Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před startem Estonské rallye: Bude Tänak doma králem?

Estonská rallye 2025
Estonská rallye 2025
Estonská rallye 2025
Estonská rallye 2025
30 Fotogalerie
Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Britský jezdec Elfyn Evans bude v nadcházející Estonské rallye hájit vedení v průběžném pořadí mistrovství světa v automobilových soutěžích. Při vstupu do druhé poloviny sezony má náskok devíti bodů na Sébastiena Ogiera z Francie, který bude na startu chybět. Třetí je o další tři body zpět Estonec Ott Tänak, jenž chce v domácím prostředí výrazně zvýšit šance na zisk titulu.

Estonská rallye se v rámci seriálu pojede popáté v historii, třikrát ji vyhrál Fin Kalle Rovanperä. V roce 2021 si zde navíc připsal i premiérový triumf v MS. Jednou zde byl nejrychlejší lokální matador Ott Tänak.

Kudy vedou rychlé cesty?

Estonská ralllye, která se po roční pauze vrací do kalendáře světového šampionátu, je známá širokými a plynule laděnými silnicemi s množstvím skoků a horizpntů, ale také mnoha užšími a techničtějšími úseky. Zde se měkký a písčitý povrch může při druhém průjezdu každé etapy silně rozrýt. Soutěž se i nadále koná v druhém největším městě země, Tartu. Asi dvě hodiny jihovýchodně od hlavního města Tallinnu. Historické náměstí radnice opět hostí slavnostní start ve čtvrtek večer před úvodní superspeciálkou sousedící se servisním parkem u Estonského národního muzea.

V pátek ráno se před poledním servisem dvakrát pojedou dvě zkoušky severně od Tartu. Odpoledne se soutěž přesune na jih na dva průjezdy úsekem Kambja a jednu silniční erzetu v Elvě. Podobný je i sobotní formát. Dvě rychlostní zkoušky se jedou dvakrát ráno a další dvě se opakují odpoledne, než se večer vrátí na superspeciálku do Tartu. Nedělní etapu tvoří tři zkoušky, přičemž Kääriku se pojede podruhé a poslouží jako Power Stage, která rallye zakončí. Na Power Stage získává pět nejrychlejších od pěti do jednoho bonusového bodu. Ve dvaceti rychlostních zkouškách je připraveno 308,35 kilometrů.

Sedmatřicetiletý Tänak označil nadcházející rallye ze svého pohledu za klíčovou v boji o druhý titul v kariéře. “Máme za sebou tři náročné rallye, ve kterých jsme podali dobrý výkon. Teď nás čeká jiná výzva, Estonsko je první ze dvou opravdu rychlých šotolinových rallye, na které se těším. Pojedeme na tratích, na kterých jsem se učil závodit," řekl jezdec továrního týmu Hyundai s poukazem na to, že MS pak bude pokračovat ve Finsku. Estonec ovládl předešlou Akropolis rallye, předtím v Itálii a Portugalsku byl druhý. "V Estonsku musíme podat co nejlepší výkon. Je to klíčový bod v boji o titul, nesmíme si ho nechat ujít,ů prohlásil pilot, který domácí rallye již čtyřikrát vyhrál. Jen jednou ale v případě, kdy byla součástí MS.

Video placeholder
Estonská rallye 2025 • Zdroj: FIA World Rally Championship

Solberg dostává první šanci

Toyota vyhrála prvních šest podniků letošního šampionátu, teprve v Řecku přerušil její nadvládu. V Estonsku chybí Sébastien Ogier, který však nastoupí v následujícím podniku ve Finsku. Tradičmní čtyřčelnnou jezdeckou sestavu doplní Švéd Oliver Soberg, kterého čeká debut za volantem speciálu nejvyšší kategorie Rally1.

Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Po třech velmi drsných a náročných šotolinových rallye se náš tým opravdu těší na akci na rychlých silnicích, které našim jezdcům i našemu vozu obvykle vyhovují. Bude to první rychlá šotolinová rallye s novými letošními pneumatikami. Od Řecka probíhala důležitá práce při testování, abychom celý balíček optimalizovali pro tyto podmínky.“

Elfyn Evans: „Ačkoliv Estonsko loni v kalendáři nebylo, je to závod, který docela dobře známe, a je příjemné se na něj vrátit s ohledem na vysokorychlostní charakter etap. Je důležité mít v autě dobrý pocit a náš test minulý týden byl dobrý pro propracování některých nápadů.“

