reklama


10 let systému ESP Bosch

10 let systému ESP Bosch

 

Elektronický systém jízdní stability ESP slaví desáté narozeniny. Zařízení, které může snížit počet dopravních nehod způsobených řidičem až o 50 procent, má ve výbavě v současné době přibližně 64 % v Německu vyrobených vozidel.

Před deseti lety uvedla firma Bosch jako první na trh sériově vyráběný elektronický stabilizační program (ESP). Tento aktivní bezpečnostní systém, kterým byly zpočátku vybaveny výhradně osobní automobily vyšších tříd, se mezitím v Německu dostal do všech nově vyráběných vozidel, až po třídu kompaktních vozidel. Systém pomáhá řidiči udržet v kritických situacích požadovanou jízdní stopu. „Díky ESP se v posledních deseti letech výrazně zvýšila bezpečnost silničního provozu “, tvrdí Wolfgang Drees, člen vedení společnosti Robert Bosch GmbH, odpovědný za oblast podvozkových systémů. „Několik vědeckých studií zatím jednoznačně prokázalo, že díky podpoře těchto bezpečnostních systémů se počet dopravních nehod, při kterých řidiči bez vlivu dalších účastníků silničního provozu ztratí kontrolu nad vozidlem, sníží až o 50 procent".

Prvořadým cílem Evropské komise pro evropskou dopravní politiku je snížit počet obětí dopravních nehod během deseti let do roku 2010 na polovinu. Iniciativa EU eSafety, zřízená za tímto účelem, vidí v použití aktivních bezpečnostních systémů jako ESP rozhodující způsob, jak tohoto cíle dosáhnout. Dalším opatřením je Evropská charta pro bezpečnost silničního provozu, která by s heslem „Zachraňme 25 000 životů“ chtěla do potřebného úsilí zahrnout podniky, svazy a jiná seskupení. Firma Bosch podepsala tuto Chartu jako jeden z prvních podniků v dubnu minulého roku. Erkki Liikanen, do roku 2004 člen Evropské Komise, kromě toho vyhlásil rok 2005 rokem ESP. Evropský komisař pro dopravu a místopředseda Evropské komise, Jacques Barrot, a další významní reprezentanti EU při své návštěvě stánku Bosch na mezinárodní automobilové výstavě Motorshow v Bruselu dne 17. ledna 2005 znovu potvrdili přínos systému. V Německu převzal patronát nad akcí „2005 – rok ESP“ spolkový ministr pro dopravu, výstavbu a bydlení, Dr. Manfred Stolpe.

Průzkumy trhu, které nechala provést firma Bosch v Německu, Francii, Španělsku, Itálii a Velké Británii ukázaly, že aktivní bezpečnostní systémy zná jen velmi málo řidičů. Proto si dala firma Bosch za úkol důrazněji vysvětlovat veřejnosti přednosti elektronického stabilizačního programu u motorových vozidel a tak v krátké době dosáhnout jejich rozšíření. Pro obchodníky s automobily připravila firma Bosch program školení ESPerience. Jeho cílem je ve spolupráci s výrobci motorových vozidel ukázat prodejcům aut význam ESP a umožnit jim tento systém "zažít" při zkušebních jízdách.

Stále více vozidel má ESP ve výbavě

Vybavenost je v jednotlivých zemích velmi rozdílná. Podle předběžných výpočtů bylo v roce 2004 v Německu vybaveno systémem ESP již asi 64 procent všech nově vyrobených vozů, ve Francii mělo nový systém zabudováno asi 39 procent nových osobních automobilů. Pro Evropu celkem je podíl v tomto období asi 36 procent. V Japonsku a Severní Americe je míra vybavení zatím nižší: ve Spojených státech asi 10 procent a v Japonsku ještě méně. Pro USA se ale rýsuje v následujících letech výrazný nárůst.Tři největší výrobci automobilů v USA, General Motors, Ford a Chrysler, již vyhlásily, že většina jejich vozů Sports Utility Vehicles (SUV) bude bezpečnostními systémy sériově vybavena nejpozději do roku 2006.

