Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Kangoo 1.6 16V pro hendikepované: Pomoc vozíčkářům

Ladislav Černý
Diskuze (4)
České zastoupení Renaultu navázalo úzkou spolupráci s tuzemskými nástavbáři. Jeden z plodů tvoří úprava Kangoo pro hendikepované.

Renault ve spolupráci se společností Montex připravil dvě verze pro převoz lidí na vozíčku. Proč dvě? Invalidní vozíčky se stavějí na míru a tedy v několika šířkách. Proto existuje přestavěné Kangoo pro pět cestujících včetně vozíčkáře či pro celkem čtyři. My jsme vyzkoušeli pětimístné provedení.

Ruční nebo automatická rampa

Nabídka přestaveb zahrnuje automaticky či manuálně vysunovací rampu pro případ, že doprovod je schopen tuto činnost provádět. Po stlačení tlačítka a uvolnění dvoudílné složené rampy o šířce 800 mm a délce obou částí 1415 mm jsme se pustili do její vyklopení vzad. Nešlo o velmi namáhavý úkon, ale pro křehkou ženu by byl asi nad její síly.

Výsledek však byl impozantní. Vznikla nájezdová plocha s mírným sklonem opatřená navíc přiměřeně vysokými okraji, aby z ní vozíček během najíždění do vozu nesjel. Díky elektrickým navijákům nemusí doprovod tlačit vozíček do stoupání. Kdo si to někdy vyzkoušel ví, že nejde jen o ušetření námahy, ale také bezpečnost tělesně hendikepovaného.

Invalidní vozíky mívají přední kola o velmi malém průměru a snadno se tedy může stát, že při jeho tlačení se jedno kolečko na malé nerovnosti přesměruje a vozíček najednou strhne na stranu. To by mohlo při pohybu na rampě široké 800 mm mít velmi nepříjemné důsledky.

Najíždění do Kangoo pomocí elektrických navijáků je tedy nejen pohodlnější ale také bezpečnější. Nevýhodu však tvoří nižší rychlost, zatímco ručně jste s vozíkem uvnitř na to šup.

Ukotvení

Směrem vpřed se prostor ve vozu určený pro vozík zužuje, aby se přední kola opřela o nízký výstupek a podpěry pro nohy zůstaly nad ním. Pomocí dvou zámků klasických bezpečnostních pásů je možné vozík ukotvit v přední části proti pohybu vzad.

U takto přichyceného vozíčku bylo možné háky elektrického vytahování do auta uvolnit, upevnit k zadní části vozíku a elektrickým navijákem je dotáhnout proti pohybu křesla vpřed. Proti převrácení do boku bránily síly všech čtyř kotvicích bodů vpředu i vzadu, protože působily v dostatečně vertikálním směru.

Jízda

Po pečlivé fixaci vozíčku by řidič neměl zapomenout, že hendikepovaný nebývá přichycen bezpečnostním pásem. Poloha tváří ve směru jízdy není z tohoto pohledu optimální, v autobusech se tito hendikepovaní stavějí pokud možno bokem k podélné ose vozidla.

Úprava modelu Kangoo nezahrnovala jen navenek viditelné změny, protože firma Montex k dosažení co nejmenšího úhlu najížděcí rampy vytvořila sklopný zadní nárazník. Při rozkládání rampy se rovná část nárazníku posouvala dolů až nakonec klesla těsně nad úroveň vozovky. K instalaci rovné plochy uprostřed dvojice zadních sedadel a sklopného nárazníku bylo třeba omezit velikost palivové nádrže. Její objem klesl z běžných šedesáti litrů

na 44. Další nutnou úpravou prošlo výfukové potrubí, které bylo vyvedeno do boku před zadním kolem. Výrobce nezapomněl na dostatečnou mezeru mezi oběma částmi. Vlivem přestavby došlo k nárůstu pohotovostní hmotnosti Kangoo 1.6 16V o 170 kg na 1420 kg.

Benzinový pohon

Pro takto upravené Kangoo rozhodně doporučujeme zážehovou šestnáctistovku. Transport hendikepovaných bývá většinou na kratší vzdálenosti a v případě vznětové jednotky 1.5 dCi by mohly nastat potíže s vypalováním filtru pevných částic. K dosažení patřičné teploty cca 250 °C k jeho regeneraci je třeba vyjet na dálnici a trochu vůz „prohnat“. Vzhledem k často neukázněným řidičům, kteří nerespektují, že předjíždějící vozidlo nesmí ohrozit, by se mohl hendikepovaný bez bezpečnostních pásů a s často omezenou motorikou i horních končetin potlouci. Zážehový čtyřválec si sice v průměru řekl o osm litrů benzinu, ale provozovatel nebude zatěžován starostmi o filtr sazí.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor1.6 16V
Typzážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů4/16
Objem válců (cm3)1598
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivacommon rail
Největší výkon (kW/min-1)78/5750
Točivý moment (N.m/min-1)148/3750
Převodovkašestistupňová manuální
Pohonpředních kol
Spotřeba paliva (l/100 km)10,6/6,3/8,0
Emise CO2 (g/km)190
D/š/v (mm)4255/1829/1882
Rozvor (mm)2697
Rozchod P/Z (mm)1521/1533
Pohotovostní hmotnost (kg)1420
Celková hmotnost (kg)1924
Nejvyšší rychlost (km/h)170
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)13,0
Objem nádrže paliva (l)44

Plusy

  • Kvalitní přestavba
  • Elektrické vytahování vozíčku
  • Bezpečnostní doplňky

Minusy

  • Drnčení složené rampy

Ladislav Černý
Diskuze (4)
Avatar - T613
26. 8. 2013 20:53
Re: Renault tech
tím si nejsem jist.. bratr koupi takového vozu řeší a dealer Renaultu v Ostravě má v nabídce tovární úpravu.. aspoň co si pamatuji.
26. 8. 2013 13:57
Re: Renault tech
Ano má... bohužel v Čr jsou k mání jen netovární individuální úpravy. Taková Škodovka je co se týká nabídky vozů pro ztp úplně někde jinde viz.: [odkaz]
Avatar - T613
26. 8. 2013 11:59
Re: Renault tech
ano, má
26. 8. 2013 11:35
Renault tech
Nema nahodou Renault sam vlastni divizi co se zabyva prestavbou na vozy pro telesne postizene?