Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor se šéfem českého Fordu Janem Laubem: Do 5 let budeme zpátky mezi Top 3

Svět motorů
Diskuze (86)
Z tradičních velkých hráčů na českém automobilovém trhu se už před časem trochu vytratil Ford. Jeho český šéf Jan Laube však v rozhovoru tvrdí: Už zase stoupáme!

Statistiky jsou sice krásná věc, ale všechno vždy neodhalí. Zajímalo nás proto, zda jsou krásná prodejní čísla opravdu reálným obrazem situace.

Je už tedy líp?

Určitě je líp. Ale už nikdy nebude tak dobře jako před sedmi osmi lety. Neustále na to připravuji naše partnery. Lidí už do prodejen nebude nikdy chodit tolik jako dřív. Prodeje už nepotáhne jeden model. Bude se dařit, ale bude to všechny stát mnohem více úsilí.

Skoro vždy jste bojovali o titul nejlepšího dovozce roku. Loni jste byli až trojkou. Proč?

My už dělení na domácí výrobce a dovozce moc nebereme. Jsme prostě na českém trhu čtyřka. Poté, co jsme pětkrát za sebou byli dovozcem číslo 1, logicky muselo přijít nějaké zpomalení. Dochází k obměnám našich modelových řad. Skončil tahák Fusion. Roky 2014 a 2015 bereme jako přípravu na další dekádu. Je to takový ústup do předem připravených pozic a už jsme nastavili cestu zpátky k výšinám. Myslím, že v příštích pěti letech máme na to, vrátit se k deseti procentům tržního podílu a mezi top 3 v ČR.

Kolik dealerů v současnosti máte?

Evidujeme celkem 39 autorizovaných prodejců, kteří pod sebou zahrnují prodej, servis i finanční služby, ale celkem jsme činní na 80 místech.

Je to konečné číslo?

Není, neboť procházíme takzvanou konsolidací dealerské sítě. Začali jsme s ní už v závěru roku 2013 a naším cílem je mít 50 prodejních míst a 80 servisních bodů. Mimo jiné chceme umožnit našim partnerům zvětšit prostor, na němž působí. Je fakt, že v určitých oblastech jsme byli docela přehuštěni. S některými partnery proto končíme, ale na druhé straně nové nabíráme, takže to není jenom snižování počtu.

Co ještě vylepšujete?

V roce 2014 jsme změnili strukturu dealerských marží a různé vnitřní procesy. Měníme také vzhled showroomů: výrazně interiér a částečně i exteriér. A připravujeme takzvaná Ford Store, tedy jakési výkladní skříně naší značky. Těch by mělo být celkem šest. Zatím budujeme dvě. Jedno v pražském Motole a druhé v Pardubicích. Některé produkty budeme prodávat jen zde, třeba nové mustangy nebo prémiovou řadu Vignale.

Má smysl dráždit dealery nějakou změnou showroomů? Podle předpokladů se bude postupem času všechno včetně aut nejvíce prodávat přes internet.

Plánované investice musejí být rozumné a odpovídat určité realitě. Na druhé straně je tady spousta firem, které jsou dvacet a více let na trhu – a nedá se říci, že by nevydělávaly. Tak, jak investuje značka Ford do nových technologií, je naším plným právem požadovat od našich partnerů odpovídající investice.

A budou si vůbec zákazníci i za deset let chodit pro auta do showroomů?

To dnes nikdo neví. Já předpokládám, že ano. Nákup on-line sice bude stále posilovat, ale pořád bude hodně lidí, kteří budou chtít auto vidět v reálu, osahat si jej, projet se v něm. Je pravda, že se mění filozofie nákupu. Už teď je cítit, že mladší lidé – a netýká se to jenom aut – netouží věci vlastnit. Stačím jim pronajmout si je. Řeší svoji mobilitu, image, ale už to nebudou za každou cenu řešit nákupem vozu. To jsou právě první vlaštovky v podobě operativního leasingu pro soukromé osoby. Tudy vede cesta.

Už jste na ni vykročili?

V rámci naší značky FordLease máme operativní leasing pro firmy, ale začátkem ledna rozjedeme podobný projekt i pro soukromé zákazníky. Na začátek nabídneme operativní leasing na Ford Kuga. Za auto s pohonem všech kol bude měsíční splátka pod 10.000 Kč.

Vaše vlajková loď Mondeo se k nám dostala až dva roky po Americe. Nemůže to značce ublížit?

Beru to pragmaticky. Jsou věci, které nemůžeme v České republice ovlivnit. Já na té prodlevě hledám spíš výhody. Třeba tu, že za dva roky výroby se už plno věcí na autě vychytalo. V každém případě chceme meziročně prodej mondea zdvojnásobit.

Ford jde cestou globálních modelů, které jsou na celém světě takřka shodné. To vede k určité změně v charakteru vozů. Řada lidí má dojem, že ona pověstná hravost podvozků Fordu je ta tam.

