Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Petrem Svobodou o stavbě silnic: Přijde zdražení, či zdržení?

Petr Barták
Diskuze (1)

Ještě loni se zdálo, že do konce desetiletí budeme mít konečně pořádnou dálniční síť. Firmy se dokonce trumfovaly, kdo dá nejnižší cenu. Jenže vize a dnešní realita se rozcházejí, říká Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic, které zaštiťuje na padesát firem z oblasti dopravního stavitelství.

Také jste se těšili, že po skončení covidu už půjde všechno hladce? A každoročně budeme moci jásat nad pravidelnou porcí kilometrů nových dálnic? Udržet si ale optimismus trvalo jen do jara letošního roku. Stavební firmy mačkají zvyšující se ceny surovin i energií a stát zatím stále hledá recept, jak tempo výstavby udržet.

V závěru roku 2021 ministr dopravy Martin Kupka potvrdil vizi vlády, že chce za čtyři roky postavit 200 kilometrů nových dálnic. Je to stále reálné?

Na první pohled to tak vypadá. Existuje realistický výhled, plány jsou nastaveny na delší dobu, tedy „zásobník práce“ je jasně daný. Tudíž se dá něco naplánovat. Pokud stavebníci vědí, že bude práce nejen za rok, ale i za pět let, dá se investovat do technologií a strojů, které se dlouhodobě vyplatí vlastnit. Konečně jsou i peníze na rozsáhlejší přípravu a realizaci staveb, rovněž je už několik let patrná stabilita v řízení ŘSD. Jenže válkou na Ukrajině se všechno změnilo.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Petr Barták
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - pradeda777
22. 4. 2022 12:44
Málo zmiňovaný problém....
......je ten, že stavbu silnic a dálnic má pod kontrolou mafie ŘSD a místní stavební firmy, kteří kontrolují "píseček" a nikoho z venku na něj nepustí. Výsledkem toho je, že Polsko a Maďarsko, které byly kdysi v dálnicích daleko za námi, díky spolupráci se zahraničními firmami, jsou teď daleko před námi..... :-[] https://zpravy.aktualne.cz/…42f0cc47ab5f122/