Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podívejte se, jak se testovala první Škoda Octavia. Skoky, vysokorychlostní ovál a jízda mimo silnice

David Bureš
Diskuze (35)

Jedničková Octavia byla první skutečný plod spolupráce mezi Škodou a Volkswagenem. Autoři tak opravdu chtěli, aby se náramně povedla.

Škoda Octavia v letošním roce slaví 60 let od premiéry prvního auta, nesoucího toto jméno. Po jeho konci v roce 1971 přišla na desítky let pauzy, aby se Octavia v roce 1996 do nabídky mladoboleslavské značky opět vrátila. Byl to velkolepý návrat, který si žádal opravdu pečlivou přípravu.

Vyplývá to z přiloženého videa, který je připomínkou tehdejšího testování prototypů chystané Octavie. Testy odolnosti aut bývají vždy náročné, dobové záběry ale ukazují, že jedničková Octavia byla testována opravdu tvrdě. Skoky mimo vozovku, jízda mimo zpevněný povrch, nic z toho při zkouškách Octavie I nechybělo.

Pro mladoboleslavského výrobce to v polovině devadesátých let byl klíčový model. Jednalo se o první skutečný projekt vyvíjený v náručí nového majitele, skupiny Volkswagen, který plně využil koncernové techniky. Platformu PQ34 dokonce dostal dříve než čtyřkový Golf, což dokazuje důležitost tohoto auta pro celý koncern.

A tato sázka se vyplatila. Model nižší střední třídy ve své době s netradiční karoserií typu liftback se stalo hitem, i kvůli nabídnutí „kusu auta navíc.“ Octavia už od první generace byla větší než ostatní kompakty na trhu, bodovala i velkým zavazadlovým prostorem.

Na tento charakter navázaly i další novodobé generace. A nejinak tomu bude také u připravované čtvrté. Škoda Octavia IV se má světu představit ještě letos, do prodeje ale vstoupí až v příštím roce. Nejprve bude nabídnut kombík, který má podle stratégů značky větších obchodní potenciál, a to přestože obě karosářské verze budou odhaleny společně. Nová Octavia Combi se mimochodem začne sériově vyrábět v 48. kalendářním týdnu letošního roku, zatímco liftback až v 10. týdnu roku 2020.

Základem bude vylepšená platforma MQB, sdílená s osmou generací Volkswagenu Golf, která bude znamenat hlavně nasazení hybridní techniky. Nová Octavia totiž jistojistě dorazí jako plug-in hybrid. Jinak se počítá s motory 1.0 TSI, 1.5 TSI a 2.0 TDI, které má být dokonce nabízeno i ve slabé verzi s 85 kW. Počítá se i 1.5 G-Tec na stlačený zemní plyn nebo sportovním derivátem Octavia RS.

David Bureš
Diskuze (35)

Doporučujeme

Avatar - Ada je zase tady
14. 10. 2019 17:48
podívejte se
https://img2.auto.cz/…ull/4785421_.jpg Ten interiér jsem měl. Ve čtyřkolce 85kW 1,9TDI. Všimněte si:
a) žádný tablet!
b) ruční brzda!
c) manuální převodovka!
d) čísla na tachometru a otáčkoměru jsou normálně!

Proč to nejde dnes? :no:
2. 10. 2019 11:03
Re: Proc je to asi modla?
Asi tak. :yes:
Avatar - Jerry.Gunman
1. 10. 2019 09:39
Re: Proc je to asi modla?
Modla to už není, ale ve své době dozajista byla.
Ono je to celkem jednoduché. V roce 1997, když Octávia přišla na trh, byla prvním "zgruntu novým" a zároveň prvním "velkým" vozem automobilky Škoda poté, co ji převzal VW.

Felicii většina lidí vnímala jako doladěného Favorita, menší rodinné auto určené pro jídy po městě a v blízkém okolí, ale Octavia, to byl VELKÝ VŮZ.

Na rozvoru o kousek větším, než měla Felicie (251 vs 245 cm) byla postavena karoserie, která svými rozměry odpovídala či dokonce překonávala vozy tehdejší střední třídy aut (Octavia 451 x 173 x 143 cm, Opel Vectra 448 x 171 x 143 cm, Ford Mondeo 448 x 173 x 137 cm, Renault Laguna 451 x 175 x 144 cm, Peugeot 441 x 172 x 141 cm) Co na tom, že díky krátkému podvozku a velkému zadnímu převisu byly jízdní vlastnosti (hlavně naloženého) auta poměrně diskutabilní - většina lidí ji vnímala jako první domácí velké auto. A když se motorová paleta (původně čítající snad jenom 3-4 motory) rozšříla o tehdy skutečně velmi dobrý dízl 1.900 ccm / 81 kW, na status kultovního auta bylo úspěšně zaděláno
Avatar - wakantanka
1. 10. 2019 08:22
Re: Zas taková slava to není
Inde zrejme problém nebude, keďže keď sa mu to stalo prvý krát, tak klasika to rozobral, premazal, prekontroloval a všetko fungovalo a funguje ako má. Nikde nie je nič pridreté. Brzda plyn tiež nejazdí, ale občas sa rýchlejšie mimo mesta prevezie. A aby v takom režime odchádzali takto predné kotúče ? To som teda ešte na žiadnom aute čo som doteraz sedlal ešte nezažil.
30. 9. 2019 20:56
Re: Zas taková slava to není
Nemohu psát za TDI motorizace, ale u toho těžkého dvoulitru TRW brzdy stačily a bez problému měly najeto něco přes 30tkm, když jsem auto prodával a nový majitel si taky nestěžoval. Nemá spíše problém v brzdách, třeba zatuhlej píst, nebo některé z vodítek třmenu? Tohle dokáže taky celkem rychle odrovnat kotouče při ostřejším brždění. Značka Zimmerman nebo Brembo už taky dávno není, co bylo, protože kvalita šla v jejich standardní třídě znatelně dolů. TRW ale svůj standard stále drží. Pokud má v pořádku součásti brzdového třmenu a nepomohou ani kotouče od výrobce ATE, pak teprve bych řešil nějakou přestavbu tím spíše, pokud jezdí dravě stylem brzda/plyn.