy nebo kola vašeho auta. Ne, tohle není scéna z Hitchcockova filmu, nýbrž svět podle Mercedesu. Designéři automobilky ze Stuttgartu vystřízlivěli z někdejšího opojení barokními tvary (jen se podívejte na dosluhující třídu E) a místo oblouků začali preferovat ostré hrany.

Záliba v hranách se projevila už u nové generace třídy C a částečně i tříd GL a ML. Teprve s novým modelem GLK se však ukázalo, jak moc si designéři Mercedesu na hranách „ujíždějí.“ Nepamatuji si model s trojcípou hvězdou, který vyvolal rozporuplnější reakce než právě nová třída GLK. I u nás v redakci, jak jsme zvyklí vzhled vozů důsledkem profesionální deformace nehodnotit, zazněla slova jako šeredný, hrůzostrašný, ale také úlet.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy
 

Je fakt, že třída GLK není příkladem auta, nad kterým od prvního kontaktu se světem všichni slintají a jehož obrázek s sebou majitelé vozu nosí v peněžence mezi fotkami svých blízkých. „Géelkáčko“ se v některých aspektech designu může malinko podobat donedávna neohrožené X3, ale daleko spíše kráčí svou cestou. Je originální, úplně jiné, jednoduše pořádně hranaté. Je to taková pojízdná krabice na čtyřech kolech, kterou budete buďto milovat nebo nenávidět.

Mé osobní pocity putovaly na stupnici velmi líbí – líbí a nelíbí neustále tam a zpátky a nakonec skončily někde mezi velmi líbí a líbí, na čemž ovšem spíše než design měly zásluhu jízdní vlastnosti a ovladatelnost. Zároveň však musím uznat, že například v bílé barvě a na velkých 18 či 19palcových kolech vypadá třída GLK impozantně a rozhodně zaujme více než v černé barvě a na kolech 16 či 17palcových.

Malé velké SUV

Než se přesuneme do interiéru, rád bych se na chvíli zastavil u rozměrů. Co se týče velikosti svých vozů není Mercedes žádný troškař a celkem statečně drží krok s ostatními automobilkami, které přidávají centimetry a nafukují a nafukují. S novým GLK však Němci zvolili opačný směr a vydali se dolů. GLK není ani větší, ani prostornější než jeho konkurenti BMW X3 nebo Audi Q5.

Kufr disponuje celkem skromným objemem 450 / 1550 litrů (o 90 litrů v základním uspořádání méně než Audi Q5 a 30 litrů méně než BMW X3), délka auta 4525 mm znamená 40 mm handicap na BMW X3 a dokonce 104 mm na Audi Q5. Mercedes jednoduše otázky velikosti kufru a délky hodil za hlavu a místo cesty efektnosti zvolil cestu efektivity. Hranatý design má totiž jednu nespornou výhodu – potřebuje menší vnější rozměry na vytvoření solidního vnitřního prostoru.

Výhoda kompaktních vnějších rozměrů spočívá v špičkové ovladatelnosti a použitelnosti v městském provozu, parkovat s „géelkáčkem“ skutečně není o nic složitější než s běžným hatchbackem nižší střední třídy. Rozměry auta navíc dostanete rychle do oka a pokud se stále nebudete cítit dostatečně jistí, stačí požádat o pomoc přední a zadní parkovací senzory. Téma parkování v sobě zahrnuje i další aspekty vozu, například velkou prosklenou plochu, vyšší posez nebo převod řízení.

K převodu řízení pouze tolik, že následuje své starší sourozence a dává řidič v prudkých zatáčkách co proto. Velký převod zkrátka a jednoduše znamená, že si můžete ve městě občas ruce ukroutit. Ke cti GLK naopak budiž to, že se volant dobře drží a posilovač ve městě pracuje na plné obrátky, takže sice připraví řízení o většinu citu, ale na druhou stranu pomůže auto vmáčknout do sebemenší štěrbiny nebo třeba ladně vykroužit až na střechu parkovacího domu.

Velkou prosklenou plochu vytváří společně velká boční okna i slušně velké čelní a zadní sklo. Dopředu, do boku i do stran vidíte skvěle, a to i díky málo skloněným A-sloupkům. Když si k tomu všemu přidáte vyšší posez za volantem, získáte dokonalý přehled o dění na silnici, který se nejen u SUV tolik cení. A vidíte, Mercedes k tomu nepotřeboval ani dva metry výšky, ani pět metrů délky.

Útulná krabice

Interiér zároveň přináší i nepřináší překvapení. I tady vládnou hrany, a to pevnou rukou monachy. Nic z toho, co uvnitř mercedesů platilo, v novém GLK neplatí. Hezky vykroužená kaplička přístrojové desky, zaoblený středový panel, oblé prvky na dveřích, to všechno odvál čas. Ve skutečnosti najít cokoliv oblého představuje velký problém a kdyby to nebylo „za hranou,“ udělá Mercedes hranatý snad i věnec volantu.

Nový styl designu se vám líbit může a nemusí. Jestliže se přikláníte spíše k druhé variantě, snad vás trochu uklidní, že všechno ostatní zůstalo typicky „mercedesovské.“ Plasty, dekory, kůže i koberce odpovídají nejvyššímu standardu, chyby ve slícování nemá vůbec smysl hledat a totéž se týká i ergonomie. Rozložení tlačítek na středovém panelu a konečně i nový systém ovládání s centrálním ovladačem a velkou barevnou obrazovkou Mercedes piloval dlouho a jelikož si klienti nestěžují, nebyl důvod cokoliv zásadně měnit.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy
 

Na středovém panelu proto najdete klasická velká otočná tlačítka nastavení teploty klimatizace, velikostí netrpí ani tlačítka audiosystému či tlačítka na multifunčkním volantu. Stejné a osvědčené zůstalo i rozložení přístrojového štítu s dominantním rychloměrem uprostřed s displejem palubního počítače, jemuž po stranách asistují otáčkoměr a palivoměr. Zachovány zůstaly i další typické přednosti všech mercedesů jako špičkové sedačky nebo solidní vnitřní prostor.

Sedačky komfortem odpovídají limuzínám střední až vyšší střední třídy a potvrzují milionkrát ověřenou skutečnost, že Mercedes vyrábí jedny z nejlepších sedaček na světě. Místo vpředu i vzadu dostačuje čtyřem pasažérům, u kolen, nad hlavou i ramen prostor neschází, ale ani nijak výrazně nepřebývá. Když ovšem uvážíme, že se podařilo udržet prostorový standard třídy s menšími vnějšími rozměry, zaslouží Mercedes alespoň ústní pochvalu před nastoupeným sborem.

Nebojte se šestiválce

Může vám to znít jako ohraná písnička, ale dokud budou SUV vážit 1900 kg a víc, budou potřebovat silný motor. Motorová nabídka modelu GLK startuje vznětovým čtyřválcem 2,2 litru s maximálním výkonem 125 kW/3200 – 4800 ot./min. a točivým momentem 400 Nm / 1400 – 2800 ot./min. Motorářům se sice podařilo vyždímat ze základního čtyřválce maximum, ale nedám ruku do ohně za to, že se vám nebude GLK s tímto motorem zdát v některých situacích líné.

Od toho motorová paleta obsahuje osvědčený třílitrový šestiválec s maximálním výkonem 165 kW/ 3000 ot./min. a točivým momentem 540 Nm / 1600 – 2400 ot./min., jenž případný problém s leností spolehlivě řeší. Jednotka díky velkému točivému momentu položenému navíc hodně nízko zabírá v podstatě od volnoběžných otáček, čímž se stará o vynikající akceleraci a také intenzivní a interesantní pružné zrychlení.