Vše začalo vylepšením ABS

Již v roce 1983 se ve firmě Bosch začalo uvažovat o vylepšení stability vozidla při plném brždění optimálním seřízením ABS. Tento nápad dostával v následujících letech stále konkrétnější obrysy, a v roce 1987 došlo k přihlášení příslušného základního patentu. V letech 1990/1991 rozšířili inženýři funkci systému na všechny ostatní jízdní stavy. V roce 1991 byla zahájena spolupráce s DaimlerChrysler, kde se již podobné úvahy také vyskytly. Proto bylo v roce 1992 zřízeno společné projektové centrum – v této době novinka. Již za dva a půl roku bylo dosaženo stavu, který umožňoval zahájení sériové výroby, a v březnu 1995 se ESP začalo vyrábět.

V minulých letech byl tento bezpečnostní systém vyznamenán mnoha významnými cenami. Například již v roce 1995 obdržel ESP cenu „Henry Ford II distinguished award for excellence in automotive engineering“od Society of Automotive Engineering (SAE), nebo v roce 1999 cenu „Porsche“ Vídeňské Univerzity. Ve Velké Británii získal systém v roce 2004 cenu „Prince Michael International Road Safety Award for Driver and Passenger Safety” za pozitivní vliv na bezpečnost silničního provozu.

Prospěšnost systému ESP byla prokázána mnohokrát

Do jaké míry ESP skutečně zvyšuje bezpečnost jízdy, ukázalo dosud mnoho průzkumů a studií. Tak například DaimlerChrysler prokázal v roce 2004, že od zavedení sériového ESP do všech osobních vozů Mercedes poklesl jejich podíl na celkovém počtu "nehod způsobených řidičem" v Německu asi o 42 procent. Nehody způsobené řidičem jsou dopravní nehody, při které řidič bez ovlivnění jinými účastníky silničního provozu ztratí kontrolu nad vozidlem. Toyota došla po vyhodnocení přibližně jednoho miliónu dopravních nehod, při kterých došlo ke zranění osob, k výsledku, že sériové zavedení systému ESP by mohlo počet těžkých nehod způsobených řidičem zredukovat dokonce na polovinu. Studie institucí jako americký vládní úřad "National Highway Traffic Safety Administration" (NHTSA) tyto výsledky potvrzují: u osobních vozidel v USA, které byly v období mezi roky 1997 a 2002 sériově vybaveny ESP, je počet nehod způsobených řidičem v průměru o 35 procent nižší než u srovnatelné skupiny stejných modelů vozidel před zavedením ESP. Počet nehod způsobených řidičem se smrtelnými následky se snížil o 30 procent. Ve třídách vozů SUV (Sports Utility Vehicle) poklesl počet nehod způsobených řidičem podle studie dokonce o 67 procent, počet smrtelných nehod o 63 procent.

Vylepšení konstrukce a rozšíření funkcí

Důvodem úspěchu byla přesvědčivá funkce a znatelné zlepšení bezpečnosti. V následujících letech se podařilo firmě Bosch také zdokonalit konstrukci systémů. V roce 1998 byla zavedena generace 5.7, a v roce 2002 generace 8. Ve srovnání s prvním systémem poklesla hmotnost o téměř 60 procent z 5,6 kilogramu na 2,3 kilogramy, což snižuje spotřebu pohonných hmot.

K systému ESP přibývá kromě "regulace vozidla", který působí proti smyku, také antiblokovací systém a regulace prokluzu. Tyto tři základní funkce byly v roce 1999 doplněny o funkce zvyšující komfort a bezpečnost. Tehdy byla v SUV zahájena funkce „Hill Descent Control“, která při prudkém stoupání udržuje konstantní rychlost. Pak se přidružilo mnoho dalších funkcí: Funkce „Roll Over Mitigation“ snižuje nebezpečí převrácení, „Trailer Sway Control“ redukuje výkyvy těžkých přívěsů osobních vozů, a „Load Adaptive Control“ rozpozná u lehkých užitkových vozidel skutečnou hmotnost vozidla a odpovídajícím způsobem upraví zásahy systému ESP. Větší komfort nabízejí „Hill Hold“, pomocník při vyjíždění prudkých svahů, a „Traffic Jam Assist“. Jestliže řidič vozidla s automatickou převodovkou sundá nohu z plynu, brzdný systém zpomalí pozvolna.

