Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test novinky od Bridgestone: Okruh F1, tma a 200 koní pod zadkem

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
O opravdu intenzivní zážitky se nám postaral výrobce pneumatik Bridgestone, který nás pozval na představení svého nového modelu pro sportovní motocykly, Battlax Hypersport S21.

Ještě než předám slovo Kamilovi, dovolte mi krátké představení naší nové rubriky. Kromě představení novinek ze světa jedné stopy, které se ostatně na stránkách Auto.cz čas od času objevují, se můžete těšit také na původní redakční testy. Ty bude mít na starosti právě Kamil Holán. Tedy jeden z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích a také účastník legendárního a extrémního závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Povolanějšího člověka nejen v českých podmínkách nenajdete.

A novou rubriku „vykopáváme“ opravdovým bonbonkem! Kamil se vydal otestovat nové pneumatiky od Bridgestonu na okruh Yas Marina do Abu Dhabi. Ano, na trať nočního závodu Formule 1!

Teď už ale dost představování, Kamil se už nemůže dočkat, až vám řekne, jak se pod umělým osvětlením svezl. „Během mojí dlouhé závodní kariéry jsem měl možnost jezdit na spoustě evropských tratí, ale v nočních hodinách jsem rychlou jízdu po okruhu ještě nevyzkoušel,“ přiznal závodník a nově také redaktor Auto.cz.

Za peníze je možné vše

Toho je důkazem okruh Yas Marina, který se rozkládá na samostatném ostrově pouhých deset minut cesty od letiště. Délka okruhu je celkem běžných 5,5 km, dohromady však nabízí více kombinací závodní tratě. Pro nás byla připravená klasická varianta formule 1 s jednou vloženou šikanou, aby motocykly nedosahovaly příliš vysoké rychlosti.

Zázemí této uměle vybudované tratě tvoří obří pětihvězdičkový hotel, který leží doslova na dráze samotného okruhu. Dění při závodech tak můžou hosté sledovat přímo z oken svých pokojů, případně ze střechy hotelu, kde je pochopitelně bazén s barem.

To, že je tento okruh formule 1 unikátní, vás přesvědčí hned při první návštěvě paddocku, kam se z hotelu dostanete pěšky za necelých pět minut. Za jednotlivými boxy totiž nenajdete velké asfaltové parkoviště, které obvykle slouží pro zázemí jednotlivých teamů. Je tady jen úzká ulička, za kterou stojí rozlehlé vily, v nichž se závodní stáje usídlí. Ke každému boxu je přiřazena jedna vila, za níž můžete zaparkovat co jiného než svoji jachtu. Odtud tedy název Yas Marina Circuit.

Veškerý materiál potřebný pro závody se tak dopravuje úzkou uličkou, kterou sotva projede kamion. Ten doveze závodní stroje rovnou z letiště, případně přístavu. S vlastní dopravou týmů se zde pochopitelně nepočítá.

Video se připravuje ...

Jako při závodech F1

Časový harmonogram našeho testu v podstatě kopíroval závod ef-jedniček. První jízdy jsme mohli absolvovat ještě za denního světla, což nám umožnilo lépe se seznámit s tratí a získat potřebnou jistotu v zatáčkách. V průběhu testů se postupně stmívalo a provoz plynule přešel pod umělé osvětlení. Konec byl v plánu přesně o půlnoci, tedy za úplné tmy.

Samotný výjezd na závodní trať je velmi neobvyklý. Po opuštění boxů začne ulička rychle klesat a ostrou pravotočivou zatáčkou zamíří do uzounkého tunelu pod samotnou dráhu. Na druhé straně musíte opět vystoupat na úroveň okolního asfaltu a začnete se konečně přiřazovat na závodní trať. Zákruta do tunelu vám může, hlavně na motorce, způsobit nemalé potíže. Je zde opravdu málo místa na manévrování.

Hlavním účelem vzniku závodního okruhu v Abu Dhabi byly jednoznačně závody formule 1. To je poznat z širokých únikových zón, které jsou celé vyasfaltované. To sice u automobilových závodů zvyšuje bezpečnost, ale při pádu na motorce může být tvrdý povrch naopak nebezpečný. Obzvlášť, když je zde nezvykle velké množství pravoúhlých a ještě ostřejších zatáček, kde u motocyklu vždy hrozí přebrzdění předního kola.

Charakter tratě je daný jejím umístěním na placatém ostrově. Minimální převýšení však přesto dovolilo architektovi udělat tři zatáčky s negativním odklonem, což způsobuje nájezd do zatáček naslepo, který vám zvýší množství adrenalinu v krvi.

Budiž světlo

Nezbytné seznámení s tratí proběhlo za pomocí instruktorů, jimiž byli zkušení závodníci jako Josh Brookes (mistr britských superbiků) nebo Jose Luis Cardoso (účastník závodů Moto GP). Potom už jsme mohli naplno otestovat přilnavost nových pneumatik od Bridgestonu. S velkou zvědavostí jsem čekal na příchod tmy, ale naplno puštěné osvětlení s přibližujícím se soumrakem nedalo skoro znát změnu přirozeného světla.

První zajímavou věc jsem ale zaznamenal hned při nájezdu do další jízdy, když mě překvapil odraz mě samotného v plexiskle hledí mojí vlastní helmy. Byl jsem trochu zaskočený odrazem takhle blízko očí. Díky tak malé vzdálenosti ho ale moc nezaostříte a vzhledem k tomu, že intenzita odrazu taky nebyla naštěstí příliš velká, tak mě to během ostré jízdy po okruhu vůbec nerušilo.