Výkon a točivý moment mi nescházel v městském provozu, na dálnici či v terénu. Jednotka si poradí s prázdným i plně naloženým autem, neláme si hlavu z prudkého kopce a vůbec se nebojí předjíždění. Při tom všem naštěstí nemusíte poslouchat nepříjemné chroptění, hučení a dunění motoru, kterému se v několika případech Mercedesu nepodařilo vyhnout.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy
 

Šestiválec se v „géelkáčku“ chová velmi příkladně, v nízkých a středních otáčkách v zásadě jenom tiše syčí, ve vyšších a vysokých otáčkách potom ze sebe vydává typické naftové zvuky, ale pouze v té míře, ve které posádku zbytečně neobtěžují a neruší. Spotřeba celkem tradičně atakuje devítilitrovou hranici, na 6 nebo 7 litrů kombinované spotřeby auto s pohonem všech kol, vznětovým šestiválcem a automatickou převodovou už z principu dosáhnout nemůže.

Nejníže se dostanete na nějakých 8 litrů, to ovšem vyžaduje velmi spořádanou a klidnou jízdu. Dlouhodobá kombinovaná spotřeba okolo 9 litrů je to číslo, se kterým byste měli při podpisu objednávky počítat.

Oheň a led - sedni a jeď

Už jsme si zvykli na to, že kompaktní SUV tráví většinu času ve městě a mnoho z nich se do terénu ve smyslu prudkých srázů či pouze lehce narýsovaných lesních cest nikdy nepodívá. Mercedes-Benz GLK prošel programem Fire and Ice, který ho měl právě na tyto podmínky připravit a způsobit tak možná malou revoluci v segmentu, kde jsou šminky, parfémy a vlasové gely postaveny vysoko nad maskáčové kalhoty, vojenský nůž a pořádné pohorky.

Než si ale řekneme, zda z programu Fire and Ice nezbyly jenom řeči a „blivajs,“ podíváme se s GLK do města. Už v úvodu tohoto testu padlo, že tohle kompaktní SUV zvládá na jedničku jízdu v městském provozu díky kompaktním rozměrům a patřičnému nastavení posilovače. Ve městě se ovšem s „géelkáčkem“ jezdí fantasticky i z dalšího důvodu – díky optimálně naladěnému podvozku.

Doporučujeme
TEST Audi Q5 3.0 TDI - Pětka bez otazníků (11/2008)

Stejně jako v mnoha jiných autech našly i tady uplatnění elektronicky řízené tlumiče tentokrát s označením Agility Control. Tlumiče mění charakteristiku podle aktuálního povrchu, stylu jízdy a náklonů karoserie. To není žádná novinka. O originalitu ale tady vůbec nejde. Jde o to, že auto fantasticky tlumí nerovnosti, a tak např. jízda městem se komfortem nijak neliší od jízdy v limuzínách třídy C nebo i E.

O projetí výtlukem i díky skvěle odhlučněným nápravám a prahům vůbec nevíte, což ocení snad každý, kdo stráví na českých silnicích alespoň hodinu denně. Popisu funkčnosti do posledního písmenka odpovídá rovněž chování auta v zatáčkách. Náklony jsou eliminovány na minimum a opisování oblouků zatáčky se tím pádem měním v přísně geometrický úkon.

Na cestě GLK skutečně exceluje a teď už mohu prozradit, že nezklamalo ani v terénu. Ačkoliv testovaný model nedisponoval žádnou z pokročilých terénních funkcí (uzávěry diferenciálu, redukce) a v tíha zodpovědnosti kompletně spočívala na elektronice, dostal jsem se vždy tam, jak jsem chtěl. Začalo to na polní cestě, jenž postupně přešla v podmáčenou louku a ta se následně změnila v ukázkové oraniště.

Z oraniště, kde elektronika a čistě cestovní pneumatiky měly největší problémy, jsem pokračoval do lesa, najel zpátky na polní cestu a cestou domů překonal i menší brod. To vše Mercedes GLK relativně snadno zvládnul a co považuji za stejně důležité, že na konci této terénní vložky nevydával zvuky ukazující na rychle se blížící selhání vnitřních orgánů, jako se to stalo u některých jiných SUV.

