Nádherný Aston Martin Lagonda českého fajnšmekra: Závidí mu i Britové!
Český automobilový fajnšmekr Filip Turek nás zasvětil do svého jedinečného Aston Martinu Lagonda, který mu závidí i britské muzeum automobilky.
Aston Martin Lagonda je jedním z automobilových divů, který na okolí může působit podobně jako Vincent Cassel. Jakmile se někde objeví, všichni ztichnou. Pro jednoho jde o ošklivého člověka, pro druhého o nádherného. Každopádně mu nikdo nemůže upřít obrovské charisma, se kterým vystupuje z davu. S tímto autem je to velmi podobné.
Právě se díváte na Aston Martin Lagonda IV. série, který vlastní Filip Turek, automobilový sběratel, prezident Jaguar a Rolls-Royce klubů a obecně jeden z největších motoristických odborníků z našich končin. Tento konkrétní kus však není unikátní jen tím, čím je, ale také kolikátý je. Jedná se totiž o vůbec první vyrobený kus čtvrté série. Muzeum automobilky Aston Martin vystavuje druhý.
Abychom lépe pochopili Aston Martin Lagonda, je třeba to vzít od začátku. Lagonda totiž není jen název modelu, kdysi to bývala uznávaná a technicky pokroková automobilka. Dovolte mi tedy krátký výlet do minulosti.
Lagondu založil Američan
Automobilka Lagonda není tak čistě britská, jak by se na první pohled mohlo zdát. V roce 1901 ji založil Američan Wilbur Gunn a ani její jméno není vlastně britské. Lagonda nese jméno podle indiánské osady u vápencové rokle v americkém státě Ohio. Nedává vám to smysl? Hned bude. Oblasti Ohia byly klíčové při podepisování koloniální dohody známé jako Smlouva z Eastonu, kterou podepsaly britské kolonie s domorodými kmeny indiánů. Podepsání této dohody v roce 1758 vyústilo v mír mezi Brity a indiány nejen v oblastech Ohia, ale i v Pensylvánii a New Jersey.
Samotný Gunn z Ohia pocházel a původně byl operním pěvcem. V roce 1891 však opustil svůj tamní rodinný život a přestěhoval se do Anglie hledat štěstí, protože se mu se zpíváním v Americe nedařilo. Vedle zpívání byla ale jeho velkou vášní i technika. Ostatně muzikantství a technika se v něm bily již od mládí.
Usadil se tedy na Ostrovech a začal stavět motory, které připevňoval k bicyklům. Také postavil jachtu s parním pohonem známou jako Giralda, se kterou vyhrál na Temži sázku o nejrychlejší plavidlo. Nutno podotknout, že většina z jeho počátečních aktivit probíhala vedle skleníku na zahradě.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.