TEST Renault Laguna Coupé 3,0 dCi V6 – Naftová elegance
Automobilek, které dnes vyrábějí kupé střední třídy, není mnoho. A ty, které nabízí třílitrový turbodiesel, spočítáte na prstech jedné ruky. Francouzský Renault ale přesně takový vůz v nabídce má. Jelikož jde v podstatě o špičkovou variantu úzkoprofilového modelu, mělo by být převzetí klíče (v tomto případě spíše karty) k týdennímu testu potěšením. Bylo?
Elegantní francouzská slečinka
Design Laguny Coupé, který si s klasickou Lagunou rozhodně nespletete, rozděluje automobilisty na dvě skupiny. První si myslí, že je nádherná a nad jejími tvary a ladnými křivkami roztouženě sní. Druzí zase oponují, že až tak skvělá není, pořád je to francouzské auto a management Renaultu je vedle, když se do této kategorie aut vůbec pouští… Jistá je aspoň jedna věc: v přistavené bílé barvě Glacier vypadá Laguna velmi dobře a na silnici vzbuzuje opravdu velký zájem. Otáčení našich i cizích krků za tímto vozem nebralo konce.
Profil, který je o 47 mm nižší než v případě liftbacku, je sportovní, aerodynamický a klasicky elegantní zároveň. Přední část Coupé se normální Laguně velmi blíží, rozdíl najdete pouze v jiném nárazníku a nasávacím otvoru. Ale to, co vyniká velmi, to jsou zadní partie této francouzské krásky. V noci, kdy ze zadních futuristicky nízkých světel svítí pouze proužky světelných diod, je na dvoudveřovou Lagunu ještě speciálnější pohled.
Vnitřní kvalita
Bereme za kliku, bezrámová okna sjedou o větší centimetr dolů, otevíráme dveře a usedáme do béžových kožených křesel. Ihned si všimnete kratších sedáků. Jejich délka v podstatě odpovídá standardu střední třídy, ale to nemusí být v tak specifickém voze dostatečné. Zvláště, když BMW, ale třeba i Opel, nabízí jednoduché řešení v podobě nastavitelné délky sedáku. Luxusní, dokonale vyrobená, elektricky seřiditelná sedačka, je i v té nejspodnější poloze stále výše, než by u vozu s naočkovaným sportovním image měla být. Volant se teleskopicky vysunuje celkem málo, a tak posaz za volantem hodnotíme pouze jako průměrný, málo sportovní, ale zřejmě dobře vyhovující starším řidičům, které asi podobný vůz reálně osloví.
Dozadu se v relativní pohodě usadí dva dospělí cestující – pokud to tedy nebudou členové basketbalového týmu. Nejméně místa nebudou mít nad hlavou, ale paradoxně v oblasti kolen, která si důvěrně tykají se zadní částí předních sedadel. A také jejich nárty budou v nejnižší poloze předních sedadel dosti utlačované.
Přístrojová deska je jedním slovem skvělá – jednolitá, pohledná a zároveň i kvalitně zpracovaná, jen málo přitom vadí její příbuznost s obyčejnějšími a výrazně levnějšími Lagunami. Vše najdete tam, kde to čekáte. Volant a jeho mohutný věnec padne do ruky velmi dobře. Vůbec celý interiér je opravdu povedený, útulný a luxusně působící. Ihned se v něm cítíte jako doma. Jen ta extravagantní bezrámová okna v předních dveřích nejsou ani v roce 2009 prosta nedokonalostí v utěsnění aerodynamických svistů při dálničních rychlostech. Škoda.
Nové šestikomorové srdce
Pod kapotou, která by si mimochodem jistě zasloužila plynovou vzpěru, tepal nový motor s označením V9X – přeplňovaný diesel dCi V6 o objemu 2993 cm3. Agregát disponuje 173 kW (235 k) při 3750 min-1 ale hlavně 450 Nm již při 1500 min-1. Točivý moment však u své maximální hodnoty setrvává až do 3500 min-1 a kdykoliv si v tomto rozmezí zamanete, je Laguna připravena pružně vystřelit směrem vpřed. Stovku zvládne za 7,3 sekundy a z 80 na 120 km/hod vás urychlí za krásných 6,1 s.
Maximální výkon motor podává při 3750 min-1 a ze zkušenosti potvrzujeme, že vytáčet jej za tuto hranici nemá smysl. Automatická převodovka bohužel ctí spíše točivé hodnoty v podobě výkonu, když nechává motor hnát až do červeného pole v 4500 min-1. Po přeřazení otáčky spadnou někam za 3 tisíce a motor pořádně zabere, tady cítíte medvědí sílu jinak kultivovaného motoru. Vytáčení do vyšších sfér možná není úplně zbytečné, zkušený turbodieselový kovboj by ale řadil trochu jinak.
Pokud k francouzskému kupé přistupujete jako k pohodlnému GT a dopravnímu prostředku na dlouhé vzdálenosti, odvděčí se vám mistrovskými rozjezdy, plynulým řazením a hebkostí v přenosu síly na kola.
Ještě se ale vraťme k pohonné jednotce. Renault ve svých materiálech tvrdí, že je to špička ve své kategorii. Výkony i maxima točivých momentů umí německá konkurence lépe, Renaultův třílitrový agregát ale překvapuje utlumením. Po nastartování se ozve typickým šestiválcovým brukotem, když ale nestojíte motoru na krku těsně před omezovačem, vůbec o něm při proplouvání krajinou nevíte.
Výhodou proti benzinovému šestiválcovému kolegovi 3,5 V6 je spotřeba. Při dálničním tempu 130 km/h, které toto auto samozřejmě zvládá s přehledem, motor točí 2250 min-1. Ke spokojenosti mu stačí necelých osm litrů paliva. Ještě o litr méně potřebuje při ustálené stokilometrové rychlosti. Ve městě je to horší, ale ani 10,7 l/100 km vás nezruinuje.
Mrštnost na druhou
Podvozek s natáčecí zadní nápravou 4Control, který vyvinuli technici z Renault Sport, si odnesl pochvalu při svezení s Lagunou GT i v prvním testu Coupé. Nyní nezbývá než navázat ve stejném tónu. I při velmi mírném pootočení volantem auto ihned zatáčí, žádné prodlevy nebo zpoždění jednoduše neexistují. Z Laguny se stává velmi obratné a hbité kupé, se kterým se budete mrštně pohybovat i v městských uličkách. Jen při plné akceleraci musíte pevně držet volant a nehnout s ním ani o píď – jinak se vám bude zdát, že záď auta tancuje pod sedačkou. Ale je to jen o cviku…Věříme, že newtonmetry na předních kolech se naučíte zvládat celkem rychle.
Sporťák nebo gé-téčko?
Je vidět, že Francouzi mají eleganci a ladné křivky v krvi. Nemusíte s námi souhlasit, ale design Laguny Coupé se povedl. Stále dokola nás o tom přesvědčují otáčející se hlavy kolemj(e)doucích. Naftový agregát pod kapotou je plný síly, převodovka využívá jeho pružnosti a zbytečně neřadí. Při běžném ježdění vám z nádrže zmizí každých sto kilometrů mezi osmi a devíti litry nafty.
A Laguna Coupé s velkým turbodieselem jako sportovec? Na to má jeden koncepční problém (hnanou špatnou nápravu), motor, který miluje hlavně nízké otáčky a pomalou převodovku.
Renault za Lagunu Coupé 3,0 dCi v nejvyšší výbavě Initiale žádá 959.900,- Kč, což je na první pohled mnoho. Uvážíme-li, že hlavním konkurentem je nesmyslně oceněný Peugeot 407 Coupé 2,7 HDi (1,25 milionu Kč), nemá fanoušek naftových šestiválců o čem přemýšlet. Vlastně má. Měl by si rozmyslet, zda opravdu potřebuje tankovat naftu. Benzinový šestiválec z Nissanu vyjde o 60 tisíc levněji a to už vydá na pěkných pár set litrů benzinu…
První cena vozu | 789.900,-Kč (GT 2,0T 150 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 959.900,-Kč (Initiale 3,0 dCi V6 173 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 959.900,-Kč (Initiale 3,0 dCi V6 173 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 971.400,-Kč (Initiale 3,0 dCi V6 173 kW) |
Plusy:
- utlumení motoru
- strmé řízení
- natáčecí zadní náprava
- čtyřmístný interiér
- kvalitní palubní deska
- sklopná zadní sedadla
- dostatečně objemný kufr
- bohatá výbava
Mínusy:
- vysoký posaz za volantem
- malý rozsah nastavení volantu
- váhavá a pomalá automatická převodovka
- kratší sedáky
- absence komfortního blikání směrovek