Test: Mercedes-Benz Antos 2643 L 6x4 - Silný loader
Antos se vzhledem podobá vlajkové lodi Actos, ale pro potřeby distribuce dostal dvě základní koncepce, zdůrazňující buď přepravovaný objem (Volumer), či hmotnost (Loader). Testovaný podvozek osazený natahovákem kontejneru splňoval parametry odlehčené verze Loader, aby při celkové legislativní hmotnosti 26 tun nabízel co největší užitečné zatížení. Jelikož takové vozidlo zajíždí i do nezpevněného terénu, dostalo navzdory nárůstu
pohotovostní hmotnosti pohon obou zadních náprav.
Prostřední z motorů
Novinka obdržela velmi širokou paletu motorů Euro 6. Nejsilnější, 12,8litrový agregát OM 471 používají také modely Actros i stavební Arocs. Méně objemné šestiválce OM 470 (10,7 l) a OM 936 (7,7 litru) najdeme ve více řadách, Antos nevyjímaje. Testované vozidlo poháněla nejsilnější verze šestiválce OM 470 o výkonu 315 kW. Pro třínápravový automobil v distribučním provozu by se to mohlo jevit jako nadbytečné, ale důvod jasně vysvětloval pohled na tažné zařízení a možnost v soupravě dosáhnout až čtyřiceti tun.
Jako k ohni
V rámci testovací jízdy jsme se dynamiky vozidla nemohli nabažit. Pouze po nastartování trochu překvapil hrubý zvuk agregátu, který se však po zahřátí přešel ladně do příjemné tóniny.
Vybavení předváděcího automobilu zahrnovalo dvanáctistupňovou automatizovanou převodovku PowerShift třetí generace, která byla připravená spíše pro náročnou jízdu s přívěsem. Sólo automobil se na rovině rozjíždělo na trojku a rovnou šlo na šestku. Strategie řazení jít přes vícero stupňů se nám zamlouvala, protože změna jednotlivých převodů probíhala pomaleji, než známe z tahače Actros vybaveného softwarem pro dálniční provoz. Základní osazení Antosu tvoří osmistupňový PowerShift, který by zcela dostačoval pro sólo vozidlo, ale v případě soupravy by hrubší odstupňování převodů přineslo menší dynamiku a vyšší spotřebu.
Radost ze svižného zrychlování a udržení vysokého tempa i v prudkém stoupání nás provázela celou testovací trasu. Když jsme si prohlédli přístrojovou desku, našli jsme tlačítko pro vyhoupání automobilu v případě uvíznutí. Zajeli jsme mimo silnici na polní cestu a záměrně uvízli do hlubokého výmolu. Po stisknutí vyprošťovacího tlačítka jsme prudce sešlapovali a následně uvolňovali plynový pedál, až se celé vozidlo tak rozhoupalo, že bez větší námahy vyklouzlo z výmolu. Kvůli životnosti spojky jsme další pokusy raději vynechali. Pro případ uvíznutí v terénu měl automobil ještě v záloze uzávěrku zadního mezinápravového diferenciálu.
Přestože zkoušený Antos byl ve verzi Loader, používal robustní zadní nápravy s nosností 13 tun a přední schopnou snášet osm tun. Celkově vzato činila technická hmotnost vozu velmi pěkných 34 tun.
Z toho důvodu nebylo u testovaného provedení možno uvažovat o šestiválci OM 936, který je k mání ve výkonových provedeních 175-260 kW (1000-1400 N.m). Ten bude sloužit zejména ve dvounápravových typech.
Kabina 2.3
Antos dostal do vínku kabinu o šířce 2,3 metru, která se používá například i v modelu Atego či nejmenších verzích Actrosu. Pro potřeby rozvážkového provozu byla budka vybavena trojicí sedadel, přičemž prostřední bylo zvýšené kvůli 320 mm vysokému tunelu nad 10,7litrovým šestiválcem OM 470.
Přístrojová deska byla příjemně prohnutá směrem k řidiči, takže jsme měli všechny ovládací prvky přímo v dosahu. Díky automatizované převodovce nám však stačily zejména blikače a při zkoušce také tlačítko vyhoupání. V klesání jsme občas podřadili, abychom zvýšili účinek motorové brzdy a šetřili třecí segmenty.
Výhled na jedničku
Užší budka dovolila výrobci použít delší ramena vnějších zpětných zrcátek. Díky nim vznikla mezi A sloupkem a zrcátkem dostatečná mezera, skrze niž bylo možné jasně zahlédnout vozidlo či chodce. Pohyb v městském provozu se nám tím ulehčil a řidiči například kontejnerových vozidel ocení tuto výhodu při pohybu na stavbách.
Antos je nabízen se dvěma druhy kabin. Krátká denní S slouží pro krátké trasy, testovaná prodloužená M nabízela ještě dostatek odkládacího prostoru za trojicí opěradel. To prostřední bylo možné jednoduše sklápět pomocí páky blíže řidiči, což zajišťovalo výborný přístup do prostoru za sedadly.
Top vybavení
Antos jako první distribuční vozidlo dostal do výbavy na přání Active Brake Assist. Tento prvek schopný zastavit vozidlo před překážkou v případě nepozornosti či kolapsu řidiče je skvělý a podle našeho názoru by se měl brzy dostat do sériové výbavy aspoň dálkových tahačů a zájezdových autobusů.
Mercedes-Benz nemyslel jen na bezpečný provoz Antosu, ale také na ekonomiku provozu. Proto bylo testovací vozidlo vybaveno systémem Fleetboard Eco Support, který dokázal aktuálně hodnotit jízdní styl řidiče a posléze vyhodnocovat jej do podrobností včetně počtu brzdění a dalších. Majitele Antosu nemusí během prvních tří let trápit životnost pohonného ústrojí, protože importér na něj dává záruku omezenou počtem 450 000 ujetých km.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | OM 470 |
Typ | přeplňovaný vznětový šestiválec |
Objem válců (cm3) | 10 677 |
Největší výkon (kW/min-1) | 315/1800 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 2100/1100 |
Převodovka | dvanáctistupňový Powershift 3 |
Rozsah převodovky | 11,7-0,78 |
Stálý převod | 3,714 |
Pohon | 6x4 |
Délka/šířka/výška (mm) | 8988/2500/3098 |
Rozvor (mm) | 4600 |
Kabina | typ L standardní |
Celková hmotnost (kg) | 26 000 |
Nádrž nafty (l) | 290 |
Nádrž AdBlue (l) | 60 |