Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha zvažuje zdražení parkování v modrých zónách. Chce donutit dojíždějící parkovat jinde

ČTK
Diskuze (32)

Ceny za parkování v ulicích pro návštěvníky Prahy by do budoucna měly být nastavené tak, aby byly vyšší než v garážích, které nyní řidiči příliš nevyužívají, resp. o nich ani nevědí.

Pražský magistrát zvažuje zdražení parkování v některých zónách placeného stání. Cílem je mimo jiné zajistit, aby se návštěvníkům centra vyplatilo spíše využívat podzemní garáže než stát na ulici. Parkovné by mělo také reflektovat vytíženost lokality či emise a velikost parkujícího vozidla. Vyplývá to ze strategie rozvoje parkování do roku 2025, kterou dnes projednal magistrátní výbor pro dopravu a který budou schvalovat radní. Ti nedávno odsouhlasili rozšíření systému v Praze 10 a v dalších oblastech již zapojených městských částí.

Ceny za parkování v ulicích pro návštěvníky centra by měly být podle dokumentu nastavené tak, aby byly vyšší než v garážích, které nyní řidiči příliš nevyužívají, resp. o nich ani nevědí. Více by měli za parkování zaplatit i majitelé velkých a emisně škodlivějších vozidel. Studie také navrhuje automatické zvyšování cen dlouhodobých parkovacích karet o inflaci.

Do systému by měly být v budoucnu zapojeny i místa pro zásobování, zdravotně postižené, motocykly a také kola, koloběžky a podobně. Má se vytvořit dostatek míst pro odkládání sdílených dopravních prostředků. Řešit by se také měly auta pro služby tzv. carsharingu. Zóny by se měly podle dokumentu postupně rozšiřovat do okolí dopravních uzlů a lokálních center. To se však již do jisté míry děje z popudu městských částí. Radní nedávno schválili požadavek na zavedení zón v Letňanech, kde často parkují řidiči, kteří přestupují na metro. Souhlasili také se stejným krokem u železniční zastávky v Klánovicích. Velké rozšíření je v plánu v Praze 10, kde by zóny měly začít fungovat 24. srpna ve Vršovicích a části Vinohrad, 5. října ve Strašnicích a 2. listopadu v Malešicích.

Zintenzivnit by se podle studie mělo vymáhání pravidel parkování, a to prostřednictvím posílení kontrol, zvýšení četnosti odtahů a podobně. Magistrát by měl řešit i fakt, že lidé často s pomocí fiktivních adres trvalého pobytu a fiktivních firem obcházejí pravidla pro získávání parkovacích oprávnění. Placení parkovného by mělo být přehlednější a jednodušší.

Dokument rovněž navrhuje připravit legislativní změny, které by například v případě opakovaných přestupků umožnily dávat vyšší pokuty, či naopak nižší v případě rychlého zaplacení. Podle studie by se měly také změnit Pražské stavební předpisy tak, aby stavebníci nemuseli v centru budovat tolik parkovacích stání, což má podle dokumentu podpořit rozvoj jiných typů dopravy. Výbor dnes doporučil, aby se tento bod přeformuloval.

Studie uvádí, že situace s parkováním se v Praze s ohledem na rostoucí počet obyvatel a růst příjmů bude zhoršovat a je nutné ji řešit. Cílem všech opatření je, aby byl ve městě stabilní počet volných parkovacích míst na úrovni 15 procent celkového počtu, což doporučují odborníci. Město by proto mělo podle dokumentu snížit počet parkujících vozidel v cenných uličních prostranstvích - jako například v Pražské památkové rezervaci - proti roku 2015 o deset procent. Fungování systému chce magistrát co nejvíce zautomatizovat a propojit s registrem vozidel. Menšímu množství aut v centru má napomoci síť záchytných parkovišť na okrajích města a ve Středočeském kraji.

První regulace parkování začala v 80. letech v Praze 1. Takzvané modré zóny byly poprvé zavedeny v roce 1996 v části Prahy 1. Nyní jsou do systému zapojeny Praha 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 16 a 22.

Parkovací karta pro rezidenty, tedy lidi s trvalým pobytem v dané zóně, stála pro první auto nejprve tisíc a později 500 korun ročně, ostatní druhy karet (na druhé auto či pro podnikatele) byly potom dražší. Rezidentní parkování později zdražilo, nejprve v roce 2004 na 700 korun (pro první auto), od roku 2016 se platí 1200 korun ročně. V návštěvnických zónách stojí parkování několik desítek korun za hodinu.

Zóny má starosti městská firma Technická správa komunikací (TSK) a parkovací oprávnění vydávají radnice. Podle posledních čísel z roku 2018 radnice Prahy 1 až 8 vybraly na parkovném přes 650,5 milionu korun. Městské části z příjmů dostávají polovinu, druhá jde do rozpočtu magistrátu.

ČTK
Diskuze (32)

Doporučujeme

22. 6. 2020 11:37
Re: garáže
Naprosto souhlasim, v Praze uz par let neziju, ale co sem minule cekal na mou pravidelnou jizdu busem a pak MHD do mista meho byvaleho bydliste ze zamestnani, tak misto obvyklych 38 minut i s cekanim, svym autem sem to mel za 11. Oni si to vsichni kresli ruzove, ale pokud neni clovek nekde spis v centru ci primo u zastavek, tak je to na delsi lokte.
Avatar - palix
22. 6. 2020 06:26
Re: bla
Napíšem tu ako návštevník ;)
Občas idem do Mnichova a podobne. Ak plánujem z nejakého dôvodu návštevu priľahlých oblastí centra, vždy si najskôr na internete pozriem možnosti parkovania a polohu parkovacích garáži niekde v mieste môjho výskytu. Potom sa navigujem priamo sem. Samozrejme nie je to parkovanie zdarma, ale tých pár € za nejaký čas už obetujem.
Ak nemusím, do centra neleziem. Ak už musím snažím sa parkovať ďalej - najlepšie do 1 hodiny pešou chôdzou (človek toho cestou veľa vidí), alebo niekde na kraji mesta (na záchytnom parkovisku) a do miesta určenia sa dopravím hromadnou dopravou. MHD je najhoršia voľba, lebo človek musí poštudovať ako to v neznámom meste funguje...
V podstate nikdy neidem do cudzieho veľkomesta nepripravený čo sa parkovania týka :)
21. 6. 2020 19:25
Co jsme si v Praze zvolili, to máme
Protože koalice Pirátů + TOP + Praha sobě zdražuje úplně všechno - daň z nemovitosti o 100 %, svoz odpadu o 30 % , teď parkování a obávám se, že tím to nekončí
Nějak nechápu ty, kteří by chtěli aby tohle vládlo i státu - copak si myslíte, že by okamžitě nezvedli i další daně ???
21. 6. 2020 19:20
Re: garáže
No - nevím, kde bydlíte, ale ono to s tou MHD v Praze, pokud nebydlíte na metru moc růžové není - já bydlím na Jarově a pracuji kousek od Budějovické, což znamená 1 cesta MHD 55 - 60 minut a autem ráno okolo 7:15 25 minut . A domů je to autem pomalejší, cca 40 minut, ale furt je to dohromady o polovinu kratší, než MHD
21. 6. 2020 18:34
dvě poučení
Za prvé mne to vede k závěru, že do prahy jezdit nebudu. Takže co se děje v praze, mne nezajímá.
Za druhé by se ostatní obce měly domluvit na mimopražské zoně, ve které by všichni parkovali zdarma a pražáci za tisíc na hodinu. To by je to rychle přešlo s tímto šikanováním a přivlastňováním veřejného prostoru..