Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Odpojování válců: Nově i pro tříválce?

Ondřej Chamilla
Diskuze (69)
Nesmějte se, firma Schaeffler již testuje systém odpojování válců i na tříválcových motorech. Z těch se při nižší zátěži stane pouze dvouválec.

Odpojování válců není věc zrovna nová, již léta jej používá kde kdo. Obvykle se tak dělo u velkých motorů, Volkswagen pak přišel se stejným systémem i pro čtyřválec 1.4 TSI. Nyní se však zvažuje použití tohoto prvku u ještě menších agregátů, jmenovitě tříválců.

Došlo to tak daleko, že firma Schaeffler, jeden z výrobců pro automobilový průmysl, již testuje prototypy tříválců, u kterých se při nízké zátěži odpojuje jeden válec. Auto tak běží jen na dva, pokud však potřebujete zrychlit, automaticky se připojí i třetí do party. Úspora paliva přitom není nijak velká, hovoří se o třech procentech, ovšem každá ušetřená kapka je v současné době přísných limitů dobrá. Pro koho tříválce Schaeffler testuje, nevíme, firma to nemůže sdělit, stejně jako další detaily o motoru.

Ondřej Chamilla
Diskuze (69)
17. 7. 2014 11:37
Re: Trh s auty nebyl nikdy tak pestrý jako dnes
Je to prostě technický pokrok a předpokládám, že obdobně v historii lidé „brečeli“, jakmile se masově objevily 4V konstrukce, vstřikování, časování ventilů apod., protože se tím vždy motor stal konstrukčně složitějším. A přitom jak ukazuje historie, spolehlivost zůstala na uživatelsky akceptovatelné úrovni a předpokládám, že jde objektivně neustále nahoru. A teď je prostě doba masového nástupu turba spojený s downsizingem u benzínových motorů, protože u nafty to proběhlo na přelomu tisíciletí, a to mnohem razantněji, kdy se z výkonově směšných motůrků typu 1.9SDi (25kW/l) během „pár“ let vyvinuly motory dnes s pomalu 100kW/l.

A protože benzínové motory byly již v atmosférických provedeních na rozdíl od nafty na solidních výkonech, tak prostě při efektivním použití turba jsou 2 možné cesty. Při stávajících objemech dostat už vcelku brutálně výkonné motory (Golf R, RCZ-R apod.), kdy u větších motorů se pak bez problémů dostáváme nad výkony nedávných supersportů. A nebo pro přiměřený a srovnatelný výkon s atmosférou motor zmenšit se všemi jinými pozitivními dopady – spotřeba, hmotnost, výrobní náklady atd. A co se týká spolehlivosti, tak předpokládám, že při dnešním rychlém vývoji v oblasti materiálů, slitin apod. není absolutně žádný problém udělat přeplňovaný motor, který má při stejném objemu jako atmosféra o 40-80% větší výkon.
17. 7. 2014 11:07
Re: Trh s auty nebyl nikdy tak pestrý jako dnes
tak to určitě, někde se bohužel musí promítnout práce kolem 150 000 úředníků zaměstnaných v Bruselu. Je mi z toho špatně.
17. 7. 2014 11:03
Re: Trh s auty nebyl nikdy tak pestrý jako dnes
Zabúdaš na úradnícke pokrivenie trhu. Pokiaľ by automobilky nemuseli platiť za vyššiu spotrebu svojich áut pokuty a pokiaľ by nebolo úradne povinných prvkov výbavy atď atp., MOŽNO by tento trend ani nenastal, prípadne by prebiehal pomalšie.
17. 7. 2014 10:48
Re: A kdy to přijde pro dvouválce?
To bych se neodvážil napsat z obav, že mě místní elita označí za komouše. ;-)
17. 7. 2014 10:01
Re: Trh s auty nebyl nikdy tak pestrý jako dnes
Mě je to taky líto, to mi věř, dyť bych byl divný, kdybych si nechtěl užívat jízdu s benzínovým V6 nebo dokonce V8, atd.. Nemám na to, tak hledám alternativu v podobě nejlepší poměr cena/výkon. Tak to tak je a bylo. Nezapomeň, že USA trh, který nabízel více než dostupné V6 a V8 masové poptávce byl v té době specifický v ceně benzínu. Prostě si to mohla dovolit mnohem širší skupina zákazníků než dnes. Je v tom dost sentimentu a nostalgie, když na nějakém srazu slyším staré ameriky bublat, mám husí kůži, stejně jako když vidím parní lokomotivu. Ale doba, společnost, politika, ceny, přelidněnost, atd... se vyvýjí, holt downsizing je reakce.