Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

50. ročník SAFARI RALLY KENYA - preview

Michal Hochman
Diskuze (0)
Kombinace extrémních podmínek se spalujícími teplotami činí z jubilejního 50. ročníku Safari Rally Kenya, osmého podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích skutečný test odolnosti vozů i samotných jezdců.

50. ročník SAFARI RALLY KENYA - preview

11.- 14. července 2002

8. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Drivers

8. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Manufacturers

5. Podnik 2002 FIA Cup for Drivers of Production Cars (Group N)

Povrch šotolina

Rally Safari je nejdelší, nejnáročnější a nejdrsnější soutěží v seriálu mistrovství Světa, a jako jediná se jede na neuzavřených tratích. Safari se jezdí v období sucha, kdy je horko a hodně se práší. Charakteristickou úpravou soutěžních speciálů je sání motoru, které je vyvedeno na střechu, kde je relativně čistější vzduch, a v hlubokých brodech se může soutěžní speciál bez obav ponořit. Příď vozu je opatřena mohutným rámem, který chrání zejména chladič proti srážkám se zvěří. Celý podvozek je vyztužen, karoserie je utěsněna proti vodě a prachu a před zpětnými zrcátky jsou namontovány světlomety. Pneumatiky jsou vyplněny speciální směsí, aby bylo minimalizováno riziko proražení. Charakteristikou šotolina se čas od času promění na bahnité cesty, nebo spíše necesty po přívalových deštích. Je to snad jediná rally, kde mají potíže všichni. Jezdci, předjezdci, doprovod, domorodci, letecké doprovody... Krušné chvíle si zde zažil Manjit Chager, kterého napadly hyeny, výjimkou nebývají střety s domorodými řidiči, domácími a divokými zvířaty. Čas od času se zde poroučí k zemi i doprovodný vrtulník. Vyjímkou nebyly až do zásahu FIA po tragických událostech v roce 1986 jednotlivé ročníky o celkové délce 5200 km s 99 časovými kontrolami.

První závod rally Safari se konal v roce 1953 a jejím vítězem byl Dix, se spolujezdcem Larsenem na voze Volkswagen 1200. Úspěšnou značkou se stává Volkswagen 1200, který vítězí v této náročné soutěži 4x (1953,54,57,62) a Peugeot 404 4x (1963,1966,-68), Mercedes vítězí 3x (1959-61). Mezi jezdce kteří do vyhráli soutěž do roku 1973 víckrát patří Marwaha, (1954,55), Fritschy (1959,60), Shanklad (1966,67) a Hermann (1970,71)

Stejně tak jako ostatní soutěže je Rally Safari od roku 1973 zařazena do seriálu MS Rally a jejím vítězem se stal Shekhar Mehta na voze Datsun 204 Z. Od roku 1979 je Rally Safari jako většina soutěží pevnou součástí nově vypsaného seriálu MS jezdců a značek. Pouze v roce 1995 je zařazena soutěž pro vozy kategorie F2 (vítězí japonský jezdec Fujimoto na voze Toyota Celica GT-Four).

Nejúspěšnějším jezdcem rally Safari je bezesporu Ind žijící v Africe Shekhar Mehta, který ji vyhrál pětkrát, v roce 1973, kuriozitou bylo, že stejného počtu bodů dosáhl i Harry Kallström, o vítězi rozhodlo jiné hledisko, a v letech 1979-1982 vždy na voze Datsun. Shekhara Mehtu jsme mohli vidět i u nás na startu 13. Ročníku Rally Bohemia, navigátorku mu dělala manželka, startoval s vozem Škoda 130 LR a dojel na desáté pozici. Dalším úspěšným jezdcem byl exmistr světa z roku 1979 Björn Waldegaard, vyhrál v roce 1977,1984,1986 a v roce 1990 s vozem Toyota Celica GT 4 kdy nestárnoucímu Waldegaardovi bylo 47let. Úspěšný byl i čtyřnásobný Mistr Světa (1986,87,91,93) Juha Kankkunen který tu vyhrál v roce 1985, 1991 a 1993. Dvakrát zde byl úspěšný J. Singh, vyhrál jako první soukromník tuto soutěž v roce 1974 (1974,76), M. Biasion (1988-89), C. McRae (1997,99), R. Burns (1998,2000), T. Mäkinen (1996,2001), jednou zde vyhrál, Andersson (1975), J. P. Nicols (1978), A. Vatanen (1983), H. Mikkola (1987), C. Sainz (1992), I. Duncan (1994).