Kalle Rovanperä: „Jízdu po rychlých silnicích si opravdu užívám a ty se hodí k mému stylu, takže jsem nadšený. Tempo na šotolině letos zatím nebylo úplně takové, jaké jsem si přál, takže jsme měli minulý týden v Estonsku důležitý test, abychom se pokusili plně se rozjet a najít nejlepší nastavení.“

Takamoto Katsuta: „Rychlé rallye patří k mým nejoblíbenějším a těším se na ně. Auto se v našem testu cítilo dobře a věřím, že jsem připraven tlačit dál. Estonské tratě mohou být ošemetné, zejména v lesích, kde jsou stále rychlé, ale také úzké. To by mohlo z pátku udělat nejnáročnější den.

Sami Pajari: “V Estonsku je povrch měkčí než ve Finsku a silnice mohou být více rozbité, takže Není to úplně jednoduché, ale v kategoriích doprovodných vozů to pro mě byla pěkná rallye. Teď jsme v polovině sezony, je přirozené snažit se zvýšit tempo a další rallye k tomu mohou být dobré, aniž bychom plánovali dělat něco šíleného.“

Oliver Solberg: „Jet Estonskou rallye v GR Yaris Rally1 je pro fantastická příležitost a splněný sen. Už jen testovat vůz byl neuvěřitelný pocit. Estonská rallye je technická, ale také super rychlá, takže to nebude snadné. Cílem je krok za krokem se zlepšovat a cítit se v autě čím dál pohodlněji, dokončit rallye tak, abych získal co nejvíce zkušeností, a užíl si spoustu zábavy.“

Seveřané míří za úspěchem

Sezona 2025 se již dostává do druhé poloviny a boj o titul kategorie WRC2 se stává stále více bitvou taktiky. Každý jezdec kategorie WRC2 musí nominovat sedm bodovaných soutěží z celkového počtu 14. Do hodnocení se přitom započítává pouze šest nejlepších výsledků. Toto pravidlo podporuje jezdce v nominaci svých oblíbených podniků. 

Aktuální čtveřici nejlepších v celkovém pořadí kategorie WRC2 tvoří Oliver Solberg ze Švédska a Yohan Rossel z Francie, stejně jako jezdci Škoda Fabia RS Rally2 Gus Greensmith z Anglie a Roberto Daprà z Itálie. Všichni již nominovali alespoň tři podniky, a proto žádný z nich nebude na Estonské rally bojovat o body kategorie WRC2.

Naopak pro Nikolaje Gryazina a jeho spolujezdce Konstantina Alexandrova bude Estonská rally teprve druhou bodovanou soutěží sezony. Bulharsko-kyrgyzská dvojice, která jede s vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu Toksport WRT, oslavila třetí místo v kategorii WRC2 na Rally Kanárské ostrovy. „V Estonsku moje letošní sezona začne doopravdy a potřebuji dobrý výsledek, abych dohnal ztrátu. Miluji rychlé šotolinové tratě v okolí Tartu, které velmi dobře vyhovují mému vozu Škoda Fabia RS Rally2,“ komentuje svoji účast Nikolay Gryazin. 

Jeho největší konkurence pochází převážně z Estonska nebo jiných severských zemí. Alespoň čtyři z nich také pojedou s vozem Škoda Fabia RS Rally2. Finské posádky Lauri Joona/Samu Vaaleri (MS Munaretto) a Mikko Heikkilä/Kristian Temonen (TGS Worldwide) jsou, pokud jde o rychlé šotolinové rychlostní zkoušky, vždy kandidáty na umístění v kategorii WRC2 na stupních vítězů. Posádky Robert Virves/Jakko Viilo (Toksport WRT) a Egon Kaur/Ermo Veltson (Sports Racing Technologies) představují veké naděje domácích fanoušků. 

Průběžné pořadí (po RZ1 z RZ20):

