Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Mercedes-Benz Antos 2643 L 6x4 - Silný loader

Ladislav Černý
Diskuze (6)
Mercedes-Benz Antos je model speciálně vyvinutý pro těžkou rozvážkovou práci. Vyzkoušeli jsme třínápravový podvozek Leader.

Antos se vzhledem podobá vlajkové lodi Actos, ale pro potřeby distribuce dostal dvě základní koncepce, zdůrazňující buď přepravovaný objem (Volumer), či hmotnost (Loader). Testovaný podvozek osazený natahovákem kontejneru splňoval parametry odlehčené verze Loader, aby při celkové legislativní hmotnosti 26 tun nabízel co největší užitečné zatížení. Jelikož takové vozidlo zajíždí i do nezpevněného terénu, dostalo navzdory nárůstu

pohotovostní hmotnosti pohon obou zadních náprav.

Prostřední z motorů

Novinka obdržela velmi širokou paletu motorů Euro 6. Nejsilnější, 12,8litrový agregát OM 471 používají také modely Actros i stavební Arocs. Méně objemné šestiválce OM 470 (10,7 l) a OM 936 (7,7 litru) najdeme ve více řadách, Antos nevyjímaje. Testované vozidlo poháněla nejsilnější verze šestiválce OM 470 o výkonu 315 kW. Pro třínápravový automobil v distribučním provozu by se to mohlo jevit jako nadbytečné, ale důvod jasně vysvětloval pohled na tažné zařízení a možnost v soupravě dosáhnout až čtyřiceti tun.

Jako k ohni

V rámci testovací jízdy jsme se dynamiky vozidla nemohli nabažit. Pouze po nastartování trochu překvapil hrubý zvuk agregátu, který se však po zahřátí přešel ladně do příjemné tóniny.

Vybavení předváděcího automobilu zahrnovalo dvanáctistupňovou automatizovanou převodovku PowerShift třetí generace, která byla připravená spíše pro náročnou jízdu s přívěsem. Sólo automobil se na rovině rozjíždělo na trojku a rovnou šlo na šestku. Strategie řazení jít přes vícero stupňů se nám zamlouvala, protože změna jednotlivých převodů probíhala pomaleji, než známe z tahače Actros vybaveného softwarem pro dálniční provoz. Základní osazení Antosu tvoří osmistupňový PowerShift, který by zcela dostačoval pro sólo vozidlo, ale v případě soupravy by hrubší odstupňování převodů přineslo menší dynamiku a vyšší spotřebu.

Radost ze svižného zrychlování a udržení vysokého tempa i v prudkém stoupání nás provázela celou testovací trasu. Když jsme si prohlédli přístrojovou desku, našli jsme tlačítko pro vyhoupání automobilu v případě uvíznutí. Zajeli jsme mimo silnici na polní cestu a záměrně uvízli do hlubokého výmolu. Po stisknutí vyprošťovacího tlačítka jsme prudce sešlapovali a následně uvolňovali plynový pedál, až se celé vozidlo tak rozhoupalo, že bez větší námahy vyklouzlo z výmolu. Kvůli životnosti spojky jsme další pokusy raději vynechali. Pro případ uvíznutí v terénu měl automobil ještě v záloze uzávěrku zadního mezinápravového diferenciálu.

Přestože zkoušený Antos byl ve verzi Loader, používal robustní zadní nápravy s nosností 13 tun a přední schopnou snášet osm tun. Celkově vzato činila technická hmotnost vozu velmi pěkných 34 tun.

Z toho důvodu nebylo u testovaného provedení možno uvažovat o šestiválci OM 936, který je k mání ve výkonových provedeních 175-260 kW (1000-1400 N.m). Ten bude sloužit zejména ve dvounápravových typech.

Kabina 2.3

Antos dostal do vínku kabinu o šířce 2,3 metru, která se používá například i v modelu Atego či nejmenších verzích Actrosu. Pro potřeby rozvážkového provozu byla budka vybavena trojicí sedadel, přičemž prostřední bylo zvýšené kvůli 320 mm vysokému tunelu nad 10,7litrovým šestiválcem OM 470.