Další leknutí přišlo, když jsem se na výjezdu z některých zatáček řítil proti jednomu z mnoha reflektorů. Kolem mé motorky se zezadu mihnul stín, který rychle motorku oběhl směrem vpřed. To mě v první chvíli zmátlo, protože jsem si myslel, že je těsně za mnou další jezdec. Ve skutečnosti to byl můj vlastní stín způsobený reflektorem, který zrovna svítil z jiného úhlu než ten, co jsem vnímal očima. Po pár průjezdech stejnými místy jsem si ale zvyknul a s matoucími stíny prostě v určitých pasážích počítal.

Intenzita umělého osvětlení byla opravdu vysoká. S viditelností během všech jízd nebyl vůbec žádný problém a to, že je tma, jsem si vždy uvědomil pouze v jednom místě tratě, kde šikana uhýbala pouze o pár metrů z hlavní záře reflektorů. Bylo to spíš takové vtipné zpestření, ale vidět bylo stále dostatečně dobře.

Přilnavost hodná hypersportů

Pneumatiky Bridgestone Battlax Hypersport S21 jsou určeny pro všechny druhy sportovních motocyklů s použitím především na běžné silnice. Japonský výrobce však neskrýval sebevědomí nad svým výrobkem, a tak uspořádal testy na tomto jedinečném okruhu. Nové obutí jsme měli možnost projet na motocyklech mnoha výrobců s různými objemy i charakteristikou motoru. Od čtyřválcových šestistovek přes velké litrové superbiky až po největší, Ducati Panigale 1299.

Nový model S21 by měl mít podle výrobce proti minulému S20 evo větší styčnou plochu a tím pádem lepší přilnavost na suchém povrchu. Další důležitou vlastností, kterou výrobce výrazně vylepšil, je nájezd kilometrů. Ten by měl být větší o téměř čtyřicet procent v porovnání s předchozím modelem. Tuhle vlastnost však během krátkého testu nejsme schopni posoudit. Na přilnavost se však můžeme zaměřit, protože závodní okruh je v tomto ohledu k pneumatikám nemilosrdný.

Přední pneumatika působila velmi jistě v zatáčkách a ani v hlubokých náklonech nedosáhla na žádném z testovaných motocyklů hranice přilnavosti. K zahřátí na provozní teplotu stačilo pouze jedno kolo odjeté v lehkém tempu a ihned poté jsem už mohl naplno projíždět i ty nejostřejší zatáčky. Jediná chvíle, kdy pneumatika dávala najevo, že je určena především na silnici a ne na okruh, byla při velmi ostrém brzdění před zatáčkou. Zde jsem v určitých chvílích cítil, že přesně nevím, co se s předním kolem děje. Intenzita brzdění na závodním okruhu je však o mnoho větší, než s jakou se pneumatika setká na běžné silnici.

Zadní pneumatika dělala vždy maximum toho, co mohla, ale na sílu dvousetkoňových superbiků prostě jen tak něco nezabírá. V nájezdech do zatáček se zadní kolo chová vzorně a pevně vás drží v sedle. Přilnavost v hlubokých náklonech je také velmi dobrá. Na výjezdu ze zatáček se dlouho srdnatě brání velkému přívalu točivého momentu, prokluzovat začne až při hodně ostré jízdě. Drift zadního kola je však hezky čitelný a každý smyk, který jsem na výjezdu zaznamenal, jsem mohl lehce ovládat změnou těžiště nebo dávkováním plynu.

Okruh zvládne bez problémů

Celkově mám z Bridgestonů S21 velmi dobrý pocit. Přední pneumatika doznala velkých změn ve tvaru profilu a umožňuje tak lepší manévrovatelnost při přechodu do zatáček. Větší přilnavá plocha v náklonech je znát a dává pocit jistoty. U zadního kola nemám taky žádné výtky. Na to, že jsou pneumatiky určené především na silnici, vás s přehledem podrží i na okruhu, proto je můžu s klidem doporučit všem nadšencům se sportovními motocykly, kteří mají občas chuť navštívit závodní okruh a vychutnat si svojí obvyklou dávku adrenalinu..

Bridgestone Byttlax Hypersport S21

Pneumatiky určené pro všechny druhy sportovních motocyklů. V porovnání s předchozím modelem S20 evo by mělo být u nového modelu dosaženo lepšího tvaru profilu pneumatik, který umožňuje rychlejší průjezdy zatáčkami a lepší reakce při změně směru jízdy. Použití nových směsí umožňuje lepší přilnavost za suchých podmínek a zásadně prodlouženou životnost pneumatik až o 36 % proti předchozímu modelu.

Vyrábí se celkem v deseti provedeních:

Přední:

  • 110/70ZR17
  • 120/60ZR17
  • 120/70ZR17
  • 130/70ZR16

Zadní:

  • 150/60ZR17
  • 160/60ZR17
  • 180/55ZR17
  • 190/50ZR17
  • 190/55ZR17
  • 200/55ZR17

Yas Marina Circuit Abu Dhabi

Okruh, na kterém se jezdí závody formule 1, se nachází na samostatném ostrově. Ten je však oddělen od pevniny pouze úzkými kanály. Trať je obklopená přístavištěm pro soukromé jachty a přímo na dráze se nachází také luxusní hotel, který tvoří charakteristickou dominantu. Okruh je určen především pro automobilové závody, čemuž nasvědčují široké vyasfaltované bezpečnostní zóny. Trať měří 5,5 kilometru a naleznete zde kromě velmi dlouhých rovinek také hodně prudké zatáčky, do nichž je velmi náročné brzdit. Jako jeden z mála okruhů na světě má umělé osvětlení, které umožňuje bezproblémovou jízdu i v nočních hodinách. Závod formule 1 se zde startuje před západem slunce a dojíždí se v nočních hodinách za umělého osvětlení.

Autor: Kamil Holán

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)