1. Neuville, Wydaeghe (Bel./Hyundai i20 N Rally1) 1:42,9; 2. Evans, Martin (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) +0,5; 3. Tänak, Järveoja (Est./Hyundai i20 N Rally1) +0,6; 4. Rovanperä, Halttunen (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) +1,0; 5. Virves, Viilo (Est./Škoda Fabia RS Rally2) +1,2; 6. Katsuta, Johnston (Jap., Irl./Toyota GR Yaris Rally1) +1,4; 7. Solberg, Edmondson (Švéd., Brit./Toyota GR Yasris Rally1) +1,8; 8. Linamäe, Morgan (Est., Irl./Toyota GR Yaris Raslly2) +2,1; 9. Kauppinem,Virtanen/Toyota GR Yaris Rally2) +2,1; 10. Pajari, Salminen (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) +2,5; 11. Fourmaux, Coria (Fr./Hyundai i20 N Rally1) +2,7; 12. Jamamoto, Luhtinen (Jap., Fin./Toyota GR Yaris Rally2) +2,7; 13. McErlean, Treacy (Irl./Ford Puma Rally1) +3,6; 14. Munster, Loukka (Luc., Bel./Ford Puma Rally1) +3,7; 15. Nögene, Lesk (Est./Toyota GR Yaris Rally2) b+3,9; 16. Ten Brinke, Woodburn (Niz., BNrit./Škoda Fabia RS Rally2) +3,9; 17. Sesks, Francis (Lotyš./Ford Puma Rally1) +4,0; 18. Schwarz, Ettel (Něm., Rak./Toyota GR Yaris Rally2) +4,7; 19. M. Zaldivar, Allende (Par., Arg./Škoda Fabia RS Rally2) +5,1; 20. Zaldivar, Ohannesian (Par., It./Škoda Fabia RS Rally2) +5,3.

Výsledky jsou neoficiální.

Program Estonské rallye

Čtvrtek 17. července - 19.05 RZ1 (1,76 km).

Pátek 18. července - 8.16 RZ2 (24,35 km), 9.09 RZ3 (11,37 km), 10.53 RZ4 (24,35 km), 11.46 RZ5 (11,37 km), 14.44 RZ6 (23,74 km), 17.04 RZ7 (23,74 km), 18.15 RZ8 (1,72 km). Etapa celkem 122,40 km.

Sobota 19. července - 7.23 RZ9 (21,45 km), 8.16 RZ10 (17,43 km), 9.54 RZ11 (21,45 km), 10.47 RZ13 (17,43 km), 14.05 RZ13 (11,15 km), 15.00 RZ14 (11,97 km), 16.35 RZ15 (11,15 km), 17.30 RZ16 (11,97 km), 18.51 RZ17 (1,76 km). Etapa celkem 125,76 km.

Neděle 20, července - 8.39 RZ18 (11,79 km), 9.35 RZ19 (24,20 km), 12.15 RZ20 (24,20 km). Etapa celkem 60,19 km.

Průběžné pořadí (po 7 ze 14 soutěží): 

Jezdci: 1. Evans (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) 150 bodů; 2. Ogier (Fr./Toyota GR Yaris Rally1) 141; 3. Tänak (Est./Hyundai i20 N Rally1) 138; 4. Rovanperä (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) 117; 5. Neuville (Bel./Hyundai i20 N Rally1) 96; 6. Katsuta (Jap./Toyota GR Yaris Rally1) 63; 7. Fourmaux (Fr./Hyundai i20 N Rally1) 61; 8. Pajari (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) 32; 9. Solberg (Švéd., Brit./Toyota GR Yaris Rally2) 19; 10. Munster (Luc./Ford Puma Rally1) 18; 11. Greensmith (Brit./Škoda Fabia RS Rally2) 14; 12. McErlean (Irl./Ford Puma Rally1) 12; 13. Y. Rossel (Fr./Citroën C3 Rally2) 12; 14. Sesks (Lotyš./Ford Puma Rally1) 8; 15. Grjazin (Bul./Škoda Fabia Rally2) 7; 16. Solans (Šp./Toyota GR Yaris Rally2) 6; 17. Serderidis (Řec./Ford Puma Rally1) 4; 18. Kajetanovicz (Pol./Toyota GR Yaris Rally2) 3; 19. Cachón (Šp./Toyota GR Yaris Rally2) 3; 20. Daprá (It./Škoda Fabia RS Rally2) 2; 21. Zaldivar (Par./Škoda Fabia RS Rally2) 2; 22. Korhonen (Fin./Toyota GR Yaris Rally2) 1; 23. Camilli (Fr./Hyundai i20 N Rally2) 1.

Značky: 1. Toyota 358 bodů; 2. Hyundai 293; 3. Ford 97.

Vedení v soutěži: Ogier 37, Tänak 36, Evans 33; Rovanperä 18, Neuville 5, Katsuta 2, Fourmaux 1.

Vyhrané RZ: Tänak 38; Rovanperä 25, Ogier 24, Evans 14, Fourmaux 14, Katsuta 8, Neuville 7, Munster 2.

Zdroj: Autorský text, video: FIA

Začít diskuzi