Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot L500 R Hybrid: Ke stoletému výročí

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
V neděli 29. května se jede stý ročník 500 mil Indianapolis. Peugeot vzpomíná na své poslední vítězství v tomto závodě, shodou okolností sto let staré.

Indy 500, jak závodu přezdívají Američané, se na čtyřkilometrovém oválu jela poprvé v roce 1911. Konání klání přerušila pouze dvakrát válka, USA do obou konfliktů navíc vstoupily později. Peugeoty zvítězily celkem třikrát, v roce 1913 Jules Goux, právě před stoletím Brit s italskými kořeny Dario Resta a ještě po válce (1919) Howard Wilcox. Francouzská automobilka navíc předtím triumfovala dvakrát v domácí Grand Prix (Georges Boillot v letech 1912 a 1913).

Většinu vítězství získal typ L76, písmenko L znamenalo „lion“, tedy lva, emblém firmy, číslo 76 pak objem motoru 7,6 l Výkon 109 kW byl na tehdejší dobu enormní. Resta ovšem seděl za volantem odvozeného L45, kvůli novým předpisům musel být zdvihový objem zredukován. Opět šlo o řadový čtyřválec DOHC s 84 kW. 30. května 1916 v Indianapolis dosáhl průměru přes 135 km/h. Týmu, který se na vzniku obou vozů podílel, se říkalo „Les Charlatans“ (šarlatáni), vedl jej konstruktér Ernest Henry a součástí byli i závodní jezdci Goux, G. Boillot a a Paul Zuccarelli. Francouzská automobilka oslavuje jubileum konceptem nazvaným L500 R Hybrid.

Futuristická studie vypadá jako vystřižená ze hry Gran Turismo 6, ale do ní už Peugeot jeden příspěvek má a to stačí. Novinka je závodní vizí budoucnosti, skutečně, protože se do ní vejde pouze pilot. Původní L45, který nechybí na sérii firemních snímků, byl pochopitelně dvoumístný, monoposty přišly až později a ve voze seděl kromě jezdce i mechanik.

Radikálního následníka navrhlo oddělení Peugeot Sport, kokpit je jakousi samostatnou „plovoucí“ kapslí uvnitř karoserie. V interiéru najdeme maličký volant, nechybí v současnosti neustále vyvíjený i-Cockpit, jenže údaje se promítají na dva displeje holograficky. Součástí je i head-set, který virtuálně zprostředkuje přítomnost druhého muže. Zajímavostí hýří tři samostatné zadní reflektory, které se vzaly inspiraci ze současných sériových peugeotů.

Srdcem studie je konvenční spalovací motor s výkonem 199 kW (270 k), kterému pomáhají dvě elektrické jednotky, umístěné vpředu a vzadu. Kombinovaný výkon pěti stovek koní (368 kW) koresponduje s označením vozu. Newtonmetrů je k dispozici 730, což mu umožňuje zrychlit z klidu na stovku během 2,5 s. Kilometr s pevným startem zvládne metr nízký a pouhou tunu vážící supersport za 19 s.

Originál evokuje i barevné provedení, kde převládají modrá a červená barva. Restův vůz měl rudá kola i interiér a také startovní číslo 17. To najdeme rovněž na moderní vzpomínce, jen černé.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
30. 5. 2016 09:34
Re: 730 Nm
tento servr pise bleskove zpravy pro bleskove ctenare, a jak znamo ctenari blesku vetsinou ani nevedi co je nejaky "Newtonmetr", .....pravdepodobne si prumerny a tedy vetsinovyc ctenar ktery jen klikl na obrazek na spriznenem webu a na autoblesk se tedy ocitl nahodou predstavi jakehosi Newtona jak utika nekolik metru

realne je celkem jedno co je v textu napsano, pro zdejsi osazenstvo je dulezite jen to ze bezny navstevnik a tedy i ten nahodny jim necha zobrazit okolo toho bezvyznamneho textu 20-30 banneru reklamy :-!

automobilova novinarina na autoblesk.cz je jiz jen reklamni PR, solidni automobilovej novinar co umi by z podobne redakce davno utekl jinam
29. 5. 2016 13:50
730 Nm
Citace z článku: "..Newtonmetrů je k dispozici 730, což mu umožňuje zrychlit z klidu na stovku během 2,5 s..."

Domnívám se, že odborný motoristický redaktor by mohl vědět, že počet newtonmetrů motoru nemá se zrychlením auta žádnou přímou souvislost.