Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stát loni vybral na ekopoplatcích 606 mil. Kč, většina peněz zatím zůstává u SFŽP

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Novela zákona o odpadech má umožnit, aby byla část ekopoplatků použita v programu Zelená úsporám.

Ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS) v pátek na Autosalonu v Brně podepsal se zástupci automobilového průmyslu memorandum na podporu přijetí novely zákona o odpadech. ČTK o tom informovala mluvčí ministerstva životního prostředí Michaela Jendeková.

Novela má umožnit, aby část poplatků vybraných Státním fondem životního prostředí (SFŽP) na ekologickou likvidaci autovraků byla použita v programu Zelená úsporám.

Novelu odpadového zákona, která by mohla uvolnit na zateplování domácností stamiliony korun, odsouhlasila vláda v polovině května a ještě ji musí schválit parlament. "I přes úpravy zůstane dál dostatečné množství peněz na plné krytí požadavků na sběr a likvidaci autovraků," řekl Chalupa.

Účastníci memoranda se také dohodli na tom, že vznikne pracovní skupina, která bude spolupracovat na zefektivnění systému nakládání s autovraky a podpory obnovy vozového parku, dodala Jendeková.

Program Zelená úsporám disponuje 19 miliardami korun, zájem o dotace je ale tak veliký, že žádosti převýšily tuto částku o osm miliard. V dubnu získal ministr Chalupa souhlas vlády k odejmutí podpory veřejným budovám, tím ušetřil čtyři miliardy. Kontrolou všech typů žádostí by podle něj měla vzniknout úspora ve výši miliardy korun. Dalších 600 milionů korun lze očekávat z prodeje emisních povolenek do Japonska a Německa a 250 milionů korun ze snížení technické asistence.

Ekologické poplatky při registraci staršího auta nebo při jeho první registraci u dovezeného vozu se v Česku platí od roku 2009. Vztahují se na auta, která neplní emisní normu Euro 3 a vyšší, a činí od 3000 do 10.000 korun. Podle dřívějších údajů Sdružení automobilového průmyslu se to dotýká více než poloviny všech osobních aut v Česku, tedy přibližně 2,5 milionu vozů. Vybrané peníze jsou příjmem SFŽP a sloužit mají k likvidaci autovraků. V roce 2009 takto fond vybral 670 milionů korun, loni 606 milionů. Z vybraných peněz zatím SFŽP loni rozdal 200 milionů loni, zájemcům o likvidaci autovraků nabízí podporu i v letos vypsaném programu.

Nyní lze vybrané peníze podle zákona použít "na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků". Velká část z vybraných prostředků ale zůstává nevyužita na účtu SFŽP. "Proto se navrhuje rozšíření účelového určení výnosů z poplatku i na podporu ochrany jiných složek životního prostředí," uvádí zpráva zveřejněná v elektronické legislativní knihovně vlády.

Program Zelená úsporám je určen na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie v obytných domech. Podpora se poskytuje formou nenárokové dotace. Program je financován z příjmů z prodeje emisních kreditů.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
5. 6. 2011 21:38
Re: Pozadí
Podle mne si to prolobbovali prodejci/výrobci nových aut, jimž trh ojetin hodně ukusoval z trhu. Stát o ty peníze ani v první řadě možná nestál, tunel se pro ně tep
rve hledá.
Avatar - 300-Hurst
5. 6. 2011 16:01
nikomu to nevadí?
Tento "eko-poplatek" bych zařadil mezi ty nejnespravedlivější co naše inteligence v parlamentu vymyslela.
Člověk, který si kupuje např. každý rok nové auto do tohoto fondu nedá ani korunu. Naproti tomu děda, který za svůj život koupil např. 3 auta, jsou při prodeji ještě znehodnocena o "ekodaň". Kdo z nich více zatížil systém sběru a likvidace autovraků ... člověk, který za život vystřídal 20 aut nebo měl jen 3.
Kdyby Vás zajímal kdo tento asociální počin vymyslel a nakonec protlačil, tak to je KSČM+ČSSD.
5. 6. 2011 14:56
Re: Pozadí
musí mít nějakou rezervu, aby se těch přebytečných 200-300 milionů mohlo "ztratit", prosím nebuď natvrdlý
5. 6. 2011 14:28
Pozadí
Tak to si z nás snad dělají pozadí - proč ty peníze vybírají, když nakonec přiznávají, že na původní účel by jich stačilo méně, avšak na něj stejně nepůjdou?! :no: :no: :no: A co takhle místo nějakého zateplování investovat do oprav a výstavby silnic?!
5. 6. 2011 13:25
Uff
Po odhaleni nove fabie a octavie jsem uz myslel, ze auto v uvodniku ma byt novy superb. A vona je to stodvaca!