Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 let systému ESP Bosch

Ondřej Láník
Diskuze (40)
Elektronický systém jízdní stability ESP slaví desáté narozeniny. Zařízení, které může snížit počet dopravních nehod způsobených řidičem až o 50 procent, má ve výbavě v současné době přibližně 64 % v Německu vyrobených vozidel.

Před deseti lety uvedla firma Bosch jako první na trh sériově vyráběný elektronický stabilizační program (ESP). Tento aktivní bezpečnostní systém, kterým byly zpočátku vybaveny výhradně osobní automobily vyšších tříd, se mezitím v Německu dostal do všech nově vyráběných vozidel, až po třídu kompaktních vozidel. Systém pomáhá řidiči udržet v kritických situacích požadovanou jízdní stopu. „Díky ESP se v posledních deseti letech výrazně zvýšila bezpečnost silničního provozu “, tvrdí Wolfgang Drees, člen vedení společnosti Robert Bosch GmbH, odpovědný za oblast podvozkových systémů. „Několik vědeckých studií zatím jednoznačně prokázalo, že díky podpoře těchto bezpečnostních systémů se počet dopravních nehod, při kterých řidiči bez vlivu dalších účastníků silničního provozu ztratí kontrolu nad vozidlem, sníží až o 50 procent".

Prvořadým cílem Evropské komise pro evropskou dopravní politiku je snížit počet obětí dopravních nehod během deseti let do roku 2010 na polovinu. Iniciativa EU eSafety, zřízená za tímto účelem, vidí v použití aktivních bezpečnostních systémů jako ESP rozhodující způsob, jak tohoto cíle dosáhnout. Dalším opatřením je Evropská charta pro bezpečnost silničního provozu, která by s heslem „Zachraňme 25 000 životů“ chtěla do potřebného úsilí zahrnout podniky, svazy a jiná seskupení. Firma Bosch podepsala tuto Chartu jako jeden z prvních podniků v dubnu minulého roku. Erkki Liikanen, do roku 2004 člen Evropské Komise, kromě toho vyhlásil rok 2005 rokem ESP. Evropský komisař pro dopravu a místopředseda Evropské komise, Jacques Barrot, a další významní reprezentanti EU při své návštěvě stánku Bosch na mezinárodní automobilové výstavě Motorshow v Bruselu dne 17. ledna 2005 znovu potvrdili přínos systému. V Německu převzal patronát nad akcí „2005 – rok ESP“ spolkový ministr pro dopravu, výstavbu a bydlení, Dr. Manfred Stolpe.

Průzkumy trhu, které nechala provést firma Bosch v Německu, Francii, Španělsku, Itálii a Velké Británii ukázaly, že aktivní bezpečnostní systémy zná jen velmi málo řidičů. Proto si dala firma Bosch za úkol důrazněji vysvětlovat veřejnosti přednosti elektronického stabilizačního programu u motorových vozidel a tak v krátké době dosáhnout jejich rozšíření. Pro obchodníky s automobily připravila firma Bosch program školení ESPerience. Jeho cílem je ve spolupráci s výrobci motorových vozidel ukázat prodejcům aut význam ESP a umožnit jim tento systém "zažít" při zkušebních jízdách.

Stále více vozidel má ESP ve výbavě

Vybavenost je v jednotlivých zemích velmi rozdílná. Podle předběžných výpočtů bylo v roce 2004 v Německu vybaveno systémem ESP již asi 64 procent všech nově vyrobených vozů, ve Francii mělo nový systém zabudováno asi 39 procent nových osobních automobilů. Pro Evropu celkem je podíl v tomto období asi 36 procent. V Japonsku a Severní Americe je míra vybavení zatím nižší: ve Spojených státech asi 10 procent a v Japonsku ještě méně. Pro USA se ale rýsuje v následujících letech výrazný nárůst.Tři největší výrobci automobilů v USA, General Motors, Ford a Chrysler, již vyhlásily, že většina jejich vozů Sports Utility Vehicles (SUV) bude bezpečnostními systémy sériově vybavena nejpozději do roku 2006.

Vše začalo vylepšením ABS

Již v roce 1983 se ve firmě Bosch začalo uvažovat o vylepšení stability vozidla při plném brždění optimálním seřízením ABS. Tento nápad dostával v následujících letech stále konkrétnější obrysy, a v roce 1987 došlo k přihlášení příslušného základního patentu. V letech 1990/1991 rozšířili inženýři funkci systému na všechny ostatní jízdní stavy. V roce 1991 byla zahájena spolupráce s DaimlerChrysler, kde se již podobné úvahy také vyskytly. Proto bylo v roce 1992 zřízeno společné projektové centrum – v této době novinka. Již za dva a půl roku bylo dosaženo stavu, který umožňoval zahájení sériové výroby, a v březnu 1995 se ESP začalo vyrábět.

