Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Při stavbě tunelu se musí s vodou počítat, tvrdí expert

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)
Při stavbě jakéhokoliv tunelu musí všechny zúčastněné strany počítat s tím, že se v něm v průběhu životnosti objeví voda. V rozhovoru s ČTK to řekl soudní znalec Ladislav Bukovský, specializující se na řešení vad a poruch staveb.

Kabely podle Bukovského navíc musí odolat i vodě při hašení hořících aut. "Každý musí počítat s tím, že se v tunelu po dobu jeho životnosti může vyskytovat nějaké množství vody. Zvlášť při stavbě silničního tunelu musím normálně počítat, že tam občas zahoří auta a že je budou hasit. Ve chvíli, kdy tyto kabely zajišťují funkčnost třeba větrání po dobu požáru, nesmí přece tyhle kabely hasící voda zlikvidovat," říká Bukovský, který je společníkem Znaleckého ústavu stavebního.

Problémem podle něj nejsou ani údajné průsaky vody, o nichž se v posledních dnech opět více spekuluje. "Do všech tunelů prosakuje voda, s tím musí každý počítat. Když se podíváte do metra, tak tam taky občas proteče vlhkost. I proto se tyto průsaky průběžně injektují," podotkl Bukovský.

Při svém hodnocení vychází z veřejně dostupných zdrojů, smlouvy na výstavbu Blanky ani technickou dokumentaci totiž neviděl. "Vůbec nevím, jaké jsou doklady k těm kabelům. Údajně se na to zpracovává nějaký znalecký posudek, ale ani ten jsem neviděl. Zhruba před 14 dny jsem však Blanku procházel a byli jsme i na místech, kam se ještě nikdo nikdy nedostal - tedy v kanálech pod vozovkou. Tam žádné vady kabelů ani smočení vidět nebylo," tvrdí Bukovský.

Bez znalosti obsahu smluv a dokumentace nedokáže říct, kdo nese za případné problémy s technologickou částí stavby zodpovědnost. Zda je to pražský magistrát jako investor, nebo firma ČKD Praha DIZ jako dodavatel. Pokud by se postupovalo podle stavebního zákona a jeho prováděcí vyhlášky, tak by podle Bukovského za nevhodně zvolený kabel zodpovídal ten, kdo ho tam umístil.

"Podle mě jsou to spíš tanečky okolo horké kaše a hrátky, jak oblbnout objednavatele a dostat z něj více peněz," okomentoval Bukovský současné spory a nejasnosti kvůli údajně zaplaveným kabelům.

Důležitou dopravní stavbu, která jako součást městského okruhu vyšla na 37 miliard korun, provázejí problémy od začátku. Aktuální pře se vede o to, kdo nese vinu za škody způsobené vodou a kdo zaplatí výměnu technologií. Podle odhadů jde o práce za stovky milionů korun. Radní dokonce zvažují proti dodavateli technologií arbitráž. Rozhodčí soud už loni řešil spory se stavební firmou Metrostav o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

Výstavbu více než šestikilometrového tunelu Blanka zahájila v roce 2007 někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Blanka měla být otevřena v roce 2011. Proti původním předpokladům se práce prodražily zhruba o šest miliard korun.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)
16. 3. 2015 12:29
Re: značka
Petrumre, něco jiného je vtoková kanalizační šachta, která je k tomu, aby do ní nateklo, doslova určena a něco jiného kabelová, do které zatéct nemá.
16. 3. 2015 12:27
Re: tunel Blanka
Samé neurčité "se s tím počítalo", "se vydělalo", "nějak se udělalo", "se zaplatí"... S tímto primitivním nic neříkajícím skuhráním si běž do diskuse na novinky, tam oslníš :-!
15. 3. 2015 21:33
Re: Při stavbě toho tunelu, nepočítali s ničím
Jako ze metrostav sam blokuje blanku aby mel co delat dalsich xx let??? Tak tomu bych i veril
15. 3. 2015 21:30
tunel Blanka
Ono se stim pocitalo ale taky se pocitalo s tim ze se zaplati jeden velky sunt a pak za dalsi prachy a ne za nemale korunky se to znova udela a prasulky se zas pohrnou. Proste se mysli na vsechno aby se na tom poradne vydelalo.
Avatar - eXp10it
14. 3. 2015 22:58
Re: Při stavbě toho tunelu, nepočítali s ničím
Kdybych měl špatnou náladu tak napíšu, že je to tím, že se soutěží nejlevnější projekt (a to dokonce po stupních kde jeden dělá studii, druhý stavební povolení a třetí realizační dokumentaci), nejlevnější dodavatel (který si soutěží nejlevnější subdodavatele), nejlevnější dozor (který svou cenu musí kalkulovat tak že mu za nějaké přehlédnutí něco ulije dodavatel) a na investicích dělají jenom polovzdělaní, netalentovaní lidé co je ani učit nikde nevzali, protože platy na úřadech jsou rovněž tragické, ale...

..za normálních okolností na každé dnešní stavbě funguje spousta přirozených mechanizmů, které to co tvrdíte vylučují. 1) opatrnost projektanta elektro, který alibisticky uvede že všechny materiály musí odpovídat ČSN pro dané prostředí 2) opatrnost generálního projektanta, který pro jistotu vždy uvádí to samé napříč celou dokumentací 3) opatrnost investora, který tuhle hlášku taky vždy strká do smlouvy 4) zkušenosti technického dozora, který zachytí že tam je něco co tam nikdy neviděl 5) zkušenosti dodavatele a to včetně toho nejobyčejnějšího dělníka, který vždy radostně hlásí že po něm chce někdo něco jiného než obvykle 6) ten hlavní důvod proč to nemůže být pravda - tým rozpočtářů dodavatele, který hledá od začátku stavby potenciální vícepráce a zrovna na tomhle místě by si dodavatel pěkně smlsl.

Suma sumárum se tohle ani v dnešním tragickém stavu nemůže stát jinak než jak tvrdí dodavatel a tedy že zateklo někde kde nemělo. Člověk, který chvíli staví ví, že jeho největším nepřítelem je příroda a někdy se takové věci stávají.