Ano, Ford staví svoji budoucnost na globálních modelech. Přišel světový focus, po něm mondeo, teď se na českém trhu objeví edge a ecosport. Jde o globální modely, kde se pro Evropu předělává jen to nejnutnější, co je dáno zdejšími předpisy. A focus je dnes nejprodávanějším autem na celém světě. Tato cesta tedy nese dobré výsledky. A nemohu souhlasit s tím, že by podvozky už nebyly tak kvalitní jako dřív. Ano, sázíme víc na komfort.

Ano, podvozky našich aut se nějak vyvíjejí, ale pořád si zachovávají proti ostatním naprosto nebývalou úroveň.

V poslední době u nás vaše konkurence hodně sází na CNG. Vás plyn nezajímá?

Ale zajímá. Chybí nám hlavně v oblasti lehkých užitkových vozidel, která je pro nás velmi důležitá. Bohužel zatím nemáme do transitu takový benzinový motor, který by šel na CNG předělat. U osobních aut už to umíme. Letos navíc uvedeme na trh hybridní mondeo za velmi dobrou cenu 762.990 Kč.

V poslední době se u nás objevují dvě statistiky registrací aut: jednu tradičně zpracovává Svaz dovozců automobilů (SDA), druhou z nich zadává evidentně jedna z konkurenčních značek. Zdůrazňuje se v ní podíl reexportů, tedy vozů, které hned po přihlášení vyrazí na prodej za hranice. Ford je v nich dost vysoko. Co na to říkáte?

Podle mě to zajímá jen ty, co s těmi statistikami pracují. Veřejnost moc ne. Za Ford na to mám jasný názor. My máme svých starostí dost. Víme, co prodáme. Víme, kolik aut prodáme doma a kolik do ciziny. Ale úplně přesně to nevíme u ostatních značek. A to, jak se ostatní tváří v různých statistikách, stejně neodpovídá realitě. Je tady plno těch, co vyvážejí, a přesto nejsou vidět v reexportech. Proto to neřešíme. Ano, my také nechceme spoléhat na vývoz, chceme více prodávat doma, aby se nám auta vracela do servisu. Na druhé straně pokud je tady nějaká poptávka v rámci EU, nic s tím nenaděláme. Já nebudu měnit evropský trh a někomu něco zakazovat.

Bude letos Autosalon v Brně?

Nebude. Tedy já osobně si v tuto chvíli myslím, že nebude. Vyšlo to z ankety na půdě SDA. Dostali jsme nějaké nabídky z Brna i Prahy, dělalo se výběrové řízení. Nakonec se však většina značek vyjádřila, že se stejně Autosalonu nezúčastní.

Bude Autosalon někomu chybět?

Jsem přesvědčen, že ano. Fordu určitě. S automobilovou tradicí, kterou máme, by si tato země zasloužila jednou ročně svátek automobilismu. A tím by právě mohl být kvalitní autosalon.

Bude Ford i nadále v rallyeovém MS podporovat Martina Prokopa?

Smlouva je zatím podepsána do poloviny roku 2015 a budeme jednat o jejím prodloužení.

Prý jste se ve volném čase začal věnovat hudbě.

Spíš by se dalo říci, že jsem se k hudbě vrátil. Jako Ford jsme nově odstartovali spolupráci s Jedličkovým ústavem, konkrétně se skupinou The Tap Tap. A s tou jsem dokonce osobně vystoupil.

Zpíval jste?

Ne, hrál jsem na tubu. Od svých 14 až do 27 let jsem jako rodilý Boleslavák hrál ve velkém dechovém orchestru Škoda. Ostatně dodnes v něm hrají

i můj otec a sestra. Nejdřív jsme o tom nekonkrétně jednali a na začátku listopadu přišla zpráva: za měsíc vystupujeme ve Státní opeře. Tak jsem si půjčil tubu a začal oprašovat vzpomínky. Nakonec se koncert povedl a já cvičím dál.

Jan Laube

  • Funkce: generální ředitel Ford Motor Company, s. r. o.
  • Narozen: 16. 9. 1967
  • Rodinný stav: podruhé ženatý, pět dětí
  • Záliby: hokej, lyžování, kolo, rybaření, muzika, četba a občas nicnedělání

Autor: Zbyšek Pechr, Svět motorů

Svět motorů
Diskuze (86)
19. 1. 2015 15:48
Re: Ford (Laube) si to teda hezky maluje
Drobné konstrukční úpravy se dělají takříkajíc průběžně. Dle zkušeností ze servisů atd.
19. 1. 2015 06:22
Re: Typický menežer
No, s tím VW máš asi pravdu. Mondeo může být dobré jak chce, firmy budou stejně kupovat Passaty.. 8-s
19. 1. 2015 00:37
Re: Zdvojnásobit letos prodeje Mondea?
A perdele delniku ve fabrice ti nevadej?
19. 1. 2015 00:31
Re: Rozhovor
Delali dokonce chat se zastupci nejoblibenejsich automobilek v CR. To jenom tenhle chudak musi porad na neco nadavat.
19. 1. 2015 00:29
Re: Rozhovor
Aha, takze meli udelat dva stejne rozhovory, akorat kazdy vedeny jinym redaktorem, jo? Sdileni clanku napric redakcemi je jednou z vyhod spolecneho vydavatele.