Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC Británie 2017: M. Márquez prolomil v kvalifikaci čas dvě minuty na kolo!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Kvalifikaci na GP Velké Británie silničních motocyklů vyhráli v jednotlivých kubaturách Marc Márquez (MotoGP), Mattia Pasini (Moto2) a Romano Fenati (Moto3).

Cirkus MS silničních motorek se přesunul o tomto víkendu do Silverstone. Ve dvanáctém dějství letošního šampionátu jsme se znovu dočkali deště. Pršelo chvíli v sobotu dopoledne, ale později už bylo nádherně. Motocyklová Grand Prix se v Silverstone jezdila už v letech 1977-1986, poprvé v kalendáři nahradila nebezpečnou Tourist Trophy na ostrově Man (ta se koná dodnes jako vrchol roadracingové sezóny). Počínaje sezónou 2010 se na bývalé vojenské letiště kolotoč MS vrátil, mezitím hostil Velkou cenu Donington.

MotoGP

Sam Lowes měl sice smlouvu s Aprilií na dva roky, ale kvůli tristním výsledkům (letos získal pouze dva body) o místo přijde. Lucio Cecchinello nasadí příští rok i druhý stroj, který bude vodit Takaaki Nakagami, příchozí z Moto2. Do nejprestižnější třídy se přesouvá i Thomas Lüthi, který podepsal smlouvu s Marcem van der Strattenem a doplní Franca Morbidelliho. Karel Abraham zůstává u „Aspara“ Martíneze, jeho sestava se tak nemění.

Nejlepší čas prvního tréninku královské kubatury zajel Maverick Viñales (Yamaha), který jej v závěru uzmul Jorgemu Lorenzovi (Ducati). V pátek odpoledne se z prvního místa radoval Cal Crutchlow (LCR Honda). Tomu dnešnímu kraloval Johann Zarco (Tech 3 Yamaha). Ve čtvrtém půlhodinovém tréninku, který následuje po sobotní kvalifikaci Moto3, byl ze všech nejlepší Jorge Lorenzo (2:01,06 min), a to i přesto, že mu jeho ducati vypověděla službu a do boxů musel ex-šampion pěšky. Bradley Smith (KTM) v závěru spadl.

Boj o pole position v MotoGP má jiný formát než méně prestižní kubatury. Z první čtvrthodinové části postupují do druhé patnáctiminutovky dva nejrychlejší k desítce, která byla nejúspěšnější právě v oněch úvodních třech trénincích. Ta nejprve odpočívá. Z Q1 šli dál Dani Pedrosa (Honda) a Jonas Folger (Tech 3 Yamaha). Se zemí se potkal Danilo Petrucci (Pramac Ducati). Loris Baz (Avintia Ducati) divoký stroj naštěstí vyrovnal.

Ve druhé části, která rozhoduje o postavení na roštu na předních příčkách, konkrétně v prvních čtyřech řadách, nejlépe začal Marc Márquez (2:00,1 min). Prolomí dvouminutovou hranici? Přiblížil se jí na dostřel... a takřka ve finiši se mu to o necelou desetinku povedlo jako vůbec prvnímu muži v historii! Pol Espargaró (KTM) se slušně vyválel, ale bez následků. Marcovi nikdo nestačil. Ani Valentino Rossi, ani Cal Crutchlow na hondě v legendárních barvách Castrolu. Druhá řada na startu má podobu M. Viñales – Lorenzo – Dovizioso. Nezapomínejme, že „Dovi“ (Ducati) může ještě zamíchat kartami v boji o titul, stejně jako tovární stroje Yamaha.

Moto2

Jorge Navarro prodloužil u Gresiniho, do prostřední třídy zamíří v příští sezóně i Romano Fenati (konečně!). Zraněného Xaviera Siméona nahradil v týmu Tasca Racing pro britskou GP Alex de Angelis. Ten se těžce zranil před dvěma lety při tréninku MotoGP v Motegi, dokázal se ale zázračně uzdravit a od minulé sezóny jezdí superbiky. Suter stáje Dynavolt Intact GP osedlal místo polámaného Marcela Schröttera domácí Jake Dixon. Fabio Quartararo (Pons), který ošklivě odnesl pád v Rakousku těsně po startu, to zkoušel i se zraněním...

Pátečnímu dopoledni kraloval Dominique Aegerter (Kiefer Racing, šasi Suter). Včerejší den uzavřel nejlepším časem Álex Márquez na stroji Kalex Marca van der Strattena. Třetí, dnešní část soupeření vynesla na vrchol výsledkové listiny stejného muže. Už se zase závodilo na suchu.

Kvalifikace Moto2 sobotní program zpravidla zakončuje, trvá 45 minut. Úřadoval v ní Mattia Pasini, ve kterém letos u Italtransu „chytly saze“ a vrátil se po dekádě do popředí (jenže tehdy ještě ve stopětadvacítkách). Zajel 2:06,6 min, nasadil laťku dost vysoko. Pěkně se snažil Luca Marini (Kalex Forward Racing), nevlastní bratr Valentina Rossiho, který se pohyboval mezi nejlepšími. Spadl mladý McKenzie (Suter Kiefer Racing).

Pasini se v samotném závěru ještě drobně zlepšil (na 2:06,57 min). Mladší z bratrů Márquezů i Franco Morbidelli byli pomalejší, stejně jako trojice Nakagami – Marini – Aegerter a všichni ostatní.

Moto3

Niccolò Antonelli, vítěz tří GP, letos příliš vidět není, patří mu až 20. příčka se 16 body. Pro příští rok změní barvy, přesune se od Akiho Aja, Red Bullu a KTM k Paolovi Simoncellimu. SIC58 Squadra Corse nasazuje hondy.... Zde naopak končí Tony Arbolino, který bude hájit barvy týmu Snipers místo Romana Fenatiho. Vrátil se Jorge Martín (Gresini Honda), který si v Německu zlomil mohu.

Úvod víkendového programu zvládl nejlépe Arón Canet (Honda Estrella Galicia 0,0) a vedení udržel i v pátek odpoledne. Dnešní dopolední volný trénink na vlhké trati nejlépe zvládl Romano Fenati (Honda Marinelli Rivacold Snipers), Jakub Kornfeil (Peugeot MC Saxoprint) znovu ukázal, že mu mokro svědčí, zajel třetí nejrychlejší čas. Překvapili i britští „divočáci“ Tom Booth-Amos a Jake Archer v barvách City Lifting/RS Racing (stroje KTM), kteří se vešli do desítky.

Do bitvy o nejvýhodnější pozici na roštu, která trvá čtyřicet minut a začala netradičně až ve 13:35 středoevropského času, vstoupil nejlépe Gabriel Rodrigo (KTM stáje RBA, 2:13,6 min), „poleman“ z Brna i Red Bull Ringu. Bo Bendsneyder (Red Bull KTM Ajo) stlačil jeho čas o desetinku dolů a ještě jej vylepšil Bulega (Sky Racing Team VR46, také KTM). Vydržel až do konce... skoro. Pak jej překonal John McPhee, ale to nebylo všechno!

Fantastické finále, definitivně poslední kolo, nakonec patřilo Romanovi Fenatimu (2:12,8 min). Přes Skota se dostali i Joan Mir (Honda Leopard Racing) a Rodrigo, kteří doplní „Rocket Roma“, jak Itala překřtili komentátoři BT Sportu, v první řadě. Jezdci British Talent Teamu budou sekundovat Antonelli a Migno. Tato „session“ se překvapivě obešla bez pádů.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)