V minulých letech byl tento bezpečnostní systém vyznamenán mnoha významnými cenami. Například již v roce 1995 obdržel ESP cenu „Henry Ford II distinguished award for excellence in automotive engineering“od Society of Automotive Engineering (SAE), nebo v roce 1999 cenu „Porsche“ Vídeňské Univerzity. Ve Velké Británii získal systém v roce 2004 cenu „Prince Michael International Road Safety Award for Driver and Passenger Safety” za pozitivní vliv na bezpečnost silničního provozu.

Prospěšnost systému ESP byla prokázána mnohokrát

Do jaké míry ESP skutečně zvyšuje bezpečnost jízdy, ukázalo dosud mnoho průzkumů a studií. Tak například DaimlerChrysler prokázal v roce 2004, že od zavedení sériového ESP do všech osobních vozů Mercedes poklesl jejich podíl na celkovém počtu "nehod způsobených řidičem" v Německu asi o 42 procent. Nehody způsobené řidičem jsou dopravní nehody, při které řidič bez ovlivnění jinými účastníky silničního provozu ztratí kontrolu nad vozidlem. Toyota došla po vyhodnocení přibližně jednoho miliónu dopravních nehod, při kterých došlo ke zranění osob, k výsledku, že sériové zavedení systému ESP by mohlo počet těžkých nehod způsobených řidičem zredukovat dokonce na polovinu. Studie institucí jako americký vládní úřad "National Highway Traffic Safety Administration" (NHTSA) tyto výsledky potvrzují: u osobních vozidel v USA, které byly v období mezi roky 1997 a 2002 sériově vybaveny ESP, je počet nehod způsobených řidičem v průměru o 35 procent nižší než u srovnatelné skupiny stejných modelů vozidel před zavedením ESP. Počet nehod způsobených řidičem se smrtelnými následky se snížil o 30 procent. Ve třídách vozů SUV (Sports Utility Vehicle) poklesl počet nehod způsobených řidičem podle studie dokonce o 67 procent, počet smrtelných nehod o 63 procent.

Vylepšení konstrukce a rozšíření funkcí

Důvodem úspěchu byla přesvědčivá funkce a znatelné zlepšení bezpečnosti. V následujících letech se podařilo firmě Bosch také zdokonalit konstrukci systémů. V roce 1998 byla zavedena generace 5.7, a v roce 2002 generace 8. Ve srovnání s prvním systémem poklesla hmotnost o téměř 60 procent z 5,6 kilogramu na 2,3 kilogramy, což snižuje spotřebu pohonných hmot.

K systému ESP přibývá kromě "regulace vozidla", který působí proti smyku, také antiblokovací systém a regulace prokluzu. Tyto tři základní funkce byly v roce 1999 doplněny o funkce zvyšující komfort a bezpečnost. Tehdy byla v SUV zahájena funkce „Hill Descent Control“, která při prudkém stoupání udržuje konstantní rychlost. Pak se přidružilo mnoho dalších funkcí: Funkce „Roll Over Mitigation“ snižuje nebezpečí převrácení, „Trailer Sway Control“ redukuje výkyvy těžkých přívěsů osobních vozů, a „Load Adaptive Control“ rozpozná u lehkých užitkových vozidel skutečnou hmotnost vozidla a odpovídajícím způsobem upraví zásahy systému ESP. Větší komfort nabízejí „Hill Hold“, pomocník při vyjíždění prudkých svahů, a „Traffic Jam Assist“. Jestliže řidič vozidla s automatickou převodovkou sundá nohu z plynu, brzdný systém zpomalí pozvolna.

Do budoucna chce firma Bosch tento elektronický stabilizační systém doplnit o další funkce. Hlavní důraz přitom leží na propojení s pasivními bezpečnostními systémy a podpůrnými asistenčními systémy pro řidiče. Tyto aktivity sloučila firma Bosch v programu CAPS (Combined Active and Passive Safety Systems). Kromě toho Bosch vyvíjí odstupňovanou paletu výrobků založených na ESP, do kterých lze výhodně integrovat funkce různého rozsahu. První konfigurace ESP plus bude sériově zavedena v první polovině roku 2005, další, ještě mnohem rozsáhlejší vývojový stupeň, elektrohydraulická brzda EHB3, v roce 2006.

Ondřej Láník
Diskuze (40)
21. 2. 2005 22:41
Re: Ojeté vozy
Golfy miluju, to tady ví každej. Já bych tu čtyřku dojel klídně bes ESP a jezdil bych tak, jako že ho mám a že jsem se vsadil, že budu jezdit s vypnutým. To jsem zas napsal pěknou blbost
21. 2. 2005 18:51
Re: NAHOŘE BEZ?
Jo, máš pravdu. Někde jsem tu už psal, že každej pořadnej bejk, at sedí v Saabu Aero nebo ve Fabii si stejně připadá jako v Porsche Carrera. Tak proto je zapotřebí tech elektronickejch pomocníků. Mimochodem, já dlouho brzdil tak, že jsem pravým kotníkem na sněhu kmital nad brzdou, takovej malej abs amatér. A dneska se bojím, že kdyby to na mně přišlo, tak na to stjně nehamtnu. Síla zvyku.