Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vláda patrně odmítne návrh, aby se z přetáčení tachometrů stal trestný čin

redakce AUTO.CZ
Diskuze (82)
Podle návrhu vládního stanoviska má novela z dílen ČSSD různé formální vady.

Vláda vydá patrně nesouhlasné stanovisko k novele poslanců opoziční ČSSD, podle které by se stalo přetáčení tachometrů trestným činem. Autoři poukazují na to, že kupujícím takových vozů vznikají značné škody. Neznají navíc skutečné opotřebení automobilů, které může způsobit nehodu. Podle návrhu stanoviska kabinetu je ale novela trestního zákoníku nekoncepční. Ministři ji projednají ve středu.

Návrh stanoviska poukazuje na různé formální vady předlohy, které mohou vést až k absurdním situacím. Například za zvlášť závažný zločin až s desetiletou sazbou vězení by se považovalo obstarání počítačového programu, který umožňuje zásah do tachometru, s úmyslem umožnit nebo usnadnit vlastizradu, uvádí se v něm.

Ministerstvo dopravy nyní podle návrhu stanoviska chystá novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v němž by mělo být pozměňování stavu počítače ujeté vzdálenosti výslovně zakázáno. Porušení ustanovení by bylo správním deliktem.

ČSSD navrhuje za přetáčení tachometrů až 10 let

Předkladatelé s poukazem na údaje specializované firmy tvrdí, že takzvaně stočený tachometr má třetina až polovina zhruba ze 400.000 ojetých vozů, které se v Česku ročně prodají. Neoprávněný zisk z jejich prodeje činí prý asi čtyři miliardy korun. "Kupci přicházejí o desetitisíce korun a navíc jsou vystaveni riziku technické závady, někdy i nehody vozu," píše se v důvodové zprávě.

Stanovisko vlády je pro zákonodárce doporučující. O novele z dílny ČSSD rozhodne parlament.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (82)
1. 3. 2012 15:50
Re: Mila vlado - od mojeho majetku pracky pryc!!
Ta naivita byla narážka na: "proč by si člověk v demokratickým státě sám měl hlídat jestli ho nechce někdo okrást?" Ono to totiž moc dobře nejde udělat, aby tě stát skutečně ochránil. Ochrana a svoboda jdou přímo proti sobě. Od státu člověk může očekávat třeba vymahatelnost práva. Osobně bych byl za ten registr, protože si myslím, že jeho přínos je větší než daň za něj.

Problém je v lidech. Z dlouhodobého hlediska tohle můžeme vyřešit jen důslednou výchovou našich dětí.
29. 2. 2012 23:51
Re: ha
... projedu, prohlídnu a vím vše :-), tak to je opravdu hodně amatérská iluze, u 3-4 leté ojetiny nepoznáš nic, auto se nemusí rozpadat jen místo 75.000 km má najeto 175.000 km, u 15-ti letého auta možná jo (ale moc jistý bych si tím nebyl)
29. 2. 2012 22:48
Re: Mila vlado - od mojeho majetku pracky pryc!!
Vesměs souhlas..až tedy na třetí odstavec..nevím v čem přesně mám být naivní..sám sem psal o ostražitosti....
A k prvnímu odstavci...pokud určitá uprava v zákoně existuje a přesto to vypadá tak jak to vypadá, pak by měl být zákon přísnější, protože potenciální trest zřejmě nepůsobí protektivně tak jak je nastaven
29. 2. 2012 22:41
Re: Mila vlado - od mojeho majetku pracky pryc!!
Plácáš nesmysly, nikdo o žádný kompenzaci nemluvil a myslet si že se nějak dohodneš s bazarníkem je až neuvěřielně naivní, tečka.
29. 2. 2012 19:25
Re: Mila vlado - od mojeho majetku pracky pryc!!
Hlavně narážím na dvě věci. Jedna, jak jsi pochopil, že počet ujetých kilometrů není tím dominantním faktorem. Pokud znáš pravdivou hodnotu, určitě napoví a bude tě zajímat - fakticky ti jen napovídá, v jakém nejlepším stavu může auto být, jaké tě zhruba čekají servisní zásahy v blízké době atd. Druhá je velká obtížnost něco takového vůbec prokázat. Jak jsi napsal, jde o podvod a na to máme zákony již dnes. Problém je v tom to dokázat. Celoevropský centrální registr celkem efektivně řeší bazary.

V rámci této diskuze jen souhlasím s tím, že (kromě záruky) by nemělo záležet na tom, jestli někdo manipuluje s počítadlem. Pokud při prodeji uvedeš skutečný počet ujetých kilometrů (to je to důležité), tak nikoho nepodvádíš. (A pokud se protistrana nezeptá, tak také nikoho nepodvádíš - nic netvrdíš. Dalo by se debatovat, jestli je morální neupozornit na takový fakt.) Tady se právě ukazuje, jak je tahle hodnota jen velmi těžko ověřitelná. Pokud by počet ujetých kilometrů byl tak dominantním faktorem určujícím stav vozidla (a jeho hodnotu), tak bez problému získáš slušný odhad.

V tomhle působíš trochu naivně. Každý tě chce okrást. (To je samozřejmě hyperbola.) Určitě se čestné výjimky najdou, ale je naivní si myslet, že takhle to normálně chodí. Neustále musíš být ostražitý. Firmy tohle celkem chápou, ale lidé mají problém si na tenhle princip zvyknout. Nesmíš nikomu věřit. Všechno si musíš prověřit a nechat doložit. Jinak tě někdo jednoho dne okrade. Tahle drobná změna na tom nic nemění. Klidně ať za podvody sekají ruce. Nic to nezmění na tom, že dokázat stáčení jde velmi těžko. A že meritum věci je podvod, nikoli hraní si s palubním přístrojem.