Připravujeme auto na jaro: Na co po zimě nezapomenout?
Prvního dubna oficiálně skončila zimní pneumatiková povinnost (jak ale píšeme v článku Pozor novinka! I v létě povinně zimní pneumatiky!, někde budete muset s „vločkou“ jezdit i v létě…), pár opravdu jarních dnů jsme si už taky užili, tak co si počít s autem po zimě?
Základní úkony, jako kontrola provozních kapalin, stěračů nebo čelního skla, zvládne určitě každý sám, jarní příprava by však měla být komplexnější. A tady se už vyplatí zajet do servisu.
Ještě před servisní návštěvou si ale můžete ještě překontrolovat vzorek na pneumatikách (letní minimálně 1,6 mm, u zimních přesně 4 mm). Dezén pro jistotu prověřte na více místech, a pokud se výsledky liší, servis vás nejspíš opravdu nemine – vypadá to totiž na rozhozenou geometrii. V teple garáže nebo na parkovišti můžete překontrolovat rovněž olej (hladinu sledujeme vždy po jízdě!), mrkneme se na stav klínového i rozvodového řemenu a na správný tlak dohustíme pneumatiky (nápovědu většinou najdeme na víčku nádrže).
V servisu by se pak měli zaměřit hlavně na stav podvozku, ten totiž v zimě trpí nejvíc. Jde hlavně o vůle v zavěšeních i stabilizátorech, zimní období dává zabrat také uložení ramen náprav, pružinám a tlumičům. Vyplatí se také zkontrolovat manžety poloos a brzdovou soustavu (zejména vliv nejrůznějších nečistot…) a také výfuk. Hlavně u starších vozů by se měli v servisu podívat i na ložiska – stačí protočit kola na zvedáku. Geometrii jsme už nakousli, kromě ní doporučíme také prověřit táhla řízení a případné vůle.
Rozhodně by se nemělo zapomenout na chladící soustavu a stav samotné kapaliny. Zde se kontroluje jak její množství, tak i viskozita. Stav kapaliny může mimo jiné odhalit závažnější problémy, třeba závadu na těsnění motoru.
Životně důležitý je pak stav brzdové kapaliny, u ní se speciálním měřičem testuje bod varu. Nová začne vařit při 250 stupních, kritický bod se pohybuje kolem 150 stupňů. A když skutečně dojde k varu, v trubkách se vytvoří vzduchové bubliny, čímž se samozřejmě snižuje brzdný účinek.
Určitě nechte také seřídit světlomety, zaměřte se i na klimatizaci. Ta je během zimy v menším zápřahu a její špatnou funkci byste pak v létě pocítili. Doslova. Zápach linoucí se z ventilace je právě jedním z vodítek, že se klimatizací opravdu něco děje.
Akumulátor prověřujeme hlavně před zimním obdobím, kdy jej podrobujeme i zátěžovému testu. Když však zkontrolujete klidové napětí (činit má 12 voltů), určitě tím nic nezkazíte.
A rada na závěr. Nejrůznějších speciálních jarních akcí je po servisech celá řada. Rozhodně si vždy dopředu zjistěte, co která nabídka konkrétně obsahuje! A jestli se máte připravit také na vícepráce – servisy si rády naúčtují třeba umytí auta, extra peníze mohou požadovat za dolití oleje nebo provozních kapalin.