Přístrojová deska byla příjemně prohnutá směrem k řidiči, takže jsme měli všechny ovládací prvky přímo v dosahu. Díky automatizované převodovce nám však stačily zejména blikače a při zkoušce také tlačítko vyhoupání. V klesání jsme občas podřadili, abychom zvýšili účinek motorové brzdy a šetřili třecí segmenty.

Výhled na jedničku

Užší budka dovolila výrobci použít delší ramena vnějších zpětných zrcátek. Díky nim vznikla mezi A sloupkem a zrcátkem dostatečná mezera, skrze niž bylo možné jasně zahlédnout vozidlo či chodce. Pohyb v městském provozu se nám tím ulehčil a řidiči například kontejnerových vozidel ocení tuto výhodu při pohybu na stavbách.

Antos je nabízen se dvěma druhy kabin. Krátká denní S slouží pro krátké trasy, testovaná prodloužená M nabízela ještě dostatek odkládacího prostoru za trojicí opěradel. To prostřední bylo možné jednoduše sklápět pomocí páky blíže řidiči, což zajišťovalo výborný přístup do prostoru za sedadly.

Top vybavení

Antos jako první distribuční vozidlo dostal do výbavy na přání Active Brake Assist. Tento prvek schopný zastavit vozidlo před překážkou v případě nepozornosti či kolapsu řidiče je skvělý a podle našeho názoru by se měl brzy dostat do sériové výbavy aspoň dálkových tahačů a zájezdových autobusů.

Mercedes-Benz nemyslel jen na bezpečný provoz Antosu, ale také na ekonomiku provozu. Proto bylo testovací vozidlo vybaveno systémem Fleetboard Eco Support, který dokázal aktuálně hodnotit jízdní styl řidiče a posléze vyhodnocovat jej do podrobností včetně počtu brzdění a dalších. Majitele Antosu nemusí během prvních tří let trápit životnost pohonného ústrojí, protože importér na něj dává záruku omezenou počtem 450 000 ujetých km.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 470
Typ přeplňovaný vznětový šestiválec
Objem válců (cm3) 10 677
Největší výkon (kW/min-1) 315/1800
Točivý moment (N.m/min-1) 2100/1100
Převodovka dvanáctistupňový Powershift 3
Rozsah převodovky 11,7-0,78
Stálý převod 3,714
Pohon 6x4
Délka/šířka/výška (mm) 8988/2500/3098
Rozvor (mm) 4600
Kabina typ L standardní
Celková hmotnost (kg) 26 000
Nádrž nafty (l) 290
Nádrž AdBlue (l) 60

Ladislav Černý
Diskuze (6)
26. 12. 2013 15:36
Vystrcena zrcatka jsou vyhoda?
Je sice hezky, ze tou mezeroumezi kabinou a zrcatkem muzete koukat ven, ale k tomu mam celni a bocni okno.
Kdyz jste na uzky silnici, vozidla v druhym pruhu vnimaji spis sirku kabiny a mene uhybaji. Natlaci vas vice ke kraji, kde si to zrcatko muete urazit o vetev. V horsim pripade, kdyz uz u kraje zadny misto neni, oba jste rozjety a ridic prijizdejiciho nakladaku si to hrne po prostredku si zrcatka urazi oba. Iveco, to bylo posusnanicko..
Avatar - m.z.
26. 12. 2013 13:43
Re: kopa chyb
Bláto tolik nestudí >:D
Avatar - wakantanka
26. 12. 2013 08:03
kopa chyb
Vazena redakcia mate tam kopu preklepov. Nehovoriac o obsahovej stranke. To tlacitko pri prevodovke ma sluzit primarne v zime a nie do terenu. To auto na teren nieje stavane.
Avatar - m.z.
25. 12. 2013 13:16
Re: Prečo ste neuvedli fotku rozsvieteného loga?
Zřejmě nikoho nenapadlo, že o to bude zájem. Na YT jistě najdeš svítící logo.
Avatar - jozephko
25. 12. 2013 08:38
Prečo ste neuvedli fotku rozsvieteného loga?
Čudlík ako čudlík, ale fotku rozsvieteného loga som ja (a určite aj množstvo iných ľudí) ešte nevidel. Túto pikošku ste uviesť mohli...