Různé typy pneumatik na stejném autě: Když gumy pískají schválně
Sedmasedmdesát procent motoristů se vůbec nezajímá o pneumatiky na svém autě. Při koupi si tak nechají poradit a ovlivnit se prodejcem. To říká Jaroslav Třetina z českého zastoupení značky Bridgestone – největšího světového výrobce pneumatik a gumárenských výrobků.
Mimo jiné to znamená, že pokud nejsou zákazníci spokojeni s konkrétní značkou pneumatik, možná je na vině jen špatně zvolený model pláště. Určitě jste si už sami všimli, že při listování katalogy pneumatik narážíte na různé typy výrobků ve stejných rozměrech. Někdy se na pohled ani neliší cenou či hodnocením na výkonnostních štítcích, ale jen designem a názvem. Vypravili jsme se proto na Polygon Autodromu Most vyzkoušet, jestli jsou rozdíly skutečně tak citelné.
Pro kliďasy
Na startu testovací trati stojí tři Seaty Leon a stejný počet VW Golf. Až na rozdíly v barvách vypadají všechna auta z každé trojice na chlup stejně. Jenže za jejich volanty zažíváme jiná vzrušení. Na vině jsou totiž rozdílné pneumatiky ve stejném rozměru 225/45 R17.
Běžné cestovní pláště reprezentuje model Turanza T001 z portfolia japonského výrobce Bridgestone. Pro sportovce je určený produkt Potenza S001. Divočáci zase ocení model s mnohoslibným odznačením Adrenalin RE002 – mimochodem sám výrobce ho nazývá jako sportovně-zábavný.
Vybíráme si trojici Seatů Leon 1.2 TSI/81 kW a usedáme do prvního z nich s „normálními“ plášti T001. Testovací okruh je pro všechny zkoušky stejný – po rozjezdu do kopce mosteckého Polygonu následuje ostré klesání se zatáčkou na kluzné fólii, završené asfaltovou šikanou z kopce. Pak je na programu slalom na kluzku, následovaný suchým vyhýbacím manévrem.
Na vodě si cestovní pláště vedou nečekaně dobře. Až se divíme, jak obdivuhodně drží v táhlé mokré zatáčce. Na suchém asfaltu je ale jejich komfortní naladění s měkkými dezénovými bloky a zaobleným profi lem hrany mezi bočnicí a dezénem poznat, když se auto nedotáčivě hrne přes přední kolo za hlasitého hvízdání. „Model určený pro běžného řidiče je záměrně naladěn hodně předvídavě. Píská schválně, aby upozornil na blížící se ztrátu trakce, přitom ale ještě drží,“ vysvětluje nám později David Kalaš, technický ředitel českého zastoupení výrobce.
Pro rychlíky
Sportovní pláště reprezentuje Potenza S001. Na vodě si vede snad ještě lépe, pravou tvář ale ukazuje v ostrých manévrech na suchém asfaltu. Kde se měkce naladěné turanzy pouštěly, aniž jsme o tom už věděli, tam potenza se středně tuhými bloky podrží. „Když na suchu guma drží, není myšlena přilnavost, ale jiné její vlastnosti. Zejména reakce na pokyny,“ vysvětluje David Kalaš.
Výrobce pro posouzení používá celou škálu kategorií: třeba vyváženost trakce mezi přední a zadní nápravou může být sportovní, kompaktní nebo harmonická. Stejně tak stabilita zadní nápravy značící nedotáčivost či přetáčivost je hodnocena coby stabilní, dovolující zhoupnutí, nebo dokonce sklouznutí.
Poslední extrémy nám ukazuje třetí plášť, zvaný Adrenalin. Má velmi tuhé dezénové bloky a čtvercový profil. „Z neutrálního až nedotáčivého auta uděláte zábavné náčiní, protože dovolí skluz zadní nápravy. My tomu říkáme, že se pak chová jako motokára,“ zubí se na nás David Kalaš, což slibuje nevšední zážitky.
Ty přicházejí hned na mokrém slalomu, kde stavíme leon bokem a jen koutkem oka stačíme mrknout na kuželky mizící někde pod autem. Jako by výrobce schválně udělal gumu, která trochu klouže. „Jenže se schválně podívejte na tachometr, protože najíždíte do slalomu na sportovních pneumatikách o pár kilometrů rychleji než s cestovními plášti,“ rozklíčovává příčiny smyku mostecký instruktor driftování a sportovní jízdy Jakub Michalovič. Opravdu jsme se nechali unést bezchybnou odezvou na suchu, kde jsme ve srovnání s předchozími vzorky o něco rychlejší. Jemu se jako profesionálovi zamlouvá, že produkt Adrenalin podává informace z každého kousku asfaltu. Řidič velmi dobře ví, co se pod koly děje – mimochodem ví to dobře i jeho zadek, protože komfort jízdy je ten tam. O co jste rychlejší na kvalitním povrchu, o to víc musíte ubrat na roletě, kterou představuje třeba panelová cesta. Ve vyhýbacím manévru je ovšem plášť Adrenalin přeborníkem – auto se tak nenaklání a lehké sklouznutí zádě u kompaktního hatchbacku poháněného dvanáctistovkou je silně návykové.
Dobře zvolit!
Kroužení na zkušební trati nám jako ukázka bohatě stačilo, abychom si ověřili, jak velké jsou rozdíly mezi jednotlivými modely pneumatik. A jak moc se s nimi mění chování vozu. Hlavně v krizových situacích, kdy je zásadní vliv na trakci přední a zadní nápravy kvůli přetáčivosti či nedotáčivosti.
Pokud nechcete nic řešit a to černé kulaté dole je vám úplně fuk, nevymýšlejte nic jiného než cestovní pláště. Připlaťte si jen za prémiové, jejichž chování zejména na mokru je diametrálně odlišné od bezejmenných výrobců z Číny.
Jestliže rádi a rychle řídíte, zkuste sportovní pláště. Nejspíš vám pak ani nebude vadit mírná ztráta komfortu. A pokud si nedovedete představit sobotní cestu do samoobsluhy pro rohlíky jinak než bokem napřed, pak sáhněte po sportovně-zábavných pneumatikách. Do té doby nudné auto na nich doslova zvlčí. Předtím se ale nejdřív s volantem pořádně naučte. V případě zkoušeného rozměru plášťů Bridgestone vám dokonce zbudou peníze na kurz sportovní jízdy – adrenaliny jsou ještě o tři stovky levnější než cestovní turanzy a sportovní potenzy, které stojí kolem 2500 Kč za kus.
Jak výrobci ladí různé typy pneumatik | ||||
Situace | Disciplína | Cestovní (Turanza T001) | Sportovní (Potenza S001) | Sportovně-zábavná (Potenza Adrenalin RE002) |
Sucho | Reakce na řízení | Mírné | Přesné | Ostré a rychlé |
Náklon karoserie | Náklon | Náklon | Méně náklonu | |
Vyváženost přední/zadní nápravy | Harmonická | Kompaktní | Sportovní | |
Stabilita | Stabilní | Velice stabilní | Ovladatelné | |
Mokro | Přilnavost | Vysoká | Velmi vysoká | Progresivní |