Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vozový park v ČR zestárl: průměrné vozidlo je v provozu 13,8 roku

Ondřej Láník
Diskuze (26)
V České republice bylo k 31.12.2006 registrováno celkem 4 108 610 osobních automobilů, jejichž průměrný věk se blíží 14 rokům (=13,87 roku) a v poslední době se každým rokem mírně zvyšuje.

Za uplynulých 12 let nedošlo v podstatě k žádnému výraznému posunu v průměrném stáří osobních automobilů, přičemž se však počet registrovaných osobních automobilů zvýšil téměř o 1 milion kusů (o 995 134 ks – z 3 113 476 ks v roce 1995 na výše uvedených 4 108 610 ks v roce 2006). Za stejné období bylo přitom poprvé zaregistrováno 3 029 123 osobních automobilů, z toho 1 712 575 nových a 1 316 548 ks ojetých z dovozu. Z toho vyplývá, že došlo k „obměně“ vozového parku téměř ze 70 %, avšak bez pozitivního vlivu na průměrný věk vozového parku a tím i na životní prostředí a bezpečnost provozu.

Od poloviny loňského roku neustále narůstá dovoz ojetých vozidel, přičemž největší část tohoto růstu tvoří vozidla ve věku cca 14 let, tedy nad stávajícím průměrem. To podle Sdružení dovozců automobilů potvrzují mimo jiné i údaje Bavorského zemského úřadu pro životní prostředí ze kterých vyplývá, že v Německu do systému likvidace vozidel po ukončení provozu nevstupují v největší míře vozidla ve věku mezi 11 až 16 roky (tato vozidla jsou v největší míře exportována).

V ekonomicky a společensky vyspělých zemích Evropy se ročně novými vozidly obnovuje 8 – 10 % vozového parku (registrovaných vozidel). Při takto nastavené obměně dochází k průběžnému zlepšování vlivu na životní prostředí provozem automobilů i ke snižování důsledků dopravních nehod na zdraví účastníků silničního provozu.

V České republice je podle SDA obměna vozového parku osobních automobilů naprosto nedostatečná a v roce 2006 činila jen 3,13 %. I když přihlédneme k deformaci českého trhu osobních automobilů danou růstem prodejů lehkých užitkových vozidel (LUV kat. N1), dosahuje míra obnovy pouze 4,06 %, tedy jen polovinu evropsky žádoucího stavu. Trend uplynulých let přitom není vůbec příznivý a první registrace ojetých automobilů z dovozu tvoří již od roku 2005 více než 50 % celkových nových registrací a tento nepoměr se každým rokem zvyšuje (za leden až květen 2007 to bylo již 62,2 %, kdežto v roce 2003 to bylo „jen“ 44,5 %).

Ondřej Láník
Diskuze (26)
11. 7. 2007 21:56
Re: Statistika
tak nějak :-)
10. 7. 2007 18:49
Re: Statistika
Mám pocit, že si západní evropu moc idealizuješ. Životní úroveň je tam o poznání vyšší, vozový park lepší... ovšem kromě německa kde domácí značky BMW, MB stojí na každém rohu 10x to není o moc jiné. Nezapomeň, že v době vzniku těchto aut bylo u nás nedlouho po revoluci a každý si zde nadšeně leštil Favorita s vyhlídkou, že jednou si koupí vysněné Vento. (pro příklad) U nás se jich prodali možná desetitisíce, zatímco v Evropě jich jezdily miliony a miliony... a nevěř, že všechny dnes stojí v českých autobazarech. A na závěr naopak věř, že zakrýt značky, tak nevíš jestli se procházíš v ulicích Prahy, Berlina nebo Amsterdamu.
10. 7. 2007 18:38
Re: Statistika
Nic ve zlém, ale dostačující není. V době kdy se dá koupit stará, Escort, Fiesta, R19 atd atd za pár korun u mě tedy postradají podobné totalitní exepláře smysl. Chápu to pouze v případě, že člověk opravdu nemá ani korunu a tak koupí 120ku za pár stovek. Bohužel při přihlédnutí na spotřebu, "komfort", bezpečí, obratnost a kvalitu vozu nevidím nějakou výhodu ani zde ;-\
Avatar - Ricardo
10. 7. 2007 11:23
Re: Statistika
Ano, to je pravda. Na druhou stranu v podstatě musí teoreticky na jedno nové auto připadat jedno z roku 1981, takže je to věc průměru ale taky skutečného složení těch aut... ;-\
10. 7. 2007 10:19
Statistika
I když je průměrné stáří 13-14 let celkem vysoké, nemůže být řeč o tom, že se za posledních 12 let nic nezměnilo. Nevidím nic špatného na tom, když jsou běžně v provozu Venta a Astry z roku 1993, zatímco před 12 lety se zde mohly pohybovat tak maximálně Žigulíky, Traboše a 120ky assembled family (1981-1982), které ve své době zaostávaly se vším za vším. Pokud se dnes člověk letmo podívá ve městě do ulice, nevidí většího rozdílu oproti jiné (západo)evropské zemi. Bohužel na vesnicích je to horší, tam si lidé své 105ky na zahradách střádají.