Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studenti zkonstruovali auto na vzduch, vyrazili s ním na závody

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
Závodní auta poháněná vzduchem z tlakových lahví zkonstruovali studenti Vysokého učení technického v Brně.

Dvě lehká jednomístná vozítka, která jezdí rychlostí asi 40 kilometrů v hodině, vyšlou koncem týdne na závody do Maďarska. Stroje dnes novinářům představili samotní studenti. Do běžné výroby aut ale vzduch jako hlavní pohon asi zatím nepronikne.

Stále to není tak efektivní pohon, aby vozítko dokázalo ujet stejnou vzdálenost jako auto na fosilní paliva nebo elektřinu, řekl ČTK jeden z brněnských konstruktérů David Smejkal. Je však možné, že stlačený vzduch poslouží jako doplňková, podpůrná technologie v kombinaci s jinými pohony. "Pomůže tak snížit spotřebu a omezit emise," uvedl Smejkal.

Závody v Egeru pořádá společnost Bosch Rexroth. Účastní se jich více než 40 týmů z pěti států střední Evropy. Brněnští studenti tentokrát věří v medailový úspěch. Před dvěma lety, při první účasti, získali ceny pro nejlepšího nováčka a za inovativní konstrukci. Loni se ve dvou závodních kategoriích umístili těsně pod stupni vítězů.

Nejlepší závodní pneumobily mají dojezd až deset kilometrů na vzduchovou lahev s objemem deset litrů a jezdí rychlostí až 45 kilometrů v hodině.

Projekt pneumobilu vznikl v ústavu konstruování brněnské techniky v roce 2011. Studenti se do něj pustili bez bližší znalosti problematiky, pouze s nadšením a touhou vyvíjet závodní vozidla. První vozítko sestavili přibližně z 350 dílů za 70.000 korun, část komponentů dostali zdarma od výrobce.

"Strávili jsme na tom stovky hodin," uvedl Smejkal, jenž nyní pracuje s mladšími studenty jako mentor. Praktické vědomosti podle něj pomáhají absolventům technických oborů při hledání uplatnění ve firmách.

Konstrukci vozítek ovlivňují technické předpisy a pravidla závodů, stejně jako bezpečnostní omezení. Každý pneumobil se skládá z tlakové lahve, válců a mechanismu pro převod lineárního pohybu na rotační. Vše kryje lehký hliníkový rám a kapotáž.

Studenti vozítka postupně vylepšují. Pro letošní závody například zdokonalili proces spotřeby vzduchu a změnili počet pístových válců. Do pneumatického obvodu přidali akumulátor a chladič vzduchu.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
Avatar - xjara
15. 5. 2014 07:56
Re: Slepá vývojová větev
Docela zajimave to vyresili v koenigseggu. Vzhledem ke koncepci bezvackoveho motoru jsou ventily ovladany prave stlacenym vzduchem a prebytecny ( v tomto pripade ale jako vedlejsi produkt) by mohl byt pouzit jako pomocny pohon.

Ale jak rikas, jako primarni pohon je to velice neefektivni.
14. 5. 2014 23:55
Slepá vývojová větev
a zbytečné plýtvání peněz a času. Do aut na vzduch se už nasypalo hrozně moc jen aby se nakonec zjistilo, že je to nesmysl určený jen k vytáhnutí peněz z investorů:
[odkaz]
Stačí matematika základní školy ke zjisštění, že ve stlačeném vzduchu není a nebude dost energie k pohonu auta. Ani jako akumulátor se stlačený vzduch nehodí, jsou zde mnohem vyšší ztráty než jinde.
14. 5. 2014 19:15
Takže spotřeba 100 na 100...
Takže spotřeba 100 na 100 >:D
Je úžasné vidět dopravní prostředek, který využívá k pohonu vzduch. Jen tak dál. Inovace vpřed! :yes:
Avatar - xjara
14. 5. 2014 17:59
pekne
Hezke, ovsem stlaceny vzduch jako podpurny pohon jiz nejakou dobu pouziva PSA.