Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připravujeme auto na jaro: Na co po zimě nezapomenout?

Martin Machala
Diskuze (43)
Máme za sebou první jarní dny, výměnou zimáků za letní obutí by ale příprava na „novou sezonu“ skončit neměla.

Prvního dubna oficiálně skončila zimní pneumatiková povinnost (jak ale píšeme v článku Pozor novinka! I v létě povinně zimní pneumatiky!, někde budete muset s „vločkou“ jezdit i v létě…), pár opravdu jarních dnů jsme si už taky užili, tak co si počít s autem po zimě?

Základní úkony, jako kontrola provozních kapalin, stěračů nebo čelního skla, zvládne určitě každý sám, jarní příprava by však měla být komplexnější. A tady se už vyplatí zajet do servisu.

Ještě před servisní návštěvou si ale můžete ještě překontrolovat vzorek na pneumatikách (letní minimálně 1,6 mm, u zimních přesně 4 mm). Dezén pro jistotu prověřte na více místech, a pokud se výsledky liší, servis vás nejspíš opravdu nemine – vypadá to totiž na rozhozenou geometrii. V teple garáže nebo na parkovišti můžete překontrolovat rovněž olej (hladinu sledujeme vždy po jízdě!), mrkneme se na stav klínového i rozvodového řemenu a na správný tlak dohustíme pneumatiky (nápovědu většinou najdeme na víčku nádrže).

V servisu by se pak měli zaměřit hlavně na stav podvozku, ten totiž v zimě trpí nejvíc. Jde hlavně o vůle v zavěšeních i stabilizátorech, zimní období dává zabrat také uložení ramen náprav, pružinám a tlumičům. Vyplatí se také zkontrolovat manžety poloos a brzdovou soustavu (zejména vliv nejrůznějších nečistot…) a také výfuk. Hlavně u starších vozů by se měli v servisu podívat i na ložiska – stačí protočit kola na zvedáku. Geometrii jsme už nakousli, kromě ní doporučíme také prověřit táhla řízení a případné vůle.

Rozhodně by se nemělo zapomenout na chladící soustavu a stav samotné kapaliny. Zde se kontroluje jak její množství, tak i viskozita. Stav kapaliny může mimo jiné odhalit závažnější problémy, třeba závadu na těsnění motoru.

Životně důležitý je pak stav brzdové kapaliny, u ní se speciálním měřičem testuje bod varu. Nová začne vařit při 250 stupních, kritický bod se pohybuje kolem 150 stupňů. A když skutečně dojde k varu, v trubkách se vytvoří vzduchové bubliny, čímž se samozřejmě snižuje brzdný účinek.

Určitě nechte také seřídit světlomety, zaměřte se i na klimatizaci. Ta je během zimy v menším zápřahu a její špatnou funkci byste pak v létě pocítili. Doslova. Zápach linoucí se z ventilace je právě jedním z vodítek, že se klimatizací opravdu něco děje.

Akumulátor prověřujeme hlavně před zimním obdobím, kdy jej podrobujeme i zátěžovému testu. Když však zkontrolujete klidové napětí (činit má 12 voltů), určitě tím nic nezkazíte.

A rada na závěr. Nejrůznějších speciálních jarních akcí je po servisech celá řada. Rozhodně si vždy dopředu zjistěte, co která nabídka konkrétně obsahuje! A jestli se máte připravit také na vícepráce – servisy si rády naúčtují třeba umytí auta, extra peníze mohou požadovat za dolití oleje nebo provozních kapalin.

Video se připravuje ...

Martin Machala
Diskuze (43)
19. 3. 2018 21:08
Kontrola auta
Super článek, moc díky! Už jsem se do údržby chtěla taky pustit, ale jelikož to vypadá, že se zimě nechce pryč, tak to ještě odložím na začátek dubna a rovnou si nechám vyměnit gumy. Mimochodem, pokud vám chybí nějaké vybavení, tak se doporučuji inspirovat tady - [odkaz] - jsou tam tipy na různé slevy, které jsou v mnoha případech dost zajímavé.
6. 4. 2016 13:56
Re: Kontrola stavu oleja
Taky si říkám co na to asi DPF, když mu dáváš sežrat spaliny z oleje. Kdyby to byla moje Oktávka tak z ní tu long life sračku 0W-30 vyleju a dám mu 5W-40 odpovídající specifikace. Myslím, že by to žrát olej přestalo. Nebo by se to minimálně zlepšilo.
5. 4. 2016 16:02
Re: Kontrola stavu oleja
Zadriet by sa rozhodne nemali, ale ak to dostava zabrat a olejova napln ma slabe 3l, tak radsej tam mam pripustne maximum oleja.
U toho TDI by som sa vcelku bal o zivotnost DPF ak to zere olej. Je to sice low-SAPS, ale aj tak obsahuje aditiva ktore budu DPF postupne zanasat. Mne keby diesel zral olej tak zacnem pouzivat 5W-40 a snad sa to zlepsi.
Myslim ze VW nejak laboroval s piestnymi kruzkami aby mali mensi odpor a toto je vedlajsi efekt :-)
5. 4. 2016 12:01
Re: Kontrola stavu oleja
Záleží na konstrukci vany a umístění sacího koše. Pokud to konstruoval idiot je dost dobře možný, že u některých aut to dost často saje vzduch. ;-\
5. 4. 2016 11:54
Re: Kontrola stavu oleja
Principielně je to přeci jedno. Pokud budeš měřit na studeným motoru a držet vždycky hladinu mezi optimem a maximem tak nemáš šanci zadřít motor kvůli nedostatku oleje. Pokud se ti olej blíží minimu chce to prostě dolít. Ideální jsou starý motory, který co se do nich naleje to se vyleje a ne ty nový krumply zejména od VW, který žerou olej jak přesnídávku. Nechápu jak můžou pak udělat emise. Kupříkladu fungl nová služební oktávka 2,0 TDI už měla na 20000 km zbaštěný 2 litry oleje. To přeci není normální produkovat takový šmejdy. To aby si šermoval na parkovišti měrkou každou chvíli.