Do budoucna chce firma Bosch tento elektronický stabilizační systém doplnit o další funkce. Hlavní důraz přitom leží na propojení s pasivními bezpečnostními systémy a podpůrnými asistenčními systémy pro řidiče. Tyto aktivity sloučila firma Bosch v programu CAPS (Combined Active and Passive Safety Systems). Kromě toho Bosch vyvíjí odstupňovanou paletu výrobků založených na ESP, do kterých lze výhodně integrovat funkce různého rozsahu. První konfigurace ESP plus bude sériově zavedena v první polovině roku 2005, další, ještě mnohem rozsáhlejší vývojový stupeň, elektrohydraulická brzda EHB3, v roce 2006.

Spolupracujeme s TipCars.com
Alexandria chce nakupovat cestovní kanceláře a hotely Alexandria chce nakupovat cestovní kanceláře a hotely

Po podzimním nákupu polské cestovní kanceláře Net Holiday…

Daňovou revoluci ČSSD cupují politici i analytici Daňovou revoluci ČSSD cupují politici i analytici

Socialisté navrhují čtyři sazby pro fyzické osoby a tři…

Daimler začne v Rusku vyrábět mercedesky, do továrny investoval čtvrt miliardy eur Daimler začne v Rusku vyrábět mercedesky, do továrny investoval čtvrt miliardy eur

Německý koncern Daimler postaví svou první továrnu na…

Kraft se svou strategií narazil, neúspěšná fúze s Unileverem ukazuje její limity Kraft se svou strategií narazil, neúspěšná fúze s Unileverem ukazuje její limity

Pro potravinářský gigant Kraft Heinz může být zajímavé…

 
Zdroj: Bosch
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl

Fiat Tipo Kombi nabídne zavazadlový prostor 550 litrů,…

Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva

Únik paliva je asi ten poslední důvod ke svolávací akci,…

 






 
Čísla a písmena na pneumatikách. Víte, co znamenají?

Čísla a písmena na pneumatikách. Víte, co znamenají?

Včera

Výrobci pneumatik pomocí kombinace čísel a písmen popisují jejich rozměry a zátěž. Co jaké označení znamená?




Blesk.cz

Verunka (13) skončila po úrazu na lyžích na vozíčku: Rodina shání peníze na nákladnou léčbu

Verunka (13) skončila po úrazu na lyžích na vozíčku:…

Verča byla vždycky aktivní dítě. Jezdila na kolečkových bruslích, kole a milovala lyžování. To se jí ale bohužel…

Marihuaně vstříc. Nizozemci ji asi budou moci pěstovat a prodávat ve velkém

Marihuaně vstříc. Nizozemci ji asi budou moci…

Dolní komora nizozemského parlamentu v úterý podpořila zákon, na základě kterého by bylo možné beztrestně…

 

iSport.cz

Roman dal vlastní gól přes celé hřiště. To jsem ještě nezažil, smutnil

Roman dal vlastní gól přes celé hřiště. To jsem…

Dal dva góly, jenže ten první přes celé hřiště do vlastní brány. Vítkovický útočník Ondřej Roman v dohrávce 42.…

Fotbalová nádhera! City přestřílelo Monako 5:3, Atlético vyhrálo 4:2

Fotbalová nádhera! City přestřílelo Monako 5:3,…

Fantazie, lahoda a koncert. Tak by se daly shrnout dva úterní zápasy osmifinále Ligy mistrů, ve kterých padlo…

 

Reflex.cz

Kadeřnice s maturitou z matiky? Sorry jako...

Kadeřnice s maturitou z matiky? Sorry jako...

Ministerstvo školství předvádí zajímavé myšlenkové pochody, které zřejmě vyústí v povinný doktorát z filosofie…

Nukleární domov: Pekingská chudina žije v Maových protiatomových krytech

Nukleární domov: Pekingská chudina žije v Maových…

V 60. a 70. letech se v Číně začaly hromadně stavět bunkry schopné odolat jaderné hrozbě. Mao Ce-tung byl…

 
 
reklama