Snad nejsmutnějším jezdcem Rally Safari v seriálu MS byl finský jezdec Rauno Aaltonen, který toužil rally vyhrát a nikdy se mu to nepodařilo. Snažil se o to od roku 1973 do roku 1987. Nejlépe se umístil v letech 1977,80,81,84, kdy pokaždé skončil na druhém místě a stal se tak korunním princem této soutěže. Několikrát ho vyřadily technické problémy z prvního místa. V roce 1981 dva vozy Chrysler přinesly jediné body pro výrobce USA v seriálu MS.

V poslední době se však vzhledem k malému počtu startujících a především tenčícímu se počtu posádek v cíli vynořili spekulace o vyřazení této soutěže ze seriálu MS. Vzhledem ke komerci na africkém kontinentu se každoročně soutěž drží v seriálu MS. V poslední době se soutěž mnohokrát změnila a byla zajištěna větší bezpečnost startovních posádek i přihlížejících domorodců. Perličkou v roce 2000 bylo když Ford vyměnil během soutěže okolo 60 tlumičů, později se prokázalo že šlo o výrobní vadu. V loňské roce zde poprvé uspěl tým Škoda Motorsport a poprvé se mohl tak radovat z umístění na stupních vítězů.

Rally Safari 1998

Celková délka soutěže 2339,21 km,16. RZ (1231,94 km) 49 posádek na startu, 19 v cíli.

Zranění B. Thiryho při tréninku v týmu Ford si vyžádalo změnu, a byl povolán A. Vatanen, který se spíše objevoval v poslední době v dálkových soutěžích. V první etapě se usadila na předních pozicích dvojce jezdů Mitsubishi Mäkinen a Burns. Třetí byl McRae s několika defekty, čtvrtý Sainz si stěžoval na problémy s řízením. Slušně jeli i exmistři Světa J. Kankkunen a A. Vatanen. Na sklonku druhého dne musel odstoupit z vedoucí pozice Mäkinen pro poruchu motoru, to už nejel ani McRae a Liatti rovněž s poruchou motoru. Do čela se tak překvapivě dostal "mladíček" R. Burns, následovaný Vatanenem, Sainz se po kotrmelci propadl na páté místo. V poslední etapě jel Burns na jistotu, Vatanen přepustil místo Kankkunenovi, když Auiriola postihli v závěru defekty. Cíle se nedočkal ani Sainz který poškodil závěs pravého předního kola a na bodovaná místa se propracovali nejrychlejší dvoukolky Rovanpery a Baumschlagra. Pro R. Burnse to bylo premiérové vítězství v seriálu MS vyhrál sice v roce 1996 Rally Nový Zéland, ale to bylo v kategorii F2

1. Burns - Reid Mitsubishi Carisma GT
2. Kankkunen - Repo Ford Escort WRC
3. Vatanen -Gallagher Ford Escort WRC
4. Auriol Giraudet Toyota Corolla WRC
5. Rovanperä - Silander Seat Ibiza Kit Car
6. Baumschlagr - Wicha VW Golf GTI Kit Car

Rally Safari 1999

Celková délka soutěže 2650 km, 13. RZ 61 posádek na startu, 23 v cíli.

Na start rally se postavil se Seatem Cordoba WRC Pietro Liatti, místo zraněného Radstöma startoval P. Solberg. Kankkunen byl nejrychlejší ve speciální vložce, a po první RZ se včele usadil Burns tentokráte jedoucí na Subaru. To už nejeli jeho týmoví kolegové, Kankkunen a Thiry, kteří měli potíže s elektroinstalací. Těžká havárie postihla F. Loixe, který havaroval ve 150 Km/h a musel být převezen do nemocnice. Ve druhé etapě v 7. RZ odstoupil Burns s poničeným závěsem kola. Do vedení se tak dostal C. McRae pronásledován vozy Toyota jezdců Auriola a Sainze. Mohutným atakem se před jezdce Toyoty v závěru druhé etapy dostal T. Mäkinen a v úvodu třetího dne se snažil útočit i na vedoucího jezdce průběžného pořadí C. McRae. Před poslední superspeciálkou bylo jasné, že pokud McRae nepostihnou technické problémy, vítězství připadne Fordu. Mäkinen dojel druhý, ale byl diskvalifikován pro přijetí cizí pomoci, a tak na druhou pozici se posunul D. Auriol, třetí byl nakonec Sainz.

1. McRae - Grist Ford Focus WRC
2. Auriol Giraudet Toyota Corolla WRC
3. Sainz - Moya Toyota Corolla WRC
4. Duncan -Williamson Toyota Corolla WRC
5. Solberg - Gallagher Ford Focus WRC
6. Rovanperä - Pietilainen Seat Cordoba WRC

Rally Safari 2000

Celková délka soutěže 2690,70km 12 RZ (1060,70 km) 51 posádek na startu, 16 v cíli.

48. Ročník byl premiérou pro tým Škoda Motorsport pro Peugeot to bylo nové prostředí a první rychlostní zkouška má překvapivého vítěze Auriola na voze Seat Cordoba WRC. Tradiční potíže zaznamenaly v první etapě snad všechny týmy. Zajímavý byl souboj v proražených pneumatikách. McRae nejprve zdržel na startu osel (zvíře), a jako první měl defekt předního pravé kola, Grönholm měl defekt dvakrát, a Mäkinen který musel nejprve dvakrát zpomalit kvůli stádu krav, vyhrál interní soutěž v proražených pneumatikách se třemi defekty. Do čela se dostal R. Burns, havaroval Rovanperä, který poškodil dveře na své straně natolik, že pokračoval v soutěži bez nich. Po dokončení RZ odstoupil vzhledem k zdravotnímu stavu, havaroval již při tréninku. Na průběžné druhé pozici se držel nestárnoucí Kankkunen a třetí jel Auriol. Růžky zde vystrčil Solberg, který si udržoval malý náskok před McRaem. Panizzi po hodinách poškodil zadní část vozu, překročil časový limit ale v soutěži pokračoval dál. Vedení Peugeotu jej po prvním dnu odvolalo. Panizzi dostal pokutu od FIA za bránění v předjetí vozu skupiny N. Špatně si nevedli ani Škodovky. Druhou etapu začal Loix problémy s nastartováním motoru za což dostal 8 minut penalizace. Na bodované místo zaútočil Sainz, kterému skvěle kryl záda McRae. Smůla potkala záhy McRae, na jednom z brodů "utopil svůj vůz", který se mu již nepodařilo zprovoznit. Odstupuje Loix s poškozeným tlumičem. Na sedmou, respektive osmou pozici se probojovali jezdci Škody Schwarz a Climent. Třetí etapa pokračovala dominantním postavením vozů Subaru, když si nepatrný náskok udržoval Burns před Kankkunenem, na třetí pozici jel skvěle Auriol, který tak odrazil útok Sainze. Po taktickém zpomalení Solberga zůstal Sainz na čtvrté pozici o kterou by přišel díky technickým problémům v závěru soutěže. Překvapením soutěže bylo šesté místo a zisk bodu japonského jezdce Toshihiro Araie na voze Subaru Impreza WRC. V konečném pořadí si připsaly tři body do průběžného hodnocení týmu i vozy Škoda které dojeli na sedmé (Schwarz) a osmé pozici (Climent).

1. Burns - Reid Subaru Impreza WRC
2. Kankkunen - Repo Subaru Impreza WRC
3. Auriol - Giraudet Seat Cordoba WRC
4. Sainz - Moya Ford Focus WRC
5. Solberg - Mills Ford Focus WRC
6. Arai - Freeman Subaru Impreza WRC

Rally Safari 2001

Celková délka soutěže 2956,85 km 13. RZ (1128,85 km) 41 posádek na startu, 15 v cíli, zrušena - byla 11. RZ.

49. ročník rally Safari začal senzací číslo jedna, když první rychlostní zkoušku vyhrál jezdec Škody Motorsport Armin Schwarz, smutnější událostí byla slabá účast. Kdo nemá problémy, jede na špici. V úvodní RZ odstupuje kandidát na vítězství R. Burns, vyrvaný tlumič levého předního kola. Na třetí rychlostní zkoušce, odstupuje Colin McRae, který má problémy s řízením, stejně tak jako Kresta s utrženým závěsem předního kola. Odstupují dva vozy Peugeot 206 WRC Grönholm, závěs kola, Auriol poslal vůz dvakrát přes střechu, následně vůz zachvátil požár. Do čela soutěže se probojoval Mäkinen, pronásledovaný Sainzem. Při jedné RZ se Mäkinen střetl s pštrosem, a poškodil přední okno. Pořadí se mění podle počtu defektů v jednotlivých RZ. Vede Mäkinen, na předních příčkách se střídá Schwarz, Rovanperä, Solberg a Delecour. To už z boje odstoupil Sainz pro poruchu motoru. Do poslední etapy nastoupilo pouze sedmnáct posádek. V 10. RZ odstupuje Solberg pro upadlé kolo. Schwarz se propracoval na průběžnou třetí pozici, ve vedení je stále Mäkinen, druhý přes problémy je Rovanperä a čtvrtý jede poslední zástupce Fordu Delecour. Loix si přes poruchu turba udržel pátou pozici. Smůla provází tým Škoda Motorsport, když v poslední 13. RZ havaroval Bruno Thiry a odstoupil z šesté průběžné pozice. Na tu se posunul argentinský jezdec Pozzo na voze Mitsubishi Lancer - vítěz skupiny N.

1. Mäkinen - Mannisenmaki Mitsubishi Lancer EVO VI
2. Rovanperä - Pietilainen Peugeot 206 WRC
3. Schwarz - Hiemer Škoda Octavia WRC
4. Delecour -Grataloup Ford Focus RS WRC 01
5. Loix - Smeets Mitsubishi Carisma GT
6. Pozzo - Stillo Mitsubishi Lancer

50. ročník SAFARI RALLY KENYA

Hon na Grönholma, tak by se dala charakterizovat druhá polovina letošního seriálu MS Rally 2002.

Kombinace extrémních podmínek se spalujícími teplotami činí z jubilejního 50. ročníku Safari Rally Kenya, osmého podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích skutečný test odolnosti vozů i samotných jezdců. Právě rozbité africké trati vždy zvýrazňovaly sílu a spolehlivost soutěžních speciálů. Pro mnohé jezdce je vítězství na rally Safari prestižní záležitostí, pro soukromé jezdce je to záležitost, která vede k zruinování bankovního konta, přesto tu každoročně sházejí všichni. Jestliže "neoficiální tiskový mluvčí rally MS" Marcus Grönholm prohlašoval před Rally Akropolis kdo je jeho soupeřem v boji o titul, nyní se pro změnu dostal do slovní přestřelky s Colinem McRaem, kdo bude lepší na rally Safari.

Mezi favority letošního ročníku patří trojka T. Mäkinen (96,01), R. Burns (98,00), C. McRae (96,01). Všichni rally Safari vyhráli v posledních letech dvakrát. Drobnou výhodu má McRae, který zde startuje po třetí na voze stejné značky (Ford), T. Mäkinen (Subaru) jede přibližně se stejným vozem jako vloni (Mitsubishi), naopak Burns (Peugeot) startuje s vozem jiné charakteristiky (vloni startoval s vozem Subaru). V případě vítězství některého z favoritů by došlo ke snížení bodového ztráty na vedoucího jezdce průběžného pořadí MS Marcuse Grönholma. Černým koněm by mohl být Harri Rovanp—ra, který v loňském roce dojel na druhém místě, a má největší zkušenosti s vozem Peugeot 206 WRC v extrémních podmínkách. M. Grönholm v posledních letech soutěž pro technické problémy nedokončil, ale v Řecku dokázal, že na šotolinových površích jezdit umí. Pokud pojede takticky, tak v jeho případě může mít i bod v konečném pořadí MS cenu zlata. Velmi slušný výsledek se očekává od tovární dvojky Fordu C. Sainze, ten tu dojel na bodovaných místech, a mohl by tak bodovat do hodnocení MS značek. Překvapit může M. Märtin, má čerstvou smlouvu s Fordem na další sezónu, a v Řecku prokázal svůj potenciál. Velkou neznámou bude jízda P. Solberga, snaha bodovat v seriálu MS je patrná. Přes převládající technické problémy Subaru, by mohl dosáhnout na body. Ve zvláštním postavení je tým Mitsubishi, který po nepřesvědčivých výkonech může přijít o svého hlavního sponzora. Jezdec F. Delecour má zkušenosti s Rally Safari, a v loňském ročníku zachraňoval čest značky Ford. Při výpadku favoritů by mohl dosáhnout na bodovaná místa do seriálu značek, body v MS jezdců by byly překvapením. Pro týmového kolegu A. McRae je to vůbec startovní premiéra na Rally Safari a umístění do osmého místa by bylo velkým úspěchem. Hyundai s minimálními zkušenostmi, zato s téměř nejzkušenějšími jezdci A. Schwarzem, F. Loixem J. Kankkunenem, se bude snažit bodovat do seriálu MS značek, pokud bude Hyundai fungovat, mohl by dosáhnout A. Schwarz při výpadku favoritů i na body v MS jezdců. F. Loix J. Kankkunen by mohli dokončit soutěž okolo desátého místa. V opačné roli je tovární tým Škoda. Poměrně velké zkušenosti se soutěžním speciálem ale s jezdci kteří s touto soutěží nemají mnoho zkušeností. K. Eriksson tu v posledních letech nestartoval, naposledy v roce 1997 s vozem Subaru, T. Gardemeister v roce 2000 se Seatem a R. Kresta v roce 2001. Přesto by mohlo být umístění jezdců továrního týmu Škoda Motorsport velkým překvapením letošního ročníku jubilejního ročníku Safari Rally Kenya. Velkou premiérou bude v letošním ročníku Rally Safari start týmu Citroen, který bude sbírat zkušenosti pro MS 2003, kdy pojede kompletní seriál MS Rally.

Testovací vůz továrního týmu Marlboro Mitsubishi Ralliart se v neděli po obědě při přejezdu na trénink před Safari rally v Keni střetl s protijedoucím cyklistou. Ten těžkým zraněním na místě podlehl. Předseda představenstva Ralliartu Andrew Cowan dodal: "Je to opravdu velice smutný začátek rally. Tímto bych chtěl vyjádřit co nejhlubší soustrast s pozůstalými."

50. Ročník SAFARI RALLY KENYA

Přehled umístění jezdců za posledních tři roky

(v závorce je uvedeno startovní číslo, barevně jsou označeny "týmové trojky")

Peugeot Total

Richard Burns (1)

       

  • 1999 odstupuje pro zničený závěs kola Subaru Impreza WRC

       

  • 2000 vítězí na voze Subaru Impreza WRC

       

  • 2001 odstupuje pro zničený tlumič závěsu kola Subaru Impreza WRC

Marcus Grönholm (2)

       

  • 1999 nebyl angažován pro MS

       

  • 2000 odstupuje pro poruchu spojky Peugeot 206 WRC

       

  • 2001 odstupuje pro poškozené řízení a zavěšení předního kola Peugeot 206 WRC

Harri Rovanpera (3)

       

  • 1999 6. místo Seat Cordoba WRC

       

  • 2000 nebyl angažován pro MS

       

  • 2001. místo Peugeot 206 WRC

Ford Motor Compeny

Carlos Sainz (4)

       

  • 1999 3. místo Toyota Corolla WRC

       

  • 2000 4. místo Ford Focus WRC

       

  • 2001 odstupuje pro poruch motoru Ford Focus RS WRC

Colin McRae (5)

       

  • 1999 1. místo Ford Focus WRC

       

  • 2000 odstupuje pro poruchu motoru Ford Focus WRC

       

  • 2001 odstupuje pro problémy s řízením a spojkou Ford Focus RS WRC

Markko Martin (6)

       

  • 1999 není angažován pro MS

       

  • 2000 není angažován pro MS

       

  • 2001 není angažován pro MS

Mitsubishi Marlboro Ralliart

Francois Delecour (7)

       

  • 1999 není angažován pro MS

       

  • 2000 není angažován pro MS

       

  • 2001 dojíždí na 4. místě Ford Focus RS WRC

Alister McRae (8)

       

  • 1999 není angažován pro MS

       

  • 2000 není angažován pro MS

       

  • 2001 Hyundai nestartoval (testoval na další soutěže)

Subaru 555 Word Rally Team

Tommi Mäkinen (10)

       

  • 1999 diskvalifikován z 2. místa pro přijetí cizí pomoci Mitsubishi Lancer EVO VI

       

  • 2000 odstupuje pro poruchu elektriky Mitsubishi Lancer EVO VI

       

  • 2001 1. místo Mitsubishi Lancer EVO 6,5

Petter Solberg (11)

       

  • 1999 dojíždí na 5. místě Ford Focus WRC

       

  • 2000 dojíždí na 5. místě Ford Focus WRC

       

  • 2001 odstupuje pro vylomení předního kola Subaru Impreza S44

Škoda Motorsport

Kenneth Eriksson (14)

       

  • 1999 není angažován pro MS

       

  • 2000 není angažován pro MS

       

  • 2001 není angažován pro MS

Toni Gardemeister (15)

       

  • 1999 není angažován pro MS

       

  • 2000 odstupuje pro zdravotní problémy Seat Cordoba WRC E2

       

  • 2001 není angažován pro MS

Roman Kresta (16)

       

  • 1999 není angažován pro MS

       

  • 2000 není angažován pro MS

       

  • 2001 odstupuje pro utržené zavěšení předního kola Škoda Octavia WRC E2

Hyundai Castrol World Rally Team

Armin Schwarz (17)

       

  • 1999 není angažován pro MS

       

  • 2000 dojíždí na 7. místě Škoda Octavia WRC

       

  • 2001 dojíždí na 3. místě Škoda Octavia WRC E2

Freddy Loix (18)

       

  • 1999 odstupuje po havárii ve 150km/hod Mitsubishi Carisma GT

       

  • 2000 odstupuje pro poruchu zadního nápravy Mitsubishi Carisma GT

       

  • 2001 dojíždí na 5. místě Mitsubishi Carisma GT

Juha Kankkunen (19)

       

  • 1999 odstupuje pro poruchu elektriky Subaru Impreza WRC

       

  • 2000 dojíždí na 2. místě Subaru Impreza WRC

       

  • 2001 není angažován pro MS

Michal Hochman
Diskuze (0)