Nová pravidla (4.díl): Cyklisté versus řidiči
Cyklisté mladší 18 let mají povinnost za jízdy použít ochrannou přilbu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. Řidiči motorových vozidel jsou naopak povinni dát při předjíždění cyklisty vždy znamení o změně směru jízdy. Toto opatření by mělo informovat řidiče jedoucí za prvním vozidlem o blížící se překážce.
Cyklisté do 18 let věku jen s přilbou
Cyklisté jsou společně s chodci nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu, vzhledem k tomu, že je nechrání ani plech karoserie, ani jiné prvky pasivní bezpečnosti. Statistika ukazuje, že nejohroženější částí těla každého cyklisty při pádu je hlava. Přibližně při polovině všech pádů s úrazem dojde k poranění hlavy, přičemž desetina z těchto zranění je tak vážná, že může ohrozit život.
Přilba představuje důležitou součást výbavy, zejména u dětí. Stejně jako u dětské sedačky je i zde nutné dbát na kvalitu. Rovněž přilby musí mít tzv. schvalovací značky (Atest 8 SD) a schvalovací doložku, kterou musíte najít na každém kusu.
Velmi důležité, zejména u dětí, však je, aby cyklistovi přilba dobře padla a současně se mu i líbila. Z tohoto důvodu je nejlepší vybírat a kupovat přilbu s dítětem, které tak k ní získá vztah. Dítě musí umět s přilbou také správně zacházet. Pokud s přilbou cyklista nespadne, může sloužit i řadu let. Pokud však „havaruje“, pěnová výplň tlumící a rozkládající náraz se rozpadne a musí se koupit nová.
Přilba snižuje výrazně procento poranění hlavy při nehodě. Podle statistik je riziko úmrtí pro cyklistu s přilbou téměř dvacetkrát nižší, mnohem méně hrozí i další zranění hlavy: fraktur je jen pětina, poškození mozku polovina a stejně tak měkkých částí hlavy. Poranění hlavy mívají navíc závažné důsledky – mohou zanechat trvalé následky (epilepsii, poškození mozku, trvalé bolesti hlavy, poruchy rovnováhy, potíže se soustředěním, agresivitu). O významu této bezpečnostní pomůcky hovoří ještě jedno číslo: tři čtvrtiny všech úmrtí cyklistů způsobí zranění hlavy! Smrt dospělého může nastat už při rychlosti 11 km/h, dítě se zabije při souhře nešťastných náhod i při nižší rychlosti.
Řidiči předjíždějí cyklisty vždy jen se směrovkou
Řidič musí dát při předjíždění cyklisty vždy znamení o změně směru jízdy, i když nevybočuje ze svého směru jízdy. Dále může řidič předjíždět cyklistu i v křižovatce a v její těsné blízkosti. Většina řidičů si při předjíždění cyklisty neuvědomí, že pokud nedají znamení o změně směru jízdy, tak řidič jedoucí za nimi uvidí cyklistu až na poslední chvíli a může dojít ke kolizi.
Cyklisté vs. bodový systém
Přestože jsou cyklisté a chodci účastníky silničního provozu, bodový systém je na ně krátký (i v případě, že vlastní řidičské oprávnění). V § 123a se totiž uvádí, že "Bodovým hodnocením se zajišťuje sledování opakovaného páchání přestupků nebo trestných činů, spáchaných porušením vybraných povinností stanovených předpisy o provozu na pozemních komunikacích řidičem motorového vozidla...".
Na druhou stranu mohou cyklisté, kteří se dopustí přestupku, dostat pokutu ve výši stanovenou zákonem. Tedy ve stejném rozmezí jako řidiči motorových vozidel. K nejzávažnějším a nebezpečným porušením zákona, které se na našich silnicích objevují patří jízda pod vlivem alkoholu, za kterou sazebník určuje pokuty od 10 do 50 tisíc korun.
Podrobnosti o nových pravidlech na českých silnicích naleznete na oficiální informační stránce: www.novapravidla.cz.
Úplné znění novely najdete ke stažení na této adrese.