Ačkoliv tedy GLK není žádný off-road uzpůsobený na překonávání těžkého terénu, otočíte-li volant směr oraniště, nebude protestovat. Pochvala směřuje i na adresu dostatečně účinných a neúnavných brzd nebo prakticky bezchybně řadicí automatické převodovky.

Absolut Mercedes

Pokud pomineme hranatý design, jenž někoho ohromí a druhého pobouří, je nový model GLK každým coulem Mercedes, a to především v dobrém slova smyslu. Komfortní interiér s vynikajícími sedačkami vystlaný nejlepšími materiály navodí příjemnou atmosféru, kterou podtrhne komfortní jízda, výborná ovladatelnost a nečekané schopnosti v terénu. Vypadá možná jinak, ale je to stále Mercedes, jak ho známe či spíše ještě o kus lepší. A to je moc dobře.

První cena vozu 999.600,-Kč (GLK 220 CDI 4Matic, 125 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.157.000,-Kč (GLK 320 CDI 4Matic, 165 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.157.000,-Kč (GLK 320 CDI 4Matic, 165 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.435.098,-Kč (GLK 320 CDI 4Matic, 165 kW)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Kvalitní materiály a zpracování
  • Vynikající ergonomie
  • Výborné tlumení nerovností
  • Pokročilé schopnosti v terénu
  • Kultivovaný a silný vznětový motor
  • Inteligentní automatická převodovka

Minusy

  • Velký převod řízení
Libor Zezulka
Mercedes-Benz GLK 320 CDI
Cena základní sestavy 1 157 000 Kč
Výbava základní sestavy Aktivace vnitřního osvětlení při dálkovém odemčení vozu, akustické varování při nepřipoutaných pasažérech vpředu a aktivní parkovací brzdy při rozjezdu a aktivních světel při opuštění vozu, bezpečnostní pásy vpředu výškově nastavitelné, vnější vzadu s automatickým nastavením výšky a tříbodový úchyt vč. středového vzadu, boční síť v zavazadlovém prostoru vlevo; 2 háčky vlevo a 1 háček vpravo, boční výztuhy karoserie, čalounění látka »Boston«, čelní airbagy, boční vpředu, kolenní airbag pro řidiče a okenní airbagy vpředu a vzadu, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, čtecí lampičky a středové světlo integrované do zpětného zrcátka, digitální hodiny, dva háčky na šaty ve víku zavazadlového prostoru, 2-zónová klimatizace THERMATIC, s dělenou regulací teploty vpředu, prachovým filtrem, možností vnitřní cirkulace, dvojitý držák kelímků ve středové konzole, elektricky ovládaná boční okna 4 x s komfortním ovládáním a ochranou proti přivření, filtr pevných částic u CDI modelů, chromový dekor v interiéru, indikace opotřebení brzdového obložení, indikace stavu zadních bezpečnostních pásů na přístrojové desce, indikace nedostatku provozních kapalin oleje/chladící kapaliny, ISOFIX - upevnění dětských sedaček vzadu, kapsy na mapy u nohou řidiče a spolujezdce, krytá polička včetně 12 V zásuvky na středovém panelu, kryty nástupních prahů, vpředu s nápisem »Mercedes-Benz«, lékárnička, mechanická dětská pojistka pro zadní dveře a elektrická pro zadní okna, multifunkční 3-ramenný volant, odkládací polička ve středové konzole, opěrky hlavy 5 x (vpředu a vzadu výškově nastavitelné, vpředu aktivní NECK-PRO, vpředu a krajní vzadu s možností nastavení sklonu), osvětlení vzadu, otáčkoměr, ozdobné výplně interiéru – tkanina, palubní počítač s multifunkčním displejem, předepínač a omezovač upínací síly bezpečnostních pasů vpředu a krajní vzadu, přední sedadla s el. nastavitelnou výškou a opěradlem, mechanicky nastavitelným náklonem a sedadlo řidiče s mechanickou opěrkou, přístrojová deska se 3 analogovými kruhovými přístroji a displejem, rádio »Audio 20 CD« s dvojitým tunerem, CD-přehrávač s možností MP3, 5“-barevný display, Bluetooth-připojení s handsfree sadou, Aux-vstup (ve schránce před spolujezdcem), telefonní klávesnice, 6 reproduktorů, regulace sklonu světlometů, schránka před spolujezdcem osvětlená, klimatizovaná a uzamykatelná, sklopná sedadla vzadu 1/3 : 2/3, sluneční clony s osvětleným make-up zrcátkem, směrovky s dotekovou aktivací, specifické prošití sedadel, stěrače s dotekovou funkcí, střední loketní opěrka vpředu s bočně výklopnou poličkou, ukazatel servisních intervalů »ASSYST«, ukazatel venkovní teploty, výškově a podélně mechanicky nastavitelný volant, zásuvka (12V) ve středové konzole, polička před spolujezdcem, 2. řada sedadel, adaptivní brzdová světla - přerušované svícení při panickém brzdění, adaptivní brzdový systém ADAPTIVE BRAKE s asistentem rozjezdu do kopce, AGILITY CONTROL - podvozek se selektivními tlumiči, AGILITY CONTROL - řízení s bezpečnostním sloupkem řízení, aktivace nouzového osvětlení při čelním nárazu, Alu. disky 7-loukoťové 17", 7,5Jx17 ET47,5 pneu 235/60 R17, brzdový asistent (BAS), centrální dálkové zamykání s vnitřním ovládáním a nárazovým senzorem, centrální zamykání s automatickou aretací při rozjezdu a nouzovým otevřením při nehodě, černé boční prahové spoilery, černý plastový kryt nákladového prostoru, čirá skla směrovek ve vnějších zrcátkách, čiré halogenové reflektory s projektorovou technikou, dálkové odemčení víka zavazadlového prostoru klíčkem, determální skla, zadní jednovrstvé bezpečnostní sklo (ESG), elektronický stabilizační program (ESP) včetně protiprokluzové regulace (ASR), elektronický trakční systém včetně automatické kontroly brzdění při prudkém sjezdu ze svahu (4ETS), imobilizér s plovoucím kódem »ELCODE« integrovaný do ovladače centrálního dálkového zamykání, indikace úniku tlaku v pneu, integrované přídavné směrovky do vnějších zrcátek, koncová a brzdová světla s čirým sklem a brilantní optikou, madla dveří v barvě vozu, mlhovky s čirým prosklením, nasávací vstupy s černými lamelami, nožní parkovací brzda, osvětlení zavazadlového prostoru, antiblokovací brzdový systém (ABS), sada na opravu pneu »TIREFIT« s kompresorem, signální a poziční světla na víku zavazadlového prostoru, světlený senzor (automatická aktivace světel - jízda v tunelu), TEMPOMAT s omezovačem rychlosti »SPEEDTRONIC«, třetí brzdové světlo s LED-technikou, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, výstražný trojúhelník, zadní stěrač s automatickou aktivací při couvání Kč
Cena testované sestavy 1 435 098 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza černá Obsidian (+ 18.426,-), parkovací systém (+ 17.181,-), PRE-SAFE Systém (+ 8.217,-), sada offroad (+ 14.691,-), komfortní multifunkční volant (+ 2.490,-), COMAND APS multimedia-systém (+ 63.744,-), Intelligent Light System – včetně bi-xenonových reflektorů (+30.503,-), vnější ocelové nástupní prahy s protiskluzovou úpravou (+11.330,-), elektrické vyhřívání předních sedadel (+7.719,-), elektrické otevírání a zavírání pátých dveří (+10.334,-), sada Sport INTERIEUR (+21.165,-), optická sada Offroad (+ 22.410 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 165 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 540 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.3 / 6.5 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1550
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1880 / 620
Rozměr pneu: 235/60 R17
Mercedes-Benz GLK 320 CDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4525
b) šířka (mm): 1855
c) výška (mm): 1699
d) rozvor (mm): 2755
e) rozchod vpředu (mm): 1567
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1012
k) šířka vpředu (mm): 1442
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 506
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano