Návrh Evropské komise: stabilizační systém jako sériová výbava
Cílem je zvýšit bezpečnost na silnicích a zachránit ročně až tisíce obětí dopravních nehod i pomoci v boji se změnami klimatu. Komise ale připouští, že opatření mohou vést k navýšení cen.
Komise podle mluvčího Tona van Lieropa odhaduje, že by navrhovaná opatření mohla zvýšit cenu u automobilu tak o 100 až 300 eur v závislosti na typu a vybavení. Mluvčí ale dodal, že řidičům by se dodatečné náklady měly vrátit během několika let, protože díky nim ušetří za benzin. Mezi opatření se kterým návrh přichází totiž patří také povinné používání pneumatik s nízkým valivým odporem od roku 2012. Ty mohou snižovat spotřebu, snižují i hlučnost. Tyto pneumatiky šetří palivo tím, že snižují odpor při pohybu pneumatiky, který vzniká zejména deformací pneumatiky při jízdě po vozovce. Současně ale také u některých typů pneumatik s valivým odporem bývají problémy s ostatními vlastnostmi, jako například s brzdnými schopnostmi.
Kromě toho chce EK také prosadit, aby nákladní vozy a další těžké automobily byly od roku 2013 vybaveny vyspělými systémy nouzového brzdění (AEBS) a systémy varování při vybočení z jízdního pruhu (LDW).
Elektronický stabilizační systém je na českém trhu v základní výbavě hlavně u vozů vyšších kategorií. Za příplatek 15 až 25 tisíc jej nabízí většina automobilek, k dispozici tento systém není převážně jen u velmi levných, nebo starších vozů na trhu. Z velmi žádaných modelů není stabilizační systém k dispozici například pro Cherolet Spark, velmi žádané akční modely Fordu Fiesta a Fordu Fusion nebo Citroen C3.
Návrh budou muset ještě schválit Rada EU zastupující členské státy a Evropský parlament. V dubnu europoslanci z výboru pro dopravu uvedli, že pro širší rozšíření "inteligentní automobilové techniky" mezi spotřebitele je třeba, aby byly levnější a měly větší reklamu. Nyní si je podle nich spousta lidí nemůže dovolit.
Stabilizační systém by se podle návrhu komise zaváděl od roku 2012 tak, aby jimi byly do roku 2014 vybaveny všechny nové automobily. Už loni navrhla komise, aby se od roku 2009 stal součástí sériové výbavy všech vozů prodaných na evropském trhu brzdový asistent.
Europoslanci v nezávazné zprávě vyzvali unii k akci. Argumentovali tím, že stabilizační systém může ročně v EU zachránit až 4000 životů a zabránit 100.000 nehodám, pokud bude ve všech autech. Nyní v EU na silnicích ročně umírá téměř 42.000 osob. Podle předběžných odhadů komise by navrhované prvky u těžkých vozidel mohly zachránit tak 2500 lidských životů ročně v EU, zatímco stabilizační systémy by mohly přidat dalších 2000 až 2500 mrtvých ročně.