Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová pravidla (4.díl): Cyklisté versus řidiči

Ondřej Láník
Diskuze (7)
Cyklisté mladší 18 let mají povinnost za jízdy použít ochrannou přilbu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. Řidiči motorových vozidel jsou naopak povinni dát při předjíždění cyklisty vždy znamení o změně směru jízdy.

Cyklisté mladší 18 let mají povinnost za jízdy použít ochrannou přilbu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. Řidiči motorových vozidel jsou naopak povinni dát při předjíždění cyklisty vždy znamení o změně směru jízdy. Toto opatření by mělo informovat řidiče jedoucí za prvním vozidlem o blížící se překážce.

Cyklisté do 18 let věku jen s přilbou

Cyklisté jsou společně s chodci nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu, vzhledem k tomu, že je nechrání ani plech karoserie, ani jiné prvky pasivní bezpečnosti. Statistika ukazuje, že nejohroženější částí těla každého cyklisty při pádu je hlava. Přibližně při polovině všech pádů s úrazem dojde k poranění hlavy, přičemž desetina z těchto zranění je tak vážná, že může ohrozit život.

Přilba představuje důležitou součást výbavy, zejména u dětí. Stejně jako u dětské sedačky je i zde nutné dbát na kvalitu. Rovněž přilby musí mít tzv. schvalovací značky (Atest 8 SD) a schvalovací doložku, kterou musíte najít na každém kusu.

Velmi důležité, zejména u dětí, však je, aby cyklistovi přilba dobře padla a současně se mu i líbila. Z tohoto důvodu je nejlepší vybírat a kupovat přilbu s dítětem, které tak k ní získá vztah. Dítě musí umět s přilbou také správně zacházet. Pokud s přilbou cyklista nespadne, může sloužit i řadu let. Pokud však „havaruje“, pěnová výplň tlumící a rozkládající náraz se rozpadne a musí se koupit nová.

Přilba snižuje výrazně procento poranění hlavy při nehodě. Podle statistik je riziko úmrtí pro cyklistu s přilbou téměř dvacetkrát nižší, mnohem méně hrozí i další zranění hlavy: fraktur je jen pětina, poškození mozku polovina a stejně tak měkkých částí hlavy. Poranění hlavy mívají navíc závažné důsledky – mohou zanechat trvalé následky (epilepsii, poškození mozku, trvalé bolesti hlavy, poruchy rovnováhy, potíže se soustředěním, agresivitu). O významu této bezpečnostní pomůcky hovoří ještě jedno číslo: tři čtvrtiny všech úmrtí cyklistů způsobí zranění hlavy! Smrt dospělého může nastat už při rychlosti 11 km/h, dítě se zabije při souhře nešťastných náhod i při nižší rychlosti.

Řidiči předjíždějí cyklisty vždy jen se směrovkou

Řidič musí dát při předjíždění cyklisty vždy znamení o změně směru jízdy, i když nevybočuje ze svého směru jízdy. Dále může řidič předjíždět cyklistu i v křižovatce a v její těsné blízkosti. Většina řidičů si při předjíždění cyklisty neuvědomí, že pokud nedají znamení o změně směru jízdy, tak řidič jedoucí za nimi uvidí cyklistu až na poslední chvíli a může dojít ke kolizi.

Cyklisté vs. bodový systém

Přestože jsou cyklisté a chodci účastníky silničního provozu, bodový systém je na ně krátký (i v případě, že vlastní řidičské oprávnění). V § 123a se totiž uvádí, že "Bodovým hodnocením se zajišťuje sledování opakovaného páchání přestupků nebo trestných činů, spáchaných porušením vybraných povinností stanovených předpisy o provozu na pozemních komunikacích řidičem motorového vozidla...".

Na druhou stranu mohou cyklisté, kteří se dopustí přestupku, dostat pokutu ve výši stanovenou zákonem. Tedy ve stejném rozmezí jako řidiči motorových vozidel. K nejzávažnějším a nebezpečným porušením zákona, které se na našich silnicích objevují patří jízda pod vlivem alkoholu, za kterou sazebník určuje pokuty od 10 do 50 tisíc korun.

Podrobnosti o nových pravidlech na českých silnicích naleznete na oficiální informační stránce: www.novapravidla.cz.

Úplné znění novely najdete ke stažení na této adrese.

Ondřej Láník
Diskuze (7)
2. 7. 2006 11:06
Re: TAK JSEM JÍ CHYT´
>:D
1. 7. 2006 23:36
Re: TAK JSEM JÍ CHYT´
Tak se zas ozvi. A držím palec - :yes:
1. 7. 2006 21:52
Re: TAK JSEM JÍ CHYT´
Tamin... :-) to je let... člověče... ty ses vrátil :-) :yes:
1. 7. 2006 12:01
TAK JSEM JÍ CHYT´
Jo, chyt´jsem jí. Rovnou do srdce. První trefa. Ale abych to vzal popořadě. Všechno jsem splnil, nasadil si přilbu, zapnul bezpečnostní pás, a mobila si leukoplastí přilepil na břicho... dalo to fachu, dva měsíce tvrdý dřiny, ale dneska je ze mně břichomluvec jedna třída. Valím to po dé jedna... čekám kudy podjedu tiráka... do toho chlupatý... kontrola lékárnicky. Neměl jsem sebou menstruační tampóny. Říkaj mi - pane řidiči, to je za dva body. Prosím je - hergot, (zkouším fígl), vždyť jsem registrovanej s Tondou, máme se rádí, nám stačí toaletní papír. Nic, dva body. První trefa. Jedu dál... a když už mě předjelo druhý horský kolo, sek¨jsem s tim. Jo, čtete správně. Končím. Na silnicích to balím. Od zejtra jdu do vrtulníku. Ultralight... to je cesta. P.S. Domů jsem došel pěšky... a chyt´ jsem další bod. Manželka mi našla na krku cucfleka jak jelito. To, že je vod bezpečnostního pásu... to jí ovšem nevysvětlím do srmti. Tak... BODŮM ZDAR. :yes: