reklama


ADAC: vhodná konstrukce opěrek hlav stále problém řady výrobců

ADAC: vhodná konstrukce opěrek hlav stále problém řady výrobců

 
 

Německý autoklub ADAC upozorňuje na to, že několika předním automobilkám stále nedochází význam vhodné konstrukce hlavových opěrek. Při nárazech zezadu i v malých rychlostech dochází k nepříjemným zraněním krční páteře.

Stejně jako testy britského ústavu Thatcham Research Centre, tak i testy německého autoklubu ADAC dokazují, že většina automobilek stále podceňuje význam a důležitost hlavových opěrek. Poddimenzovanou bezpečnost nepřímo dokládá i zájem pojišťoven. Ty totiž musí vyplácet každoročně miliardy eur na léčení těchto na první pohled lehkých zranění, se kterými se dotyční potýkají i několik let po nehodě.

Velký test ADAC přinesl srovnání sedadel 28 vozů. Nejlépe dopadly hlavové opěrky vozů Volvo V50, Volvo S80, Saab 9-3 a Honda Civic. Naopak nejhůře jsou na tom vozy VW Fox a BMW řady 5, které testem vůbec neprošly. Vozy Škoda se v testu vůbec neobjevily, ovšem vzhledem ke jinému, dva roky starému testu ústavu Thatcham, který modely mladoboleslavské automobilky obsáhl a ohodnotil známkou nedostatečně, lze očekávat, že velký posun by u německých kolegů nenastal. Nejlepšího koncernového výsledku dosáhl VW Passat, který dostal průměrnou známku a vyšel z testu jako „uspokojivý.“

Úspěch nejvhodnějších opěrek hlavy tkví v tom, že se při nárazu opěrka posune směrem k hlavě a zmírní tak prudký ohyb páteře v krční oblasti. Na této bázi jsou nejlépe vybaveny opěrky vozů Volvo se systémem WHIPS. Na podobném systému jsou založeny i opěrky Saabu a Hondy (obecně označován jako reaktivní systém). Bohužel i některé vozy vybavené reaktivním systémem – Mercedes C a Audi A4, tedy funkcí shodným jako u Saabu či Hondy, zklamaly a dosáhly neuspokojivých podprůměrných výsledků.

Kritérium pro bezpečnou opěrku je podle ADAC jasné – vzdálenost mezi samotnou opěrkou a hlavou zpříma sedícího pasažéra nesmí být větší než 3 cm a okraj opěrky by měl být níže o zhruba stejnou vzdálenost než vrchol hlavy. Konstrukce opěrky by měla dovolit snadné nastavení těchto hodnot.

Nové rozsáhlé testy ADAC dosáhly během jediného měsíce velkého ohlasu a Euro NCAP začne pravděpodobně v nejbližší době princip těchto testů používat také. Uvažovat se bude o testování nárazu zezadu v rychlostech mezi 30 a 50 km/h. V příštích letech by tedy mělo dojít k výraznému zlepšení bezpečnosti v oblasti hlavových opěrek.

ADAC Hodnocení bezpečnost konstrukce hlavových opěrek
ModelHodnotící výrok
Volvo V50velmi dobrý
Volvo S80 (2007)velmi dobrý
Saab 9-3velmi dobrý
Honda Civicdobrý
Mazda 5dobrý
Peugeot 307dobrý
Ford Focus IIdobrý
Ford S-Maxdobrý
Opel Corsadobrý
Land Rover Discovery IIIdobrý
Subaru Legacyuspokojivý
VW Passatuspokojivý
Renault Cliouspokojivý
Toyota Priususpokojivý
Mercedes Auspokojivý
VW Golfuspokojivý
Audi A6uspokojivý
Merdedes Cdostatečný
Audi A4dostatečný
Fiat Grande Puntodostatečný
Lexus ISdostatečný
Nissan Almeradostatečný
Citroen C1dostatečný
Toyota Yarisdostatečný
BMW 3dostatečný
Citroen C5dostatečný
VW Foxnedostatečný
BMW 5nedostatečný
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Bývalého guvernéra Singera angažovali v Generali. Hledali respektovanou osobnost Bývalého guvernéra Singera angažovali v Generali. Hledali respektovanou osobnost

Bývalý guvernér České národní banky Miroslav Singer (48)…

Ceny u průmyslu loni klesly o 3,3 pct, dosud nejvíc. Je za tím cena ropy Ceny u průmyslu loni klesly o 3,3 pct, dosud nejvíc. Je za tím cena ropy

Ceny průmyslových výrobců se loni snížily dosud nejvíc,…

Naše plány narušila česká byrokracie, říká Steven Harman z Amazonu Naše plány narušila česká byrokracie, říká Steven Harman z Amazonu

Americký internetový gigant Amazon zaměstnává v Česku ve…

Nerovnost je větší než jindy. Osm boháčů má majetek jako polovina lidstva Nerovnost je větší než jindy. Osm boháčů má majetek jako polovina lidstva

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší…

 
 

Přidat názorDiskuse: ADAC: vhodná konstrukce opěrek hlav stále…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Renault Mégane GrandCoupé Energy TCe 130 EDC – Nenechte se ošálit

TEST: Renault Mégane GrandCoupé – Nenechte se ošálit

Dnes 10:52

Krátce po představení karosářské verze kombi Grandtour přichází mégane s variantou GrandCoupé. Pod honosným názvem a atraktivními liniemi karoserie se však ukrývá čtyřdveřový sedan. Jde tak vlastně o nástupce modelu fluence.




Blesk.cz

„Popelka“ Eva Hrušková přiznala: Manželovi jsem oznámila rozchod!

„Popelka“ Eva Hrušková přiznala: Manželovi jsem…

Herečka Eva Hrušková (64) se proslavila díky roli Popelky. Nyní promluvila o krutém rozchodu, za kterým stál…

Turecký letoun se zřítil na vesnici. Nejméně 32 mrtvých, včetně dětí

Turecký letoun se zřítil na vesnici. Nejméně 32…

V Kyrgyzstánu se dnes ráno při pokusu o přistání v husté mlze zřítilo turecké nákladní letadlo. Zahynulo…

 

iSport.cz

Mrákoty, ošetřování, pak výhra. Počasí mě dostalo, řekla Plíšková

Mrákoty, ošetřování, pak výhra. Počasí mě dostalo,…

PŘÍMO Z MELBOURNE | V tom vedru na ni šly mrákoty, po druhém setu musela odejít z kurtu, pak jí lékař měřil…

SESTŘIHY: Výhru Liverpoolu odmítl Zlatan, City padlo, Chelsea vládne

SESTŘIHY: Výhru Liverpoolu odmítl Zlatan, City…

Nemít Ibru, nemají bod. Manchester United vybojoval ze šlágru 21. kola anglické Premier League proti Liverpoolu…

 

Reflex.cz

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je stejně bohatých jako polovina lidstva

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je…

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší polovina světové populace, tedy 3,6 miliardy lidí.…

Vnitro, Orwell a nejasný cíl aneb Rizika Centra proti terorismu a hybridním hrozbám

Vnitro, Orwell a nejasný cíl aneb Rizika Centra…

Většina debat o vzniku Centra proti terorismu a hybridním hrozbám při ministerstvu vnitra byla tragicky…

 
 
reklama