Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na snížení emisí CO2 u aut se unie zatím nedokáže shodnout

Na snížení emisí CO<sub>2</sub> u aut se unie zatím nedokáže shodnout

Na snížení emisí CO2 u aut se unie zatím nedokáže shodnout Zdroj: acz

redakce AUTO.CZ
Diskuze (22)
Mezi členskými státy Evropské unie nadále panují rozpory v tom, jak nastavit povinné limity pro snižování emisí oxidu uhličitého u aut. Vyplynulo to z čtvrteční schůzky ministrů životního prostředí v Lucemburku.

Evropská komise v prosinci navrhla, aby od roku 2012 v průměru za všechny modely lehkých užitkových automobilů spadající pod jednu značku u nových vozů byl limit na emise CO2130 gramů na kilometr. Dalších deset gramů by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornějších technologií v autech; třeba klimatizací či systémů pro sledování tlaku v pneumatikách.

Pokud by výrobci limit překročili, čelili by sankcím. Komise navrhla poplatek ve výši 20 eur za g/km pro rok 2012, který by se pak postupně navyšoval až na 95 eur v roce 2015 a dalších letech.

Rozporů kolem toho je ale nadále celá řada, vyplývá z takzvané "zprávy o pokroku", tedy jakéhosi shrnutí současné situace v této věci, o níž ministři tento týden jednali. Z některých členských zemí zní hlasy volající po snížení navrhovaných sankcí. Jsou také snahy odsunout vstup opatření v platnost až na rok 2015, nebo udělat postupný náběh.

Slovinsko, které nyní EU předsedá navíc navrhuje, aby u nových aut vstupujících na trhu po roce 2020 byl limit dokonce 95 gramů na kilometr. Většina států si prý přeje stanovit dlouhodobější cíle v této oblasti. Dá se však čekat, že návrh vyvolá i kritické reakce.

"Některé delegace podporují pozměňující a doplňující návrh předsednictva. Jiné by upřednostnily, aby se neuváděl odkaz na konkrétní číslo, protože v tomto stádiu neexistují spolehlivé vědecké podklady na určení toho, co by mohlo být realizovatelné a vhodné," uvedlo slovinské předsednictví ve zprávě.

Námitky už prezentovali třeba výrobci z evropského svazu výrobců automobilů ACEA. Naopak například ekologické hnutí Greenpeace by chtělo limit až 80 gramů na kilometr.

Greenpeace také u příležitosti dnešního jednání vyzvalo unii, aby nepodléhala mocným automobilovým lobby, vedeným německými automobilkami Volkswagen, BMW a Mercedes. Ty prý tlačí na to, aby oddálila a zmírnila zvažované plány na omezení emisí oxidu uhličitého u automobilů. Výzvu Greenpeace podpořilo i tím, že na jeřáb u vjezdu do sídla Rady EU jeho aktivisti vyvěsili několik transparentů.

Vstoupit do diskuze (22)