Wakan Road a Racing: nový roadster-bike s motorem V-Twin (představení)
Naháč Wakan vznikl v malém městečku kousek od Montpellier. Jeho duchovním otcem je Joel Domergue, který chtěl od prvopočátku postavit sportovní roadster. Inspiraci měl v sporťáku AC Cobra, kde bylo spojení důležitých faktorů: velkoobjemový motor v lehkém šasi.
Je jasné, že přijít teď na trh s něčím zajímavým je více než těžké, ale Wakan nás zaujal na první pohled. Domergue skládal motocykl sám a svět se o tomto roadsteru dozvěděl až po jeho dokončení. Požadavek na úspěch v dnešní tvrdé konkurenci je jasný: přijít s něčím zajímavým, neotřelým; mít precizní zpracování; vzduchem chlazený naháč s motorem do V; nízko položené těžiště pro snadnou ovladatelnost a maximální suchá hmotnost do 180 kg.
Co si konstruktér zadal, to také splnil a výsledek můžete posoudit sami. Vpředu je klasický kulatý světlomet a silná obrácená vidlice Ceriani, jejíž horní nastavovací šrouby jsou vypadají jak ďáblovy růžky. Místo klasické nádrže zaujímá airbox s elegantním nasáváním včetně klapek. Samotnou nádrž o objemu 13 l najdete pod sedlem. Na palubce je jeden velký digitální displej.
Pod lehkým páteřovým rámem je velký vidlicový dvouválec od firmy S&S o objemu 1 640 cm3 (100 kubických palců). Agregát s dvojicí ventilů na válec, rozvodem OHC a karburátorem Keihin disponuje výkonem 85 kW (115 k) v 6 250 ot/min a maximální točivý je výborných 156 Nm. Díky mamutímu krouťáku pojede roadster pěkně od spodu.
Síla V-Twinu se na zadní kolo přenáší přes pětistupňovou převodovku a řetěz. Krotit tuhle bestii má za úkol kotouč o průměru 340 mm s šestipístkovým třmenem vpředu a menším kotoučem vzadu. Sportovní verze Racing by měla být ještě o něco málo lehčí než silniční Road, který má suchou hmotnost 177 kg. Obě verze jsou velmi kompaktní, rozvor je pouhých 1 337 mm a výška sedla je 790 mm.
Pro zájemce: letos na podzim by měla být připravena první série čítající 15 motocyklů, kus za cenu 28 tis. eur (přes 800 tis. korun). V dalších letech by se měla sériová produkce rozběhnout naplno. Z konkurentů mě napadá monstrózní Yamaha MT-01, Harley-Davidson V-Rod nebo současný prototyp XR1200, ale Wakan bude ještě řadu let raritka, kterou jen tak neuvidíte.
Tip: Video najdete na oficiálních stránkách společnosti Wakan Motorcycles.
Technické údaje | Wakan 1640 Road |
Rozvor / výška sedla | 1 337 mm / 790 mm |
Motor, objem | 4dobý, 2válec do V, 1 640 cm3 |
Vrtání x zdvih | 101,6 x 101,6 mm |
Kompresní poměr | 10,3:1 |
Počet ventilů / chlazení | 4 / vzduch |
Výkon | 85 kW (115 k) / 6 250 ot. |
Točivý moment | 156 Nm / 4 250 ot. |
Převod / převodovka | řetěz / 5stupňová |
Kola (vpředu/vzadu) | 17palcová, litá |
Brzdy vpředu | 1x kotouč 340 mm, 6pístek |
Brzdy vzadu | 1x kotouč 220 mm, 2pístek |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 46 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič |
Nádrž | 13 l |
Suchá hmotnost | 177 kg |
Poměr (koně na tunu) | 650 |
Cena | cca 28 000 eur (800 